Fråga: Batterifråga till er som har Razr Maxx

Diskussion i 'RAZR - Allmänt' startad av Biopower, 11 mar 2013.

  1. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Idag laddade min Razr Maxx ur sig snabbare än vad jag är van vid. Tog den ur laddaren kl 0600 i morse. Körde 45 mil, använde google maps, utan gps ca 5 min totalt. Streamade musik via bluetooth ca 3 timmar, ca 5 min röstsamtal, skickade 2 sms, surfade ca 10 min. Wifi är alltid på, likaså synkar jag två mailkonton och fb. Klockan 2000 var det 5% kvar och den skrek efter laddaren. brukar ha minst 50% kvar. Ser inget skumt i batterihistoriken.

    Däremot så kände jag att den känns ojämn på baksidan. Drar jag fingret över den kevlartäckta ytan på baksidan, upp och ner, så känns den vågig. Det är precis att man kan ana det med ögat om man tittar ordentligt. Jag har alltid haft den i ett siliconskal så har inte tänkt på om den är så på baksidan innan. Har ju läst en del på nätet nyligen om att batterierna kan svälla och gå sönder så jag kopplade ihop den dåliga batteritiden idag med detta. Kanske inte är något att oroa sig för, men det vore intressant om fler Maxxar är så på baksidan?
     
  2. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Kan det vara så att det är någon app som suger batteri? Brukar vara så i de flesta fallen. Jag hade t.ex hotmail appen som drog 20-30% under natten och jag avinstallera skiten så fort som möjligt. Ladda ner gsam battery monitor och kika. Angående uppsvällande av batteriet så har jag tyvärr inget svar på det men om det verkligen är så, så bör du få mobilen utbytt omgående
     
  3. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag har inte installerat någon ny app på senaste tiden men det kanske kan ske ändå?! Har installerat gsam och såg att e-post appen (stock) dragit 25%. Låter lite mycket. Får se hur det ser ut idag.
     
  4. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Instämmer

    Instämmer på det du säger.
    Min Razr Maxx har sista 3-4 månaderna tappat i batteritid. Inte alls lika bra som i början.
    Jag har också samma som du att baksidan är "Bucklig", vet inte vad det beror på, kanske någon annan som vet.
    Funderar på att skicka den på service, men måste fixa en telefon att ha under tiden först
     
  5. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Idag så verkar mitt batteri hållt bättre, men är ändå orolig för bucklorna?!

    Hur länge har du haft bucklorna? Min Maxx kan mycket väl haft dem från början utan att jag lagt märke till dem förrän nu.
     
  6. glemmy

    glemmy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Är det tydliga bucklor, alltså syns de?
    Verkar ju inte helt bra. Kanske batteriet som svällt upp.
     
  7. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det är inget man lägger märke till normalt, men vet du vad du letar efter så kan man se dem.
     
  8. mr_man007

    mr_man007 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Det är helt normalt att baksidan på RAZR kan vara lite ojämn. Batteriet är inte helt slätt och kevlarbakkåpan är såpass tunn att detta känns igenom.

    Att batteriet sväller är relativt ovanligt och skulle det hända märks det tydligt. Oftast blir det en stor bula på baksidan.
    Ett bra sätt att testa om batteriet är svullet är att lägga telefonen på en plan yta, tex ett bord, med baksidan nedåt och den "tjocka" delen där kameran sitter utanför kanten. Ligger telefonen plant så är batteriet ok.

    När batteritiden blir sämre beror det i de flesta fall på att någon del i mjukvaran eller en app krånglar eller har hängt sig. Det brukar kunna lösas genom att starta om telefonen regelbundet eller om man vet vilket app det rör sig om avinstallera den. Alternativt fabriksåterställa telefonen.

    Allt detta är sådant som bör testas innan telefonen skickas in på eventuell service.

    Man bör även tänka på att batterier är färskvara och tappar kapacitet med åldern. Om jag inte minns fel är riktlinjerna för garanti att om batteriet är mellan 0-6 månader är gränsen 80% kvarvarande kapacitet. Efter 6 månader är gränsen 60%.
     
    Biopower gillar detta.
  9. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Skönt att höra. Märker ingen försämring av kapaciteten längre förrutom i förrgår. Det måste varit någon app som fick fnatt.
     
  10. BengtO

    BengtO Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har varit med om liknande men det har nog varit slumpen att nåt hängt sig eller liknande som dragit ur batteriet. Utorrent verkar dra en del kräm om man inte stänger av den när t.ex några filer är klara. Men jag e sjukt nöjd med batteritiden på min Maxx då jag oftast klarar mig 3 dagar mellan laddningarna. Nu använder jag den inte så mycket som vissa gör utan har lite annat pyssla med om dagarna :)

    Apropå GSAM-appen, varför står det där att Radio skulle gjort av med 3% när det inte finns nån?
     
  11. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Radio är inte radio i sin sanna bemärkelse utan den tyder på hur mycket du har ringt/ använt 3g

    Skickat från min XT910 via Tapatalk 2
     
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Klart det är radio, dock inte FM-radio utan mobilradio.