Bara 3G ikon, aldrig HSDPA.

Diskussion i 'Magic' startad av madmats, 17 jun 2009.

1. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Min Nokia e51 har för övrigt samma beteende: Ser bara "3.5G" när jag faktiskt för över data, och dessutom måste det vara mer än pyttelite data. Att tex pinga från datorn räcker inte nödvändigtvis för att den ska gå upp i HSDPA, men om jag gör något tyngre så byter den alltid till det. Vet inte om det är för att spara batteri eller ngt, men där fungerar det bra iaf.

2. pellen

pellen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Jag har varit i Kalmar under hela sommaren och även haft H hela tiden, men nu när jag är tillbaka vid studierna i Linköping så visar den 3G istället. Jag vill också minnas att jag hade H i Linköping innan sommaren dessutom :/

3. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta har väl diskuterats förut men om man bytt ROM så är det inte alltid H syns beroende på vilken ROM man valt...

4. bridgemill

bridgemill Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Orgnial-romen kan jag tyvärr inte uttala mig om för jag flashade om min Magic ganska omgående så jag kommer faktiskt inte ihåg. För övriga ROM:ar så skiljer det sig en hel del!

Nu lyder inte detta till ämnet direkt men om ni är osäka på om ni har full hastighet eller ej så gör följande...

1. Öppna "dailern" och skriv *#*#4696#*#*
    2. Klicka på Phone information
    3. Kolla på rad nummer 13 (Network type) för att se din befintliga anslutningshastighet

5. pellen

pellen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    UMTS :/

Enligt tre's täckningskarta så ska hela jävla Linköping ha Turbo-3G, dvs HSDPA. Och jag kan väl tillägga att jag har haft Daldroid-ROM på min fån sen i början av juni, så jag har alltså sett H tidigare i denna ROM.

6. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det beror väl på hur stark signalen är och vart man befinner sig eller hur!? Jag har oftast G utanför stan men i centrala stan så är det bara H som syns.
    Tror inte det är meningen att H ska synas jämt och ständigt... sen har jag inte märkt skillnad när jag surfat med G jämfört med H.

7. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Tror det är dags att försöka förklara hur det ligger till med UMTS och HSDPA. Även om nätet är utbyggt för HSDPA så används det inte om man inte gör något på telefonen som kräver högre fart (typ surfar eller streamar video). För att få HSDPA så måste du dessutom vara mer eller mindre ensam i cellen, om den är upptagen med en massa uppkopplingar så delar man på hastigheten (upp till 7,2Mbit/s) och ofta så nergraderas man till UMTS då. Är man långt ifrån cellen och har dålig mottagning så får man inte HSDPA heller utan max UMTS.

Dessutom så är det som det nämts tidigare inte alla roms som har HSDPA ikonen utan man ser bara 3G konstant.