Bankdroid - v1.9.6.4

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av liato, 6 maj 2010.

1. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Om jag synkar två likadana banker (ex. min och min sambos Swedbank) så är chansen ganska stor att vi kommer att ha konton med samma namn (exempelvis Transaktionskonto), om vi då har två likadana transaktioner på samma dag (exempelvis en årlig kortavgift) så kommer den att få samma id i transaktionstabellen. Bankerna måste alltså då ha unika namn i appen, men det är mer logiskt än att låta kontona ha unika namn.

Jag förutsätter att transaktionerna inte ändrar ordning efter bokföringsdatumet. Min känsla är att det borde vara så att bankerna inte får ändra ordningen på transaktionerna hur som helst, men jag kan ha fel.

På samma sätt har jag utgått från att vid ett visst tillfälle så är transaktionerna stabila. Kriterierna för detta verkar variera från bank till bank. Så detta är en bra diskussion.

Vilken IRC-kanal är det ni är inne på?

Det var där jag började ett antal poster tillbaka också. Då uppstod det problemet du beskrev med att transaktionerna dimper in på olika ställen, din algoritm är ett rekursivt sätt att bero på ordningen av elementen så resultatet blir detsamma.

Det var därför jag försökte hitta andra kriterium (ex. bokföringsdatum) för att kunna garantera att en grupp av transaktioner inte förändras, sedan kan man använda vilken typ av sätt man vill för att skapa id:na.

Det luriga är att id:t för en viss transaktion måste bli det samma första gången och även den gången databasen töms och en ny transaktionshistorik laddas men med ett senare startdatum. Kan inte ett id säkert skapas så får den transaktionen kasseras. Men de som skapas måste vara globala för en telefon, annars så kan inte andra applikationer lita på att id:na håller.

Är inte superförtjust i md5 som id, dels är det svårt att läsa och felsöka manuellt sedan så går det inte att sortera någon ordning, dvs vi kan inte återskapa ordningen på transaktionslistan. Men vilken algo som används är inte superviktigt.

2. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag tror vi tänker lite annorlunda. Jag ser transaktionslistan vara indelad i konto precis som i Bankdroid, och då behöver den bara ha ett unikt ID för precis det kontot. Du verkar vilja ha alla transaktioner i en och samma "tabell"?

När de är "slutgiltiga" (bokfört?) så borde de rimligtvis inte ändra ordning. Jag tror man kan förutsätta det.

#swedroid-dev på FreeNode.

MD5 är ett säkert sätt att garantera ett unikt ID. Men jag tror återigen våra tankar skiljer sig rätt markant. Jag tänker mig ID:n bara som ytterligare ett fält i en transaktionstabell, främst för att urskilja transaktionen som ny eller inte. Alla annan information sparas naturligtvis också.

Jag undrar till syvende og sist om det inte vore enklast att man m.h.a. den föregående transaktionsloggen försöker reda ut vilka nya poster som tillkommit, och då applicera den en lokal ID (integer primary key autoincrement, typ). Det borde ju funka så ifall man inte har flera veckor mellan uppdateringarna (så de gamla man jämför med inte längre finns tillgängliga). Eller?

3. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Ja, det är nog så att vi tänker olika och kanske har olika syften.

Min tanke är att ID:na skall bli samma även ifall alla inställningar och databaser töms emellan synkroniseringar. Annars är det ingen mening med id:na öht i min mening, för id:na kommer bara att hålla för en session (om än en lång sådan).

Viktigt är att pointera att jag tänker mig att fler än en app använder dessa idn. Så om bankdroid tömmer sin databas laddar om transaktionshistoriken så skall den fortfarande gå att synka med min databas. Även om bankkontona läggs till i olika ordning eller om transaktionshistoriken inte går lika långt tillbaka.

Jag utgår utifrån hur tabellerna ser ut idag: DatabaseHelper.java

Där finns alla transaktionerna i en enda lista. Kontoidt är ihopslaget BANK_KONTO (ex 1_3) och beror alltså på i vilken ordning du lägger till bankerna. Så om du lägger till bankerna i en annan ordning så kommer du att skapa andra id:n.

Har läst att md5 eller GUID för den delen är inte optimalt att indexera över i en databas (fragmentering) såvida du inte endast ska använda det för random access. Har väl inte så mycket på fötterna där dock med SQLite så jag vet faktiskt inte.

Min tanke var att man kunde använda idn för att få reda på vilken ordning i transaktionshistoriken de kommer, för på något sätt så måste ordningen fortfarande hållas. Jag ser flera fördelar med det, men risken är att vi kommer att prata om varandra igen.

Jag ska skriva lite scenarion när jag kommer hem ikväll och visa vad jag menar. Blir mer konkret då. ;)

4. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Det är precis det som jag har haft som förutsättning från början.

Min slutsats var att inte gick att garantera att id:na skulle återskapas om får korrupt data i en bankdroid men fortfarande vill synka de nya id:na med min app som inte har fått korrupt data. Jag vill även täcka in då man inte har synkats på flera veckor. Vi får fortsätta titta på det.

Jag ska lista mina antaganden och förutsättningar så kanske du kan göra samma så ser vi vart det inte matchar. :)

5. David

David Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Swedbank

Jag har problem med Swedbank och får upp meddelandet "inga konton funna".

Funderar på om detta kan ha att göra med att jag tillhör både den fristående Sparbanken i Alingsås och Swedbank i Göteborg. Detta medför nämligen att jag efter inloggning med personnummer och lösenord hamnar i ett val där jag ska välja profil; antingen den jag har hos Sparbanken i Alingsås eller den hos Swedbank i Göteborg. Först efter detta val får jag upp menyn med ekonomisk översikt, överföringar, etc.

Någon med samma problem? Går detta att komma runt?

6. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Har nämnts tidigare och det var någon som skickade in html-kod för det (Se första inlägget "saknas din bank") men Liato kanske inte haft tid / missat att implementera det? Blir ju lite knepigare när processen inte är densamma..

7. NalydBob

NalydBob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har läst igenom inläggen om Statoil Matercard, och tycker det verkar som att Statoil numera går att lägga in. Men för mig funkar det inte; jag får meddelandet "kunde ej skapa konto" och "inga konton funna". Någon som vet vad som kan vara fel?

8. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Jag kunde lägga till det före jul. Kan du logga in på deras websida ?
    Då är det inte första loginet jag menar utan andra loginet som är
    för mastercardet ?

//Daniel

9. NalydBob

NalydBob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, både det första och det andra loginet på deras hemsida funkar.

10. Varazir

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Skumt. Jag har tyvär inget annat svar

11. sepelester

sepelester Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

SEB

Jag vet inte om det redan uppmärksammats i tråden, men jag kontaktade SEB med klagomål på Digipassen och fick följande svar:

<quote>Hej!
    Tack för ditt meddelande.

Det kommer om ett par veckor att du kan logga in utan digipass på SEB s mobila bank, ska även skicka dina önskemål till våra utvecklare av vår mobila banken.

Med vänlig hälsning
    SEB
    Lena Lundin</quote>

Jag skulle bli överlycklig om det fixades. I brevet skrev jag att jag ville ha just det i julklapp nästa jul och inget annat, förutom mammas mumsiga frukt- och chokladskål såklart. Sen CC:ade jag brevet till tomten.

12. kali68

kali68 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag skulle vilja prova denna app men när jag försöker installera den på min HTC Desire får jag felet "Unknown Error -18".
    Har testat att installera utan mountat SD-kort och får då meddelande att platsen appen vill installeras på ej är tillgänglig. Hur gör jag för att installera bankdroid?

13. GregerG

GregerG Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ville bara tacka dom som gjort appen, den är mycket användbar!

Hade det även gått att få in Plusgirots eKontoutdrag ( https://kontoutdrag.plusgirot.se/ )
    så hade programmet varit fulländat :)

14. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Kolla instruktionen i första inlägget och skicka materialet till liato så kan han titta på det.

Nu ligger det i dina händer young GregerG!

15. Fpow

Fpow Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Skulle vilja ha med American express me

16. Varazir

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Kolla instruktionen i första inlägget och skicka materialet till liato så kan han titta på det.

Nu ligger det i dina händer young Fpow

17. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Speakman: Sitter i träsket med jobb så jag har inte hunnit titta något mer, kanske till helgen. Men jag har funderat lite och håller nog med att för BankDroid så är inte det lika intressant att skapa ett globalt id på det sättet jag beskrev.

Det är nog snarare något som jag får göra i min app när jag synkar transaktionerna mot den lokala historiken.

Så då fungerar det bra md5 på den tidigare transaktionen som du föreslog. Dock så tycker jag fortfarande att bank och konto borde finnas med som input vid generering av md5. Annars finns (om än en liten) risk att transaktionerna skrivs över, undantaget skulle vara om man har en tabell per bank/konto, men så ser det inte ut idag i datamodellen.

Last edited: 13 januari 2011
  18. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

För tillfället fungerar inte Bankdroid om man har flera banker kopplade till sin internetbank hos Swedbank.
    Om nån här har ett förslag på en elegant lösning så får ni gärna säga till, helst vill man ju slippa ha massa specialkod för separata banker utanför bank-klasserna.

19. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Finns det någon möjlighet att ställa in vilken sida man kommer till när man loggat in? Möjligt att Bankdroid förväntar sig en annan sida än den du hamnar på när du loggat in. Jag har själv inte Statoil så det är lite svårt att säga vad som kan vara fel.
    Om du orkar får du gärna följa stegen i första inlägget och skicka html och adresser.

20. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Så snart SEB har fixat förenklad inloggning och någon skickat in html och adresser så kommer det att fixas.

Är du säker på att du har tillräckligt med ledigt minne på telefonen? Testa gärna att ladda ner någon apk från https://github.com/liato/android-bankdroid/downloads, v1.6.1 som finns på den sidan är samma som ligger uppe på market.