Batteritest (videouppspelning) med bakgrundsinformation

Diskussion i 'Allmänt' startad av AVR4000, 15 maj 2013.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har länge (men mest på senaste tiden) irriterat mig en del på de batteritester som brukar utföras vid mobiltester. Det avser då att det ofta saknas bakgrundsinformation om HUR och VARFÖR en specifik mobil ger X timmar vid Y användning.

    Därför drar jag igång denna tråd då jag är intresserad av att veta hur olika mobiler presterar ihop med liknande data som jag kommer att presentera här. Tyvärr har tidsbrist idag gjort att jag inte kunna tömma batteriet helt så det initiala testet har istället visat återstående batteri efter en film.

    Här kommer så resultatet.

    Förutsättningar.

    Mobil: Sony Xperia Z.
    ROM: ROMAur 2.7.
    Kernel: DoomLord Kernel v6.
    Film: Jaws - 1920 x 816, 23,98 FPS, total bitrate 3915.50 kbit/s, speltid 2 timmar och 4 minuter
    Videospelare: BSPlayer Free.
    Volttabell konfigurerad via System Tuner Pro (se nedan):

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Testet har gjorts på följande vis: nystartad mobil satt i flygplansläge och ljusstyrkan på skärmen neddragen till lägsta nivå. BSPlayer startad omedelbart och kontroll att allt varit korrekt inställd i Battery Monitor Widget Pro har gjorts.

    Mobilen hade 100% och var fulladdad när testet startades, då filmen spelat klart återstod 67% (gick sedan ner till 66% när jag tog skärmdumparna).

    Det intressanta för min del är vad som dragit ström under testet och siffror på hur mycket som dragits samt vilka klockfrekvenser som använts etc. Dessa uppgifter kommer här.

    Använda klockfrekvenser 1 (jag ströp CPUn till 1,51 GHz som max då det är stockfrekvensen):

    [​IMG]

    Klockfrekvenser 2:

    [​IMG]

    Vad som är intressant är att den kunnat rampa ned så pass mycket som den gjort, d.v.s köra på låga frekvenser istället för att under hela filmen snurrat runt 1-1,5 GHz. Det är viktigt att påpeka att alla data tagits omedelbart efter att eftertexterna rullat - de visar alltså vad som skett i samband med uppspelningen.

    Här är det uppenbart att Mediaserver hållit enheten vaken:

    [​IMG]

    Här ser vi förövrigt att Mediaserver faktiskt dragit lite mer ström än skärmen.

    [​IMG]

    Här kommer så ett utdrag från Better Battery Stats som visar förbrukningen för olika processer och hårdvarukomponenter:

    [​IMG]

    Mer användningsstatistik - denna gång över olika processer:

    [​IMG]

    Här har vi lite statistik över hur mycket mA som dragits under filmspelandet:

    [​IMG]

    Vad som är intressant är bl.a att Mediaserver dragit mer ström än skärmen - detta ihop med den tämligen effektiva nedrampningen av CPUn visar betydelsen av mjukvaran. Personligen känner jag mig lite skeptisk mot de tester som t.ex visat att en Galaxy S 4 kan prestera 12 timmars videouppspelning eftersom det inte redovisats någon som helst bakgrundsinfo.

    När jag har mer tid planerar jag att köra om testet men då med bl.a Jaws i SD-utgåva, detta då olika kvalitet och upplösning på videon skapar olika belastning för CPU/GPU. Jag kommer också att köra ett identiskt test med min Note II för att få fram jämförande siffror.

    I denna tråd vore det intressant att se samma sorts data från andra enheter när de används till videouppspelning. Själva testet är enkelt men kräver följande:

    1. System Tuner eller NoFrills CPU o.dyl program som kan visa volttabellen så man ser vad CPUn ligger på vid de olika klockfrekvenserna.
    2. Better Battery Stats så man kan se vilka klockfrekvenser som använts m.m.
    3. Battery Monitor Widget (eller annan liknande) för ytterligare information om batteriet, bl.a förbrukningsvisning.
    4. Flygplansläge på, WiFi av.
    5. Ange vilken videofil som används, upplösning och bitrate samt speltid.
    6. Idealet är om samma videospelare används, jag har använt BSPlayer Free - detta steg är viktigt för att kunna få jämförböra resultat.

    Jag skulle vara mycket tacksam om t.ex Galaxy S 4-ägarna kunde köra ett liknande test och lägga upp skärmdumparna. Detta då det vore mycket intressant att se hur mycket den drar i samband med videouppspelning.

    Edit: Framförallt det faktum att Mediaserver dragit mer ström än skärmen gör mig skeptisk mot tider på 12 timmar, detta då det i.s.f skulle kräva extremt låg strömförbrukning och att mjukvaran (Mediaserver) orsakar avsevärt lägre belastning. Jag har mycket svårt att tro på en sådan teori, nämligen att t.ex Android 4.2.x skulle ge så mycket längre batteritid än 4.1.x (jag kör 4.2.1 på TF700 och baserat på den är strömförbrukningen snarlik).

    Sedan ser jag det som ett problem om man testar videouppspelning i den medföljande spelaren om tanken är att jämföra med andra enheter. Detta då det i.s.f snarare blir test av videospelares energiförbrukningen snarare än enhet vs enhet. Därför är det viktigt att köra med samma spelare.

    Att jag valt BSPlayer beror på att den har bra UI, hanterar mjukvaruknappar korrekt och klarar av att spela upp 1080p-filer utan problem. MXPlayer gav jag upp då den visade sig bete sig illa på min TF700 då jag körde HD-material, det blev hack ungefär var femte minut (via HDMI). BSPlayer lider inte av sådana problem.

    Ett annat alternativ är MoboPlayer som också är bra, dock har den hittills inte dolt mjukvaruknapparna under uppspelningen.
     
    Last edited: 15 maj 2013