Diskussion: Batteritid Galaxy S7

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Keelhauled, 8 mars 2016.

1. Lunatico

Lunatico Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111

MINA ENHETER

Sitter i samma båt som du, min drar runt 20% i bland över natten, har stängt av en del saker men utan resultat så det måste vara någon bugg.

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Har du problemet när du är ansluten till wifi och inte alls när man är på mobildata ?

Läste på XDA att några med att fått en uppdatering som verkar ha löst detta

3. Lunatico

Mottagna gillanden:
    111

MINA ENHETER

Jag testat att stänga av wifi och endast köra mobil data men det verkar bli samma resultat att den käkar alldeles för mycket batteri i viloläge.

4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Då har vi nog inte samma problem, min drar knappt något batteri när jag stänger av wifi. Nu har min varit igång nästan 2 dygn och jag har 57% kvar . Telefonen har mest legat under den tiden

Just nu har jag valt att wifi ska vara av i viloläge.

5. Lunatico

Mottagna gillanden:
    111

MINA ENHETER

Det verkar så , min käkar batteri något djävulskt när den bara ligger.

6. nexus^6

nexus^6 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14.512
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Tycker också att den drar något sanslöst mycket batteri. Har installerat Security 360 med något Boost program som skall optimera appar för att förbättra batteritiden men trots det käkar den % i rask takt.

Fö har jag kopplat snabbladdarkabeln till en fjärrströmbrytare, bara sätta "på" med fjärren och i med kabeln och sen när man vill använda mobilen, ur med kabeln och "av" på fjärren, smidigare än i och ur med kontakten då mina kontaktuttag sitter lite otymligt, den en som är nära är upp-ner under datorbordet och lite nära en annan fulltower dator där man man får ta i lite.Gillar inte och se den där fula vita laddkabeln hängandes heller. Kan man "sleva" den med en svart strumpa?

7. Maqqan

Maqqan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Eftersom jag inte fått mitt SIM-kort ännu testade jag att låta den ligga lite för att se hur batteriet skötte sig. Jag laddade den fullt igår kväll så från 22 igår till 18 idag har den gått från 100% till 93%, får jag säga är fullt godkänt. Ska tillägga att jag inte använt snabbladdaren ännu utan enbart en QI-laddare jag köpte till Nexus 5.

8. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Var den ansluten till wi-fi då ?

9. Maqqan

Maqqan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Ja.

Jag hade inte AOD igång om det nu påverkar.

Fredriks gillar detta.
  10. nexus^6

Mottagna gillanden:
    14.512
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Jag läste någonstans att det inte är jättebra och dra ur batteriet helt och hållet då det slukar laddningscykler från Li-Ion batteriet och det inte inte mår bra av det i längden.

Det hävdades att Li-Ion mår bäst av att laddas vid 50% upp till 80% , hur det ligger till med det vet jag ej, men jag läste att någon kopplat in snabbladdaren till en timer, har själv den inkopplad till en fjärr-strömbrytare.

testade lite...

(med snabbladdning inaktiverad i inställningar)
    laddning från 50% på Samsung Galaxy S7 (always on, wifi on) Li-Ion 3000 mAh battery
    32 min till 80%
    35 min till 83%

Har med upp till 83% för det är så tråkigt när man knappt använt den och man åter är nere på 79% utan man gjort något.

Nu får man ju manuellt hålla reda på när batteriet går ner till 50% (aktiverade Always On, och såg det men jag brukar inte ha den funktionen på. Finns det någon app eller inställning som kan "notifiera" om det?

11. hermaniii

hermaniii Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Läste lite om mobil batterier när jag skaffade S2, tror inte det ändrats så mycket.
    Då lät det som 40% batteri var bäst, S7 kom med 60-70 laddat så kanske det är bäst nu eller så spelar det ingen större roll men dom vill ge oss en bättre start?
    Men något som nog gäller än är att batteriet slits mer i ytterlägen och är mer känslig mot värme vid 100% t.ex.
    Så det jag först och främst undviker är att den ska ligga oladdad, även undviker jag och använda den med sladd i när den är 100%.
    Allt annat känns overkill.
    Jag brukar göra som många andra tömma batteriet 2ggr och ladda max när jag får den även om jag egentligen inte vet om det gör nytta, men det sliter inte nämnvärt på batteri så fortsätter med det.

12. nexus^6

Mottagna gillanden:
    14.512
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har inte använt mobilen på mer än att skriva några få inlägg, tex ovan, och sedan har den varit powersave läge och det mesta "av" även wifi samt att usb OTG adaptern varit ur (som sagt i en annan tråd har jag precis satt på ett nytt skärm-skydd och kör därför med mus i usb OTG)

Kopplade in musen nyss och ser att batteriet var på 27% , trots att jag inte använt den och var på ca 73% senast jag tittade på det, skärmen har inte ens varit igång, wtf.

Körde en Security 360 scan nu och får se om app-optimeringar fixar till det eller en reboot senare efter uppladdning till 83%

13. nexus^6

Mottagna gillanden:
    14.512
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Blir lite osäker på om usb OTG med musen hade varit inkopplad men inte aktiv och den 2 portars usb-hub den var inkopplad till var nedsläckt (det är 3 lysdioder på den) men att den slukat ström ändå.

Hade för en stund sedan laddat upp till 83% och kopplat in mus igen och bara kollat runt lite och ser att helt plötsligt är den nere på 81%

Kopplade ur 2 portars usb-hub och kopplade musen direkt till usb OTG och väntade lite, gjorde inget mer än att hålla den vid liv och den låg kvar på 81%

Det är en usb hub som jag vanligvis har inkopplad till ett par skrivare men då jag testar lite vad man kan hitta på med android mobil och en usb OTG adapter får de vara utan.

Har en annan nyare 4 portars usb hub men de plus en hub till är inkopplade till 7 externa hårddiskar, orkar inte märka upp allt för frigöra den och testa men vid ett senare tillfälle.

Nu har den legat kvar på 83% i någon timme sedan jag laddade igen, jävligt smidigt med fjärr. Det var nog den 2 portars usb hub som drog ner batteriet.

14. nexus^6

Mottagna gillanden:
    14.512
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har testat och kopplat in usb OTG och 4 ports hub och det drar rejält med den också men då är det lite mer saker inkopplat samma tangentbord som ovan men kopplat ur den trådlösamusen som går till samma mottagare. Kopplat in en annan trådlösmus en Logitech G602 och dess nano-usb mottagare (bara den musen) och den funkade direkt (trots att den bara har drivrutiner för win7,8,10 (ej XP kan ej använda den där mer) men såklart är Logitech Gaming software och alla det gör inte använt, men den duger till att navigera Samsung Galaxy S7 samt att DPI knapparna funkar vilket är smidigt.

Ett nytt billigt usb 3.0 minne 16 Gb för 79 kr kopplade jag till en port och hade lagt in en 4K video från youtube som jag laddat ner till 2K video i 1440p liksom min 27" monitor samt S7 kan använda den upplösningen. Det funkade perfekt och spela upp med VLC, inte ett hack och hur mycket detaljer som helst.

Det drog inte speciellt mycket batteri än att bara ha prylarna inkopplade till usb hub och kopplade dessutom in en HP 6P Laserjet skrivare och med appen PrintShare funkade den direkt, drog ur den och kopplade in en Canon S9000 bläckstråle skrivare och den appen hämtade en driver till den och sen kunde jag skriva ut på den med (test sida, färgerna var dock inte perfekta men det går kanske att tweaka senare). Det kanske inte är jätte användbart hemma då den valiga datorn fixar de utskrivna ändå, men man kan om man vill ta med andra skrivarare (som är mindre än de här stationära tunga skrivarna) och som jag sett på youtube kan kopplas till en "inverter" som är koplad till bilens ciggarett-uttag så har man en mobil-skrivare jobbet, etc.

Sammantaget så drar det lite mer men om man är ute och har med mobilen kan man ha med sig usb minnen, trådlösatangentbord & mus och annat och koppla in dem vid behov då de drar en del batteri om allt är inkopplat samtidigt. Har en Powerbank 6000 mAh som då kan ladda mobilen efter en sådant användade. Hade dock velat ha den inkopplade samtidigt men det får bli en annan dag, om det funkar.

Har sett att det finns endel usb hub som har on/off knappar på varje port, vilket skulle vara bättre för att få ner strömförbrukningen, vet dock inte hur säkert det är med usb-minnen då jag först igår hittade en guide hur man går tillväga och var man hittar, "tabort säkert", på en android mobil.

Har innan bara stoppat VLC och stängt filhanterarna som jag använt, men har sett på detta och andra forum trådar om där problem inträffat, så jag har väl bara haft tur. Det blir lite krångligare att spara batteri men det går bra.

Har tagit några screenshots men har inte loggat in med mobilen än på swedroid så det får bli lite senare.

Batteritiden verkar bra normalt sett utan usb OTG och dess prylar men då jag testar titt som tätt med dem så blir battrikurvan lite ryckig men har koll på det nu.

PS det kanske hade varit bättre med en separat tråd för usb OTG och olika tillbehör samt hur batteritiden kan förbättras etc då det blir väl mycket OT för den här tråden då det är ett helt annat användningssätt för S7.

Last edited: 5 april 2016
  15. nexus^6

Mottagna gillanden:
    14.512
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Vet inte riktigt vad som hänt men efter jag testat med usb OTG, beskrivet ovan, och tagit bort dem samt optimerat etc med Security 360 så drar S7 klart mer än innan, se sista bilden

bilder
    1: är bild 1 med text pålagt, 1a-1g, för att enklare hitta kommentarer, bla ser man en kraftig ned-spik, 1d, (hade gjort en till bild 2 också men fckade upp den, återkommer till den då när jag försökt hitta samma ställen i bild 1 och 2 men de skiljer sig åt lite för mycket trots att jag räknat med olika skala)

2: nyare bild där man bla ser kraftig ned-spik, likt ovan 1d, med usb OTG och 2 portars usb hub där mobilen var i powersave-läge och det lyste inga lampor på den hub som visade att den låg och drog ström. Drog sedan ur den nästa dag samt cold-boot, avstängd i 33 sekunder och omstart därefter ser man en flack fin kurva, kopplade sedan in 4 portars usb hub och testade lite med en ned-spik (inte riktigt lika kraftig trots fler prylar inkopplad). Trots samma procedur med cold-boot etc så är det därefter en klart brantare kurva, någon app etc ligger och drar ström.

3: usb OTG

Bifogade filer:

Last edited: 5 april 2016
  16. emperor

emperor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Detta har jag tänkt ta fasta lite på med den här telefonen, så kanske batteriets livslängd blir bättre än i min förra.
    Framförallt nattladdning - där ligger den ju normalt med 100% nästan hela tiden.
    Skaffade en WeMo-switch som styrs med Ace Charge.
    Då kan man ställa in vilken tid man vill att telefonen ska vara fulladdad; fram tills dess hålls batteriet i "optimal" laddning.

Har försökt göra en egen version via Tasker, men hittade inget bra sätt att kommunicera med WeMo utan att blanda in andra appar (IFTTT tex) eller sätta upp en egen WeMo-server.

17. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Nu är jag inne på min 3:e S7. Fortfarande problem med batterydrain när den är ansluten till wifi. Denna startade jag helt ren, bar anslöt den till mitt wifi utan google konto eller något.

Så här ser det ut efter några timmar i standby

Har svårt att tro att det är hårdvarufel på 3 telefoner när alla 3 är exakt likadana. Hoppas bar kommande uppdatering löser det

Skickat från Tapatalk

18. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Fattar just nu ingenting

Nu har jag lagt in allt jag brukar ha i min telefon i form av appar och mail konton osv. Nu har den helt plötsligt lagat sig själv

Ca 6% på över 13 Tim i standby på wifi. Tidigare har den dragit 40-60%

Skickat från Tapatalk

Keelhauled gillar detta.
  19. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.286

MINA ENHETER

Glädjen blev kortvarig, den började dra mängder med batteri igen. Nu har jag uppdaterat min Asus router med en beta mjukvara som finns på Asus sida. Nu har den legat hela dagen och knappt dragit något batteri. Det är ju allafall tydligt att det är något problem i samspelet mellan min Asus router och Samsung S7/Android 6.0.1. Väntar också på en uppdatering av telefon APD1 som jag inte fått ännu. Har läst om andra på utländska forum som det fungerar bättre för efter den.

20. Nappandroid

Nappandroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Verkar tyvärr vara samma för mig. Har också en router från ASUS. Vet du om man kan göra något?