Batteriförbrukning på Moto G30.

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av geobjork, 23 maj 2021.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Min två månader gamla Moto G30 har den högsta batteriförbrukningen av alla smartphones jag har haft. När jag laddar den till 100%, är den på 95% efter ett par timmar utan att skärmen ens har varit påslagen alls. Sen tycker jag procenten går ner ganska mycket vid mycket lätt användning, och den är i standby minst 90% av tiden. Har inte installerat några strömkrävande appar. Kan inte hitta något specifikt i batteriappen, annat än Google Play appen har en snittförbrukning på 18% även om jag nästan inte använder den. Automatiska uppdatering av apps är deaktiverat.

    Jag undrar på om detta är ett Motorola fenomen eller Android 11. Har "Battery Saver" aktiverat. Min normala laddnings syklus är mellan 20 och 80%, och jag restartar luren ungefär en gång i veckan.

    Har en Moto G6 Play som jag kör en hel del mer båda appar och andra uppgifter på. Bl.a styr jag Google Home, castar till Google Nest hub och surfar på Internet. Den är ett "ljusår" bättre, bästa luren jag nånsinn haft. Tyvärr är den utdaterad pga Android 9.0.

    Alla Motorola i den "nya" Moto G serien har Android 11 vad jag vet.
    Någon annan som kan kasta ljus över detta?
     
  2. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Jag har sedan ett par år en Motorola som jag är mycket nöjd med. Exakt vilken vad modellen heter mins jag inte men den har 4gb ram och det mesta inklusive NFC, Android 10 uppdateras då och då. Inga problem med batteritiden (laddar en gång per dygn). Planerar att köpa en nyare Moto men har avstått hittills eftersom denna är så bra. Blir oxå mer tveksam när jag ser detta inlägg. Hur ofta måste du ladda luren?
     
    geobjork gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det var just det, jag var så otrolig nöjd med min Moto G6 play, så jag tyckte inte jag hadde något annat alternativ än Motorola igen. Blev väl lite extra ivrig när Moto kom med Android 11... Sen när jag upplevde att den hadde en batteriförbrukning när den är i standby blev jag lite besviken. Vad jag ångrar lite är jag överförte allt automatiskt från G6:an till G30. Skulle nog gjort hela uppstarten steg för steg som jag vanligvis gör. Bättre kontroll på det hela.
    Nu har jag slaviskt följd listan på den länkade sidan, och sen laddat till 100%, och kan redan registrera en markant ändring. Får se efter ett par-tre dagar.

    Common Problems in Motorola Moto G30 and Solutions - Wi-Fi, Bluetooth, Camera, SIM, and More

    G30 har 5000 mAh batteri, och som nämd sätter jag den på ladning vid 20-25%, och laddar till 80%, (har alarm som tjuter vid 80%). Det håller då 3-4 dagar med min användning, (G6:an gör fortfarande "grovjobbet"), så på det viset är det inga problem. Det var just det att G30 drog 5% på ett par timmar efter laddning utan att användas som oroade mig. Annars är G30 en rätt så trevlig lur, lite stor dock... Jag är helfrälst på Motorola! På senare år har jag haft Samsung och Huawei, tre-fyra gånger så dyra. Aldrig mer!
     
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Kan ofta vara lite missvisande att stirra för mkt på när laddningen går från 100-95 när du tagit den direkt från laddaren. Går den lika fort från 80-75 exempelvis, även när du inte tar den direkt från laddaren?
     
    geobjork gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    @rickards@rickards Jag har inte riktigt koll på det där då det är bara den senaste tiden jag har blivit uppmärksam på detta, men det ser ut för att du har rätt, från 100% till 95% "rinner" strömmen ut, sen ser det ut att stabilisera sig.
    Jag får också en lite annorlunda jämförelse nu iom jag har stängd av ett antal förbrukare nu efter jag började fokusera på batteriförbrukningen.
     
  6. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Har haft ett gäng Moto tidigare, och om jag inte missminner mig så kan jag ha upplevt att det varierade lite hur länge den hölls sig på 100% direkt efter jag tog den från laddaren, möjligt att det kan bero på var i laddningscykeln man råkar dra ur laddaren? Gissa på att det kan vara så på många telefoner om man börjar studera det lite noggrannare. Bäst brukar väl vara att låta bli att kolla :)
     
    geobjork gillar detta.
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det ser ut för batteriförbrukningen är under kontroll nu, dock undrar jag fortfarande på en sak, varför appen Google Play visade en snittförbrukning på 18% av totalen? Detta över en relativt lång period.
     
  8. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att du använder telefonen väldigt lite? Ju mindre man använder telefonen och ju mer den ligger i standby, desto högre brukar batteriförbrukningen för Google play vara procentuellt är min upplevelse.
     
    geobjork gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    @rickards@rickards

    Jo men det stämmer, 90-95% standby, så du har nog rätt, Google Play får en orimligt hög procentuell förbrukning. Har nu deaktiverat autoscanning efter skadeliga appar (flera gånger i dygnet tror jag...?), så man får se om några dagar.
     
    rickards gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Hur gör man en kalibrering av batteriprocenten?

    Jag är lite skeptisk till metoden att ladda ur batteriet tills luren slår av sig själv. Har läst lite skräckhistorier om telefoner som hamnar i bootloop, eller ännu värre, telefoner som börjar brinna under uppladdning efter total urladdning.

    Jag har råkat göra någon inställning som har reducerat elförbrukningen markant under standby, (vet ej vilken), så nu återstår bara att få bort den första 5% dreneringen efter full uppladdning. Misstänker det kan förorsakas av felkalibrering av batterimätaren.
     
  11. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Nu när jag har fått konfigurerat batteriförbrukningen så är jag mycket nöjd. Jag har haft Samsung och Huawei till flera gånger så högt pris, men den här är den bästa luren jag har haft.
    Om jag ska klaga på något, lite stor, men så är det väl med såpass stort batteri. Tyckte nog bättre om formfaktorn på min Moto G6 (som jag <3). Sen, Google Assistant knappen ser jag ingen nytta av, även om jag använder GA rätt så mycket. Jag ingen fotograf, behöver inte fyra komror, dock är wideanglekameran rätt så brukbar.
    För mig har batterikapasiteten mycket hög prioritet. Jag ångrar att jag överförde allt från min Moto G6 automatiskt, skulle nog konfigurerat manuellt, steg för steg, tycker man har bättre koll på det hela på det viset, dock var det lättsamt att komma igång.
    Skärmen är mycket bra, kör den på 60Hz, även om den är 90Hz.

    Om man kollar recensionerna på NetOnNet, så är det en missnöjd, och han är ensam... Jag kan inte fatta hans klagan på att den laggar!

    https://www.netonnet.se/art/telefon...ola-moto-g30-4128-gb-pastel-sky/1016352.9042/
     
    Mats Palmberg gillar detta.
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Gjorde en kalibrering enl. Lenovos instruktion. Tänkte att iom Motorola=Lenovo, så skulle det stämma något så nära. För att testa har jag lämnat luren i standby. Efter 10 timmar är den på 99%, 18 timmar = 98%.
    Om det är kalibreringen som har gjort susen vet jag inte, men nu är batterikaraktäristiken som jag vill ha det, ingen 5%:ig drenering på ett par timmar som det var förut. Återstår nu att se om jag får rundt 5 dygn ner till 20% med mitt användarmönster.
     
    rickards gillar detta.