Problem: Batteriförbrukning

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av RaazZz, 1 okt 2012.

  1. RaazZz

    RaazZz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tja!

    Sedan en klasskompis sa åt mig att Android och minnet i telefonen/hårdvaran mår bäst av och är gjord för att ha alla program uppe i bakgrunden har jag struntat i att svepa iväg de från multitaskinglistan ens.

    Tidigare brukade jag döda alla appar genom att hålla inne bakåtknappen. Min kompis sa att jag absolut inte ska göra det och inte ens svepa bort de från aktiva program.

    Sedan dess har jag inte stängt programen då utan bara minimerat de eller så att de ligger som bakgrundsprogram om jag har fattat det korrekt?

    Det sista tycker jag att batteritiden har känts riktigt dålig. (kör CM 10 M1)

    Någon som har tips eller kan förklara detta?
     
  2. scanie

    scanie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Det är inga fel i att stänga ner program med hjälp av bakåtknappen eller Androids inbyggda aktivitetshanterare. Däremot ska man inte använda så kallade "Task killers" för att aggressivt stänga ner alla körande processer. Det kan leda till en oändlig loop där programmet startas igen direkt efter att det har blivit avstängt av en Task killer.


    Fortsätt du att använda din telefon som du gjorde innan du lyssnade på din kompis!
     
    RaazZz gillar detta.
  3. RaazZz

    RaazZz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    tack! :D Tycker att batteriet har dragit ur förfärligt snabbt som det är nu :P Det lät knasigt redan när han sa det.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Såvitt jag vet är det som din kompis säger. Man ska inte stänga av appar manuellt, förutsatt att de inte fryser eller liknande. Själv använder jag mig bara av hemknappen
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    finns inget man ska inte... självklart är det vettigt att fimpa apparna på just det enkla sättet som beskrivs men att köra taskkillers är ju att gå ett par steg längre och då brukar det bara bli sämre.
     
  6. RaazZz

    RaazZz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nu är jag inte med riktigt :(
     
  7. RaazZz

    RaazZz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    När man bara sveper bort apparna är de väll fortfarande bakgrundsprocesser eller vad man ska säga?
    Om man dödar apparna genom att hålla inne bakåtknappen dödar man bakgrundsprocessen/appen. (måste aktiveras i inställningar)

    Någon som vet om det skiljer sig battertid/prestanda mellan de 2 alternativen? Funderar på om det är värt att döda de extra för man sveper ju bort de från listan ändå vid alternativ 2?
     
    Last edited: 1 okt 2012
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Så som jag har förstått töms appens "activities" när man sveper bort dem från multitaskinlistan men processerna dödas inte.

    Jag föredrar att inte döda apparna helt eftersom jag inbillar mig att det krävs mindre batteri att starta apparna igen om de ligger kvar i minnet. Jag vill även minnas att det var någon från Google som har sagt något liknande, men jag kan ha blandat ihop det med något annat
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Mycket beror på hur apparna är kodade. Om alla appar skrevs på korrekt sätt så hade de inte orsakat så stora batteriproblem. En app som hamnar i bakgrunden ska sova så länge den inte behöver göra något som att synka, kontrollera någon status eller liknande. Mängder med appar startar services helt i onödan. En service kan leva även fast appen ligger i bakgrunden eller är helt borta.

    Sen är inte alla användare medvetna om att appar och services kan ligga och köra i bakgrunden och komma upp och synka då och då. Stäng av synkning eller sänk intervallet om ni inte behöver ha "realtids"-uppdatering av vad era Facebook-vänner har ätit till middag. Att sen Facebook ändå inte stänger av sin service är en annan sak.

    Jag antar att apparna utvecklas utifrån ett väldigt egoistiskt perspektiv där det absolut viktigaste är att just den appen ska vara helt uppdaterad hela tiden och starta på nolltid. Sen när alla appar gör samma sak så blir inte upplevelsen så bra.
     
  10. RaazZz

    RaazZz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Verkar som det bästa är att inte döda apparna men att man kan svepa undan dem från programlisan :)
     
  11. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Var hittar du den inställningen?
    Du körde väl oxå CM10?


    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  12. RaazZz

    RaazZz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Yes! Finns längst ner under utvecklingalternativ i inställningar :)