Batteri livslängd och tips.

Diskussion i 'HTC 10 - Allmänt' startad av yarr, 20 maj 2016.

  1. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Jag läste nyligen någonstans att för att optimera livslängden på nya batterier så bör man försöka hålla batteriet mellan 40-80% så mycket det går. Så när den går under 40% så bör man ladda upp den till 80-90% i ett svep för att vara optimal.

    Det är dåligt för batteriet att gå till 0% och att låta batteriet vara tomt längre är det sämsta du kan göra.
    Även att ladda den länge när den redan är fulladdad (tex över natten) sliter på batteriet, även om telefonen har en funktion som gör att den aldrig riktigt står på 100% och fortsätter ladda.

    Jag tänkte försöka hålla mitt batteri optimalt då jag misstänker att jag kommer ha denna telefonen längre än 2 år.
    Ska fixa en timer till min laddare, så om jag laddar över natten så slår timern av efter drygt en timma.

    Någon som kan bekräfta om detta stämmer? Tror artikeln var drygt ett år, men det är fortfarande samma sak som gäller antar jag?

    PS. Ett tips för batteritiden som jag lärt mig den hårda vägen är att avinstallera facebook och messenger och istället köra med appen "Metal".
    Jag har alltid haft alla notiser och allt av, men lik förbannat så tuggar dom apparna både batteri och minne för mig.
    Om ni inte testat Metal så ge det en chans :)

    Metal for Facebook: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nam.fbwrapper
    Metal Pro: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nam.fbwrapper.pro
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det jag har läst om batterier ligger lite längre tillbaka än den artikel du läst, men gäller ändå den typ av batterier vi har idag. Några detaljer har jag inte lagt på minnet, men det du säger om 40-80% stämmer bra med det jag läst.
    Att låta batteriet vara tomt länge är absolut illa. Om man av någon anledning behöver lägga undan ett batteri (eller en enhet med batteri i) ett tag (lägga ner i byrålådan på obestämd tid) har jag för mig att det är nånstans runt 60% som är bäst för batteriets hälsa.
     
    yarr gillar detta.
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Utan att söka upp källor så kan jag bekräfta att jag också har läst en hel del om litium-polymer batterier och deras livslängd genom åren. Det mest optimala är att hålla dem så nära 50% laddning som möjligt. Själv kör jag 30-70% på mina enheter och det har fungerat bra hitills. Min tre år gamla htc one håller fortfarande en hel arbetsdag pga detta.
    Det är helt okej att ladda ur helt eller fylla upp till 100% någon gång då och då men man skall inte göra det till en vana.

    Generellt sett klarar ett batteri ca 500 laddcykler innan det börjar tappa i kvalitet. Detta beror förstås på tillverkare osv. 100 procentenheter räknas som en full laddcykel och kan bestå av en laddning från 0% till 100% eller tre laddningar från 30% till 60%.

    Det är vanligt att man läser på forum och diskussionstavlor att batterierna mår bra av att ladds ur helt och sedan dras upp till max då och då men det är en skröna som är baserad på hur litium-järnbatterier fungerar så det ska man inte ta hänsyn till, om det inte är litium-järn man har såklart :)
     
    yarr och Asawi gillar detta.
  4. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Så det verkar alltså ändå bättre för batteriet att laddas 2 ggr om dagen mellan dom nivåerna än att bara laddas en gång från kanske 20% till 100% om dagen?
     
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    @yarr@yarr mjo jag vet inte hur stor skillnad det blir i praktiken men som jag förstått spelar antalet laddcykler och aktuell spänning ungefär lika stora roller. I slutändan kanske det bara är en smaksak :)
     
    yarr gillar detta.