Nej, ingen ny återställning tror jag, utan en ny kalibrering. Eller tåligt vänta så kommer den kanske att ställa in sig själv efter ett tag. Hur vet du att den visade "rätt" ? Använde du den i fyra dagar utan att ladda? Att den visade som den gjorde i början kan bero på att den inledningsvis baserade sina beräkningar på förinställda värden, som sen började ändras efter hand som du använde luren. 4 dagar tycker jag oavsett verkar vara väldigt länge.
Jag tror inte att kretsarna och algoritmerna som används är så där särskilt avancerade. Man kan jämföra med färddatorn i bilen. Om du har tänkt köra 40 mil och du konstaterar att du har kommit 30 mil efter tre timmar så är det sannolikt att du är framme efter ytterligare en timme, en enkel extrapolation. Är den riktigt avancerad så upptäckte den att du körde i 130 den första timmen, eller kan kolla med GPS och kartor och anpassar sin beräkning efter det. Så funkar färddatorn, men den vet oftast inte att du t.ex tänker stanna och fika en halvtimme innan du kör vidare, eller att du får en punktering. Batteriindikatorn samlar på sig statistik över den förbrukning som du brukar ha och baserar sin beräkning efter det. Kalibreringen kan dock hjälpa den en bit på traven. På äldre telefonmodeller som hade den här batterilogiken men där det gick att ta bort batteriet så var man tvungen att kalibrera om varje gång man tog bort batteriet.
Last edited: 18 april 2013