Batteri i X10 mini

Discussion in 'X10 Mini/Mini Pro' started by lucfor276, Jul 16, 2010.

1. magnum

magnum Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har allt avslaget (datatrafik, sync, gps, wi-fi, bluetooth), ändå har det vart såhär. Så jag vette fan..

2. twintin

twintin Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur länge har du haft telefonen ?

Har du testat att göra en fabriksåterställning eller SW restore via PC-companion och sedan låta bli att installera appar (om det nu än är något sådant som strular) ?

Visas något annat under Batteristatus förutom mobil och inaktiv ?

3. bengbeng

bengbeng Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Sänk skärmens ljusstyrka d gjorde stor skillnad för min del..

4. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan bara kort konstatera att PRO'n har mycket sämre batteritid under vila än Desire har.
    22% förlust på 7 timmar är inte godkänt, ligger mycket lägre på min Desire.

Och jag har inga appar som ligger och drar då jag har samma appar på min Desire (samt ett gäng till) som jag har på min PRO.

Jag är missnöjd minst sagt, och PRO'n får bli en fest-telefon som bara behöver hålla batteri under 6-7 timmar och Desire'n får återgå till att bli min ordinare telefon.

5. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Då har du nog ändå något som ligger o drar. Min Pro låg orörd från ca 23:30 igår till 09:30 idag. igår låg den på 33% och idag på morgonen låg den på 25%.

Då har jag snowstorm satt att uppdatera varje timme med gps för att avgöra min plats.

6. mynta2004

MINA ENHETER

Hmmm.

Sparepart funkar ju inte på PRO'n. Finns det nått liknade prog. som funkar?

Kör iofs. 1.6 på PRO'n, kan det vara den som drar en massa?

7. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Spareparts fungerar bra på min Pro, tankade hem den med en emulator på dumburken. Har för mig att du kan se samma info direkt i telefonen, kommer bara inte ihåg hur man skulle göra..

8. mynta2004

MINA ENHETER

Det funkar alltså, får kolla efter det med mitt amerikanska sim-kort då.

9. mynta2004

MINA ENHETER

Hittade den inte, nån som har APK'n?

10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Jag kör oxå 1.6 på min pro och har inga batteriproblem.

Använder du 3G Watchdog,Taskkiller eller någon batteriwidget ?

Jag hade 3G watchdog men tog bort det efter ett dygn då jag såg att
    batteriet försämrades snabbt med det. Taskkiller verkar många här ha haft problem med,själv har jag inget sådant program på min,Android får sköta det själv.

11. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Jag kör oxå 1.6 på min pro och har inga batteriproblem.

Använder du 3G Watchdog,Taskkiller eller någon batteriwidget ?

Jag använder battery indicator som funkar för mig utan att dra ström.
    Det är en enkel widget som ligger längst upp i vä hörnet och visar batteriet i Procent.

Jag hade 3G watchdog men tog bort det efter ett dygn då jag såg att
    batteriet försämrades snabbt med det. Taskkiller verkar många här ha haft problem med,själv har jag inget sådant program på min,Android får sköta det själv.

12. mynta2004

MINA ENHETER

Kör inget konstigt alls, har ju även en Desire sen april så jag är ju inte direkt ny med appar som drar batteri.

Och det är bara ett fåtal appar installerade och ingen av dom ställer till nått på min Desire.

Jag får köra en fabriksåterställning och se om det är nått jag missar från start.

13. magnum

magnum Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej, mitt problem löste sig. Jag startade om telefonen. :) Hade tydligen inte testat det. Men jag misstänker starkt att det var appar och andra program som ligger och körs i bakgrunden utan att jag visste om det. När jag provade lite demos som låg telefonen igår som t.ex. bowling-demon så fanns det inget sätt att ta Exit någonstans så då var det Bakåt- eller Meny-knappen som gällde och då avslutades ju inte programmet riktigt! Det är ju värdelöst när de gör så att det inte går avsluta. Då måste man ju ha en Task Killer för att stänga ner skiten. Samma med programmet GeoTags tror jag.

Så ja, jag tror att det var mitt problem, och kanske andras med, att appar ligger på i bak utan att man vet om det. Starta om telefonen stänger ner dom och batteriförbrukningen går på normal igen. Eller task killer.

14. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är ju en het debatt det här med task killers, men en sak kan jag konstatera - Android dödar ju inte appar om inte minnet behövs för en annan app, och apparna som körs drar alltid processorkraft, alltså batteri. På dagarna när man använder den är det inget problem, batterimässigt, men om man låter den ligga några timmar eller över natten så drar ju dessa appar en del ström i onödan. Spotify är ett sådant program som brukar sno ström av mig under natten. Så en taskkiller är nog bra ibland tror jag.

Personligen är jag kär i Locale, men den funkar inte så bra med X10 Mini (eller om det är Android 1.6?) så den hjälper mig inte så mycket än tyvärr. Annars finns det ju ett bra plugin där som kan döda alla appar vid ett visst tidpunkt eller om batteriet sjunker under en viss nivå.

15. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Det är väl där förvirringen finns. Appar som inte syns körs inte, de ligger i dvala. Appar som ligger i dvala ska inte dra någon ström. Undantaget de som är gjorda för att köras i bakgrunden då, kallas service eller att de vaknar av någon händelse.

16. twintin

MINA ENHETER

Precis.

Vitsen med att ha vilande appar ladde i minnet är att det dels skall gå snabbt att växla mellan dem + att apparna kommer ihåg vad du sist gjorde med dem så du slipper börja om från början varje gång du växlar till dem. Att blint använda en task killer kan ha omvänd effekt som vissa har erfarit och dra ännu mer batteri.

Finns en bra beskrivning i länken nedan hur Android multitasking och minneshantering fungerar.

http://android-developers.blogspot.com/2010/04/multitasking-android-way.html

Last edited: Jul 27, 2010
  17. zeg

zeg Youth Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Varför gör man inte telefoner 1-2mm tjockare (tänker mest på mina stora android lurar och inte minin) och fixar plats för ett 2000+mah batteri. Känns som folk tycker att batteritiden på dagens hightech telefoner är ett problem. Och jag skulle inte ha nått imot en något tjockare å tyngre lur om den har dubbla batteritiden.
    Skulle även tänka mig en större lur så en ~5" skärm får plats. Skulle inte vara några problem för min del och tycker att android funkar mycket bättre på lurar med 4" och större skärmar men vill nog upp en tum till för att det ska funka riktigt bra.
    Köpa nån android platta med 7" skärm och 3g som telefon sen kanske :)
    Men då är dom lite för stor istället.

18. twintin

MINA ENHETER

Görs de tjockare så upplevs de nog som tegelstenar och är svårare att få ner i fickan. Riktigt så tror jag inte de flesta vill ha sina telefoner. Betänk också att X10 har ett 1500 mAh batteri, med en 5 tums skärm tror jag inte 2000 mAh räcker mycket längre än på X10:an (kan ju jämföra med Dells 5" telefon).

Grundproblemet är nog snarare att Litium batterier är för dåliga och vi behöver någon ny typ av batteri som packar mer energi i mindre förpackning. Tyvärr är batterier den del av tekniken som det händer minst med.

19. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror det beror på att de vill sälja större batterier som tillbehör (mini undantaget). Skärmstorlek är ju smaksak, jag tyckte 4" var på tok för stort. Max 3" på en telefon. För lek och webb kör jag med min netbook med 9" skärm.

20. zeg

zeg Youth Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Jo men om man inte leker å surfar köper man inte en stor lur med massa lull. Jag vill därimot kunna surfa å leka utan problem med min lur vart än jag är så jag slipper ta med mig min lilla dator också. Är därför jag köpt en android lur.