Batteri i X10 mini

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av lucfor276, 16 jul 2010.

  1. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Det ända man bör tänka på beträffande litium batterier är att inte låta de ligga urladdade någon längre tid, för då försämras prestandan rejält. SÅ länge man håller dem konstant laddade, så kan de hålla väldigt länge.
     
  2. lucfor276

    lucfor276 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är inte att batteritiden är dålig för den klarar ca 3 dagar och det räcker bra! Frågan var om jag skulle ladda ur batterit varje gång och det har jag fått svar på! Tack! Och nu vet jag även hur man uppdaterar telefonen! Tack!
     
  3. lucfor276

    lucfor276 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag uppdaterat den! Tack för hjälpen! Men är det fortfarande android 1.6 nu??
     
  4. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svar ja!
     
  5. gwingis

    gwingis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Okej, jag börja fulladdad 93%(lampan var grön) kl 4.37 imorse. Starta om den och lät den stå med bara GSM på i viloläge dvs skärmen svart. Ingen wifi, autosync, 3G, gps, bluetooth eller applikationer var på. Eftersom jag startade om den.

    Nu kl 17.26 är den på 46%. Alltså nästan 50% av batteriet på 13h när den är i viloläge vilken skandal.

    Någon som har klagat på batteriet hos SE? Hur gick det?
     
  6. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Varför skulle jag klaga för. Min står på 48% efter 76h. :)
     
  7. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Låter ju kanon! :D
    Vilka inställningar och prog kör du då?
     
  8. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Say what!? :eek: rör du inte den över huvud taget eller? o_O
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Om man söker i tråden X10 min/pro så hittar man många med batteriproblem.
    Lösningen för dom flesta har varit att ta bort appar som suger batteri. Vissa appar
    ligger ju o kör vare sig du har startat dom eller inte,tex 3G watchdog,taskkiller
    eller någon batteriwidget. Själv är jag väldigt restriktiv med vad jag instalerar på min
    pro och jag är skitnöjd med mitt batteri,använder inte något taskkiller eller liknande.
     
  10. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oavsett vilka forum ni kikar i här på Swedroid så kommer det vara massvis med frågor om batteriet - det är fact of life för oss Android-användare! Bra råd ovan dock. Tror inte på task-killers överlag, men ibland är det nyttigt att gå in och ta bort en enstaka process.

    Kört JuiceDefender ett dygn nu och den uppger att den förlängt batteritiden med ca 40 procent. Kanske är lite överdrivet, men den verkar onekligen ha förbättrat situationen lite!

    Tidigare har jag kört Locale och smarta inställningar i den, men de bättre pluginsen funkar inte på 1.6 eller i vart fall inte på X10 Mini tyvärr. Annars mycket bra app!
     
  11. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Allt utom 3G avslaget. Enda programmen installerade är Barcode Scanner resp. Layar. Inget annat.

    Som jag sa i en tidigare tråd så är både jag och minin på semester just nu och ingen av oss jobbar (vi latar oss båda två). :) ;)
     
  12. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Redan nu efter bara 3 laddningar kan jag uttala mig om batteritiden känner jag. Jag har 68% kvar i batteritid efter lite mer än ett dygn. Ca 1,5 timmes samtalstid, 1 timme wifi surf, ca 30min kamera flippande och lite annat lek. Det känns helt ok, batteriet är väl optimerat efter ca 10 laddningar.
     
  13. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Haha då förstår jag ;) om man kunde ha samma viljestyrka själv att låta bli mobilen.. :(

    OT: tycker min batteritid har blivit bättre och bättre de senaste dagarna, är väldigt nöjd nu.
     
  14. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    djjokke, jo man får lite abstinens av att inte pilla på den och kommer alldrig mer göra om detta. :)

    Batteriet räckte ca 108h i semesterläge dvs. 4.5 dagar innan jag hade 15% kvar efter att ha ägt telefonen lite över en vecka. :)
     
    Last edited: 23 jul 2010
  15. magnum

    magnum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    På min Batteriförbrukning så står det att Wi-Fi har tagit 51%. Jag har oftast avstängt datatrafiken, men det innefattar inte Wi-Fi alltså? Måste jag varenda gång gå in i Wi-Fi-inställningar o stänga av den alltså eller finns det någon bra widget till det?
     
  16. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ligger en färdig widget i listan som heter Strömförbrukning. Där kan du enkelt stänga av Wifi, GPS, Bluetooth, Synk och nån mer pryl.. Hjärnsläpp fick jag..

    GMY
     
  17. magnum

    magnum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vad är det som tar på batteriet när jag har 33% på "Telefonen är inaktiv" på batteriförbrukning??! o_O Borde väl knappt ta något när den är inaktiv...
     
  18. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    CPU:n i viloläge är det som du ser som "Telefonen är inaktiv". Ju längre telefonen ligger i fickan oanvänd, desto högre värde kommer "Telefonen är inaktiv" visa. Ett stort värde innebär dock inte att telefonen drar exceptionellt mycket ström utan endast att av den ström som förbrukats har N % använts av CPU:n i viloläge.

    Vill du veta om telefonen drar mycket ström, så får du studera hur fort batteristatus minskar (i viloläge bör status minska med ca 1-2% per timme grovt räknat).
     
    Last edited: 24 jul 2010
  19. magnum

    magnum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hmm...okej. Men från kl 01.00 inatt till nu, kl 11.00 så har den gått från batteristatus 49% till 15%....vad fan är det som äter?

    "Mobilens viloläge" har tagit 27% totalt också...vet inte om det är normalt?
     
  20. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    När du bara låter telefonen ligga så bör:

    - "Mobilens viloläge" samt "Telefonen är inaktiv" vara de enda värdena som ökar, medan allt annat skall minska.

    - "Telefonen är inaktiv" bör samtidigt visa ett större värde än "Mobilens viloläge". Annars kan det vara en indikation på att du har en dålig signal, något som aktivt laddar ner i bakgrunden (t.ex. automatisk sync) alternativt något annat strul med mobilnätet.

    På min telefon visar just nu "Telefonen är inaktiv" 56%, "Mobilens viloläge" 35%, "Skärm" 7%. Hade ca 55% igår vid 2.00 om jag kommer ihåg rätt och har i skrivandes stund 45% kvar.

    Dina siffror indikerar en strömförbrukning som ligger något i överkant av vad jag förväntar mig. Har du automatisk sync påslaget av t.ex. FB, stäng av helt och hållet överallt under någon dag och se om det gör någon skillnad.
     
    Last edited: 24 jul 2010