Batteritid - Galaxy S10?

Diskussion i 'Galaxy S10' startad av Ledizman, 10 mar 2019.

1. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 649
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag gör det vart 10:e dagen .. men det är upp till o var en.

Jag tycker du kan prova dig fram med den metoden om inget hjälper då rekommenderar jag en total återställning för att i det fallet har du gjort ALLT.

2. Ledizman

Ledizman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Är du också missnöjd med batteriet?

3. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 272
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Nej man behöver inte göra det på regelbunden basis, cache partitionen är till för att lagra systeminfo så att appar kan startas snabbare och bättre.
    Vid större systemuppdateringar kan det ibland vara bra att göra det och/eller om man upplever problem med olika appar eller systemet i sin helhet efter uppdateringen.

4. RunesRäka

RunesRäka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Nja vet inte om jag skulle kalla det missnöje då jag använder den extremt mycket i jobbet. Jag har inga problem med att ladda den när jag kommer hem sent på kvällen men skulle uppskatta om den överlever fram tills dess. Får se hur det är kommande dagarna

5. Dejan195

Dejan195 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245

MINA ENHETER

Nu har jag inte köpt S10 än då jag väntar på deals från Comviq som brukar komma i Maj ;) men det verkar vara samma visa varje år.... Plus varianten verkar få okej batteritid (möjligtvis bättre nu med större batteri) men "normal" varianten har alltid haft sämre batteri. Haft S6, S7, S8 och S9 och alltid bytt till plus varianten för att batteriet inte är bra nog. Allt beror ju på varje persons användningsmönster så klart det skiljer men när jag förra året fick nästan dubbelt så bra batteritid med en Oneplus 5T med SD835 jämfört med S9 Exynos 9810 så måste det ju vara något fel Samsung mobildata-modem som de använder i Exynos varianten......

Har en S8+ som extra telefon och det batteriet håller ganska okej med 87% hälsa just för det finns inget simkort i den vilket tyder på att det är LTE-modemet som drar mycket batteri (använder telefonen mest för youtube och sociala medier)

Bifogade filer:

6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 190
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ett tips är ju o aktivera flygläge, och sedan aktivera Wi-Fi, då borde du få lite mer ström :)

Dejan195 gillar detta.
  7. Kodiaq

Kodiaq Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Tycker min S10 har samma batteritid som min S7. Inte ok. Förbättring förväntas.

Dejan195 gillar detta.
  8. mostling

mostling Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Men ska man behöva hålla på med såna här tricks med en telefon som kostar 10K?
    Batteritiden på min S10 är katastrof, speciellt om jag jämför med min P20 Pro...
    Pluggade ur runt 7:25 och kom inte ens till 20:00...

Bifogade filer:

9. RunesRäka

RunesRäka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Skulle säga jag upplever batteritiden mycket bättre efter denna resning som ni tipsat om. Även fått bukt på värme problemet som jag upplevde tidigare.

night77 gillar detta.
  10. cjb

Mottagna gillanden:
    1 272
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Jo man du har ju haft ett problem med telefonen och det är i dom lägena de kan hjälpa, men sen behöver du inte rensa det regelbundet.
    När telefonen får en större uppdatering och om det blir problem på nytt kan man prova rensa.

11. Lasse58

Lasse58 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    721
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S24 Ultra
    Håller med @night77@night77. Försöker hålla mitt system så rent som möjligt, android är lynnigt man vet aldrig vad som händer i det dolda (åtminstone inte jag). Har väldigt många appar installerade. Varje gång jag avinstallerar en app så gör jag det manuellt. Går in i inställningar, rensar lagring (för den specifika appen), tömmer cachen, stoppar appen, till sist avinstallerar den. Därefter går jag in i recovery och rensar systemcachen.
    Lite krångligare kanske men inte speciellt tidsödande.
    Vet inte om det är detta som gör att mitt system hela tiden känns som nytt, men hittills har jag aldrig haft några problem annat än kända mjukvarubuggar;)
    Har visserligen en Note 9, men det bör ju vara samma sak på alla Sammys lurar.

night77 gillar detta.
  12. Peo1417

Peo1417 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

13. Peo1417

Peo1417 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Avaktivera några tunga appar! Så blir det nog bättre.

14. cjb

Mottagna gillanden:
    1 272
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Missförstå nu inte vad jag skriver, frågan var om man behöver rensa det regelbundet och svaret på den frågan är att man inte behöver göra det regelbundet.
    Sen om man vill göra det regelbundet är en annan sak, telefonen tar ingen skada av att man gör det och om man tycker det är värt "jobbet" är upp till var och en.

15. Lightbringer

Lightbringer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Användare: Sensorbugg väcker Galaxy S10 i fickan.
    Flera nyblivna ägare till Samsungs Galaxy S10-telefoner rapporterar nu om att enheterna aktiveras även när man bär dem i fickan. Orsaken tros vara en bugg i den så kallade närhetssensorn, som bland annat ser till att skärmen släcks när man tar ett samtal. Just i det sammanhanget fungerar förvisso allt som det ska, men att telefonens skärm aktiveras när man har den i fickan är förstås ändå inte bra. Inte minst då en aktiverad skärm slukar batteri.
    Samsung har inte kommenterat saken ännu, och det är oklart om problemet kan åtgärdas med hjälp av en uppdatering.

Användare: Sensorbugg väcker Galaxy S10 i fickan

16. mostling

Mottagna gillanden:
    27
    Yup, jag har både AOD och double tap to wake avstängt pga detta, sjukt irriterande och bidrar till redan dålig batteritid...

17. aikelo

aikelo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    334

MINA ENHETER

Det förklarar varför mina podcasts stoppas eller byter pod lite då och då

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

18. schoolsux

schoolsux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Upplever att batteritiden är betydligt sämre än med min 5T och 6T. Det bara vräker ner procenten även fast jag knappt använt telefonen. Hela veckan hade jag ifrån full laddning på morgon - till mellan 30-40% kvar när jag kom hem efter jobbet, vilket tyvärr resulterar i en laddning till på em./kväll. Då var det endast några sms, messenger och några hemsidor jag surfat på.

Med 6T har jag i normala fall alltid mellan 75-85% kvar när jag kommer hem. Om jag inte använt telefonen mycket. Sen trots all skit i mjukvaran är väl S10 en trevligare telefon än 6T så det får väl gå, tror säkert det lugnar sig efter nån uppdatering eller två till. Android-system etc. verkar inte alls ligga på normal strömförbjukning jämfört med andra telefoner.

19. mostling

Mottagna gillanden:
    27
    Ungefär samma upplevelse jag har om jag jämför med min P20 Pro, kunde plugga ur 7:00 och gå i säng 01:00 och fortfarande ha 30-40% kvar, med S10an så pluggar jag ur 7:00 och den dör innan 20:00, har inte bestämt mig för om jag ska behålla den eller om jag helt enkelt fortsätter med min P20 eller rent av hoppar på P30 om några veckor.
    Rätt besviken med tanke på vad telefonen kostar, hade faktiskt förväntat mig mera av den.

Last edited: 18 mar 2019
  20. Ledizman

Ledizman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hade webhallen så att man kunde känna på varan och sedan lämna tillbaka den om man var missnöjd så. hade den åkt tillbaka direkt..
    sjukt besviken på batteritiden på telefonen..