Batteritid på eran Nexus S

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av ViLANDER, 6 jan 2011.

  1. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag tänkte att vi kunde sammanställa på något sätt hur våran batteritid ser ut med luren samt lite om vad vi har gjort och hur stor ljusstyrkan/skärmtiden var på.

    Jag själv kan börja eftersom jag precis har sammanställt min batteritid.

    Display: Ljusstyrka 100%. Total påslagen skärmtid: 3 timmar 34 minuter.

    Resten finns sammanställt i bilden nedan:

    [​IMG]

    Summering: Jag är nöjd, tiden ligger precis som med min Nexus One. Man behöver inte 100% ljusstyrka heller - klarar mig bra på 20%. Det finns alltså lite till att gå på. Jag har spelat i kanske 30 minuter, lyssnat Spotify offline i en timme, läst RSS-feeds och sedan lite Tapatalk.
     
    Last edited: 6 jan 2011
  2. brumwald

    brumwald Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag är lite besviken på batteritiden. Gör man inget så är det inget problem och det syns tydligt i graferna (så som i din ovan) men om man får för sig att använda den en del så går batteriet åt ruskigt fort, så får man för sig att surfa en längre stund (eller något annat med skärmen på) så får man hoppas man har nära till en laddare - åtminstone om man vill ha någon som helst marginal mot slutet av dagen.

    Själv kör jag och har aldrig sett något behov att köra något annat än 0% i ljusstyrka, men jag antar att det kommer bli betydligt värre under sommarhalvåret.

    Om du körde spotify offline i en timme och det bara tar 3% av batteriet så är det betydligt bättre än den medföljande applikationen, räknade ut att telefonen är helt död efter 8 timmar (från 100% batteri) om man bara spelar musik. Att köra musik en timme tar alltså över 12% av batteriet.

    Har läst en del om batteritiden på xda och folk rapporterar helt ofattbart olika siffror och jag tror det helt kan förklaras i vad folk menar med "normal/lätt/hård användning" så det är ruskigt svårt att jämföra.

    Till ex. om man utgår från mina siffror så kan man se att om jag skulle avstå från att lyssna på musik i en timme så skulle det innebära att den får 37 timmar bättre batteritid, en ynka halvtimme och vipps så håller den i ~18 timmar längre. Så när så sparsam användning får såpass extrema utslag i batteritiden (jusst därför att förbrukningen i idle vs. användning är så stor, vilket tydligt kan ses i graferna) så känns det rätt lönlöst att direkt jämföra resultatet av olika folks användning (även om det givetvis är intressant att se vad medelvärdet ligger så man får ett humm om vad det rör sig om).

    Tycker det vore intressant att veta hur mycket strömförbrukningen påverkas av olika sysslor. Har för mig att jag har sett någon app som kan kolla strömförbrukningen från batteriet men kommer inte ihåg vart (men jag har inte letat), men det vore i alla fall rätt användbart. Då kan man se hur mycket batteritiden påverkas av t.ex. att köra musiken genom bluetooth jämfört med att köra med sladd osv. (obs. jag har inte räknat med bluetooth i exemplet ovan).

    Nu tror jag inte att siffrorna man får är särskilt exakta och att räkna på dom som jag gjort i det här inlägget resulterar nog i rätt grova fel, men det duger kanske som en vag uppskattning, även om det är lite skumt att spotify skulle vara så extremt mycket bättre än den medföljande musikspelaren (men samtidigt inte helt orimligt om spotify lyckas hålla sig under en viss tröskel (strömsparfunktionerna i processorer brukar ha olika steg beroende på belastning)).

    Klart är ju i alla fall att skärmen är den största boven. Och här trodde jag först att OLED var bättre än LCDn i alla lägen, men den ska tydligen vara sämre än LCDn enligt någon på xda som lyckats få siffror på det (vet inte varifrån de kommer så de behöver ju i och för sig inte stämma) men hursom, jusst eftersom det är en OLED-skärm så påverkar jusst vad man visar för något väldigt mycket hur mycket kräm som krävs, blev lite sugen på en helsvart bakgrundsbild av den anledningen. Och jusst därför att svärtan är så bra så ser det inte så tokigt ut heller när skärmkanten mer eller mindre försvinner mot telefonens svarta kant.
    (Sen är väl frågan om man egentligen spenderar någon nämnbar tid på sina hemskärmar, det är ju främst bara för att slussa en vidare mellan programmen (för mig i alla fall)).

    Mycket text blev det, men jag tror som sagt att det är väldigt svårt att få någon egentlig siffra på batteritiden (min varierar från att inte på långa vägar klara sig en dag till att ha 30-40% kvar när jag lägger mig), bäst (tror jag) vore att mäta förbrukningen vid olika sysslor. Ex. hur mycket drar WiFi vs. 3G? På xda verkar man tro att WiFi drar mindre och att man därför bör ändra Wi-Fi sleep policy till never (wifi settings -> menu -> advanced) och köra på WiFi så ofta man bara kan. Det lilla jag testat verkar bekräfta det men jag har inte gjort några egentliga tester.
     
    Last edited: 7 jan 2011
  3. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Enda jag kan säga är att det är ett stort lyft till skillnad mot min tidigare nalle SGS.
    Men som sagt nöjd är man ju aldrig.
    Och ja det var en hel del text att ta in ;)
     
  4. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Har mellan 2 och 3 dagar med min typ av användning.
    Kan iaf säga att luren idlar inte spec mkt !

    //A
     
  5. daazz

    daazz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hade oxo en SGS och har inte märkt någon skillnad alls...
     
  6. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag hade en Nexus One innan och kör idag Nexus S och en Omnia 7.
    Telefonerna är tillverkade av Samsung och har samma sorts batteri och hårdvara. Två olika OS men batteri tiderna borde vara dem samma kan man tycka?

    Nexus S är av samma kaliber som Nexus One tycker jag. Ger unifär samma batteri prestanda som förra mobilen. Dock hade jag problem med att batterit blev helt tömt på natten när jag hade flygplansläge på (och glömde ladda mobilen). Tack vare förbättringar i pepparkakan så kunde jag se att det var mail klienten som inte gillar när man sätter telefonen i flygplansläge och man kör push mail. Jag testade med en fulladdad mobil en gång och mail klienten (sync emot Exchange) tömde batteriet på 5 timmar. Har nu att den syncar var 15:e minut och det löste det problemet.
    Skulle säga att telefonen klarar en dag med lite pill och prat utan problem.
    Min Omnia är dock en helt annat saga. Jag har den i jobbet och pratar minst 1 timma om dagen i telefonen och ändå räcker batteriet i 2 dagar utan problem. Jag vet att det är svårt att jämföra då WP7 inte har multitasking mm men ändå det ger en indikation på vad platformen borde kunna klara av.

    På det hela är jag nöjd med batteritiden.
     
  7. Screenwalk

    Screenwalk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 14 Pro
    Platta:
    iPad Pro
    Omnia 7 har en snapdragon plattform. :)

    Som längst har jag fått ut 3dagar med min Nexus S, ca 40-60sms om dagen, musik 2timmar och lite surf. Dock var ljusstyrkan på noll och 3G användes bara vid behov.
     
  8. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det var som fan då stod det fel där jag beställde men det var ju iofs från Frankrike :P
     
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Vårt exemplar var inget vidare första veckan, vad gäller batteritiden, men efter det så har den varit riktigt bra. Betydligt bättre än DHD vid likartat användande.
     
  10. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag fattar inte hur du fått ut nästan 24h med Spotify, spel och annat kul.

    Jag har bara haft min i två dagar och har svårt att få ut 12h. Just nu har den varit igång med allt vad det innebär Spotify, spel, surf osv i ungefär 7h och jag har 32% batterikraft kvar.

    Tar det tid innan batteriet uppnår sin fulla kapacitet eller är jag för flitig när det gäller användandet? :ehm:
     
  11. Departementet

    Departementet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag har märkt att min mobil fortfarande är "Awake" trots att displayen har varit av i 5 timmar. Måste vara någon app som ställer till det.
     
  12. Bengis

    Bengis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Tycker batteritiden är rätt bra faktiskt. Surfar, pillar, och ringer en hel del. Tar ur laddaren runt 6-tiden på morgonen och när jag är hemma vid 17-tiden på så ligger mitt batteri runt 60-65%. Mycket bra om jag jämför med tidigare smartphones jag haft. Min sambos desire ger upp efter 7-8 timmar av samma användande som jag.
     
  13. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Åfan! Jag hoppas på att mitt batteri skärper till sig för det du säger låter ju onekligen lovande.

    Jag fick precis nyss batteritorsk och det efter 10h ungefär. Har i och för sig pillat och latjat som en galning hela dagen, kan ju ha med det att göra :P
     
  14. Departementet

    Departementet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    @Kindis

    Haha, jag hade en Omnia 7 innan jag skaffade en Nexus S. Omnian fick flickvännen.

    Jag kan bara hålla med om batteritiden. Sen tycker jag Omnian är förbaskat snygg också :)

    EDIT: Ett förtydligande hade kanske varit på plats, jag gav Omnian till min flickvän. Inte tvärtom.
     
    Last edited: 3 apr 2011
  15. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Gav du flickvännen till Omnian? Respect :P
     
  16. Departementet

    Departementet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    :cool:
     
  17. faktor

    faktor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2009
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ligger på sjukhus nu. Jag kopplade ur mobilen 07:40. Har under dagen surfat, facebookat, ringt, messat, mm. Utan att kunna ange exakt antal timmar men mobilen har inte vilat mycket, så ville mobilen att jag skulle börja ladda den kl. 20:10
    Jag är nöjd med batteriet. :-)

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  18. mrxyz

    mrxyz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Detta har säkert berörts tidigare, men efter att jag har stängt av latitude har jag sjukt mycket bättre batteritid..

    Klarar mig utan problem två dygn(48h) vid normalt användande(1h spotify/dag, 10-20 sms, gtalk, 1h samtal, 30min slö-surf, 30min market, typ), brukar ha runt 10-15% kvar då. Har ändå en del program som uppdaterar sig regelbundet (bankdriod/wether/news/facebook/tvJunkie/outlook-mail/smsBackup och de vanliga g-appsen) Helt klart är det skärmen som drar mest..
     
  19. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har du Amoled eller SLCD versionen?

    ... Kom på att det troligen har en stor betydelse. Jag har köpt min i sverige och har således SLCDversionen vilket kanske inte går att jämföra med era om ni har Amoled...?
     
  20. mrxyz

    mrxyz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är sant, de kan dra olika mycket.. Jag har Amoled och köpte den 24/12 (använt den dagligen och flitigt :)) Kör även Zeam launcher, borde även det påverka (testade bl.a. SPB Shell 3D som bokstavligen åt batteri till frukost..)