Fråga: Batteri problem ("Ojämn" urladdning)

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av sensorama, 9 jan 2013.

  1. sensorama

    sensorama Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fick min Nexus 4 för ett par dagar sedan och för att fatta mig kort så har jag stött på något som jag ser kan bli ett irriterande problem:

    Batteriet håller bra under dagen, laddar ur till 30% där den stannar under en stund (1h) för att sedan plötsligt droppa ned till 2% där den ligger kvar under lång tid. Just nu har jag skärmen på max ljus och skärmen på hela tiden. Trots det ligger den fortfarande på 2% sedan lääänge. Exakt samma historia har det varit varje dag sedan jag fick enheten. Oavsett hur mycket jag använt den. Just idag tog jag det dock isigt med användningen för att se om den skulle bete sig anorlunda.

    Tagit en skärmdump som illustrerar denna pekära egenskap.

    Undrar om någon sett något liknande? Lösning?
     

    Bifogade filer:

  2. strifeman

    strifeman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag har också haft lite sådana problem, min kan gå från 14% till 2% (och sen vara där länge) på bara någon minut, hänt två gånger för min del.
     
  3. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag tror nyckelordet 2 dagar gör gällande att bedömningen är lite tidig. Låt det gå ett 10-tal laddningar först :)

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det är säkerligen som holck säger att batteriet vänjer sig. Mitt batteri, under de första dygnen, gick ifrån säg 50% till 55% under någon halvtimme ifall man hade skärmen avstängd. Lika snabbt kunde det droppa ner 10-20% genom att bara lira i fem minuter.

    Telefonen vet inte riktigt hur stort batteriet är. Nu är allt sådant som bortblåst! Tog min telefon runt en vecka att bli helt normal och då märkte jag även att batteritiden blev betydligt bättre.

    Om jag inte använder den mer än normalt (alltså inte som en spel-maskin, musikspelare eller liknande) och ringer runt en halvtimme, skickar några sms, kollar Facebook eller Instagram ett par gånger har jag efter 12 timmar alltid minst 50% batteri kvar. Första dagarna var det så gott som alltid under 20% efter 12 timmars likadan användning.
     
  5. undegaard

    undegaard Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag har samma "problem" jag kan ha 30% kvar efter 24h och vara jättenöjd med batteriet, sen kan jag öppna browsern och så plingar det till att jag bara har 14% kvar och behöver ladda.

    Det är ju inte som att dom procenten försvinner så snabbt men batteriindikatorn visar inte helt rätt alltid nej.
     
  6. sensorama

    sensorama Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Känns som att kalibreringen är lite fucked. Har aldrig sett något liknande och då har jag gått igenom "ett par" lurar.
     
  7. JwK

    JwK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6
    Telefon 2:
    HTC One SV
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Google Nexus 7
    Tjo, min har exakt samma fuffens, när jag fick den var det gräsligt, gjorde en factory reset, vilket faktiskt hjälpte ganska mkt. Men det händer fortfarande ibland, framförallt om jag kör nått tungt, bra exempel är om jag är ute och kör ingress och runkeeper och musik.. sen kommer innanför dörren och stänger av allt. då ba "jaha..ojj.." så hänger den kvar på det % som var när jag stängde apparna, i typ en timme, sen börjar den nedåt igen. en reboot hjälper också.

    Haft min sen i början av december, så inte nytt batteri.