Batteritid på X5an

Diskussion i 'Ideos X5' startad av sebgus, 30 apr 2011.

  1. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Hoppas det är okej om jag gör en egen tråd om det här.

    Jag (som många andra) har fastnat för X5an och det blir troligtvis ett köp snart. Men det är en sak som stör mig lite; batteritiden. Har läst igenom ett flertal trådar där vissa säger att den är ganska standard vad man får ut av en smartphone och vissa andra säger att den är kass. Jag kom att tänka på att kanske Huaweis kvalitetskontroll vid batteritillverkningen är dålig och många kanske får måndagsexemplar av dessa batterier.
    Men jag vill bygga upp lite statistik bakom detta, för att se om det stämmer. Kanske är så att vi nordbor får en annan typ av batteriet (har mestadels läst detta på utländska forum).

    Men om jag gör en liten mall här så kanske är folk snälla och fyller i lite? :)

    Datum vid inköp:
    Batteritid vid normal användning:
    Vad gjorde du vid normal användning:
    Batteritid vid intensiv användning:
    Vad gjorde du vid intensiv användning:

    Vore väldigt tacksam om ni kunde fylla ut lite. Kanske kan vara andra som är sugna på att köpa men som tvekar av samma anledning. :)

    Tack!
     
  2. pyrro

    pyrro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag har aldrig klockat hur lång batteritid jag har, men jag upplever att jag har mycket bättre batteritid än på min ZTE blade som jag hade förut. Då använder jag telefonen som vanligt, ganska blandad användning typ kollar facebook, twitter, spelar, ringer, smsar.

    Det finns ju annars många saker som sparar batteri, typ stäng av GPS, 3G, WIFI osv.
     
  3. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Blade! Bra referens. Har en kompis som har den som tycker den är helt okej, så då har jag lite att gå på :)

    Jo, men om man har en fin mobil som klarar av att vara uppkopplad (och om man har abonnemang till det) så tycker jag att man ska utnyttja det ;). Dessutom har den ju relativt stort batteri (1500 mAh) så den borde klara en del!

    Men du kan inte höfta en tid på ett ungefär med normal användning?
     
  4. svensparv

    svensparv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Köpte min X5a direkt när den kom till sverige, Februari nångång tror jag.
    Det första jag reagerade negativt på var just batteritiden. Främst vid spelande.

    Det jag jämför med är min tidigare Wildfire, och prestandaskillnaderna mellan dom telefonerna är stora. På Wildfiren spelade man Paper toss, men på X5 så spelar man Gun Bros. Naturligtvis så beror det in vilka spel man spelar. Jag upplever det som att den drar ungefär 1 % per spelad minut.

    Surfningen drar också oförskämt mycket batteri kan jag tycka. ibland när jag vaknar på morgonen så kan jag ligga och surfa 1 timme på 3G, då plöjer jag halva Supernytt, IDG, Facebook, Twitter. Då brukar den vara nere på ca 50 %. Om den bristande batteritiden beror på att jag hinner så mkt mer med X5an än Wildfiren eller att den är sämre vet jag inte.

    Skippar man spelen och tung surfning så håller batteritiden en hel dag. Jag har 3G igång hela tiden och fullt skärmljus. Kollar facebook, twitter 2 ggr i timmen kanske.

    Hoppas mina upplevelser slår lite ljus på dina funderingar. Är supernöjd med Telefonen i övrigt. Aldrig krånglat och går som ett spjut :)

    Mvh
     
    sebgus gillar detta.
  5. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Ah! Kul att höra en lite mer detaljerad rapport, det tackar jag för!

    Haha ja Gun Bros är kul (spelat lite på en iPhone) men låter lite knäppt att det ska dra typ 1% i minuten. Låter väldigt mycket imo, men det är väl så det är. :)
    1 timma surf och 50% låter inte kul heller.

    Men tack för att du delar med dig! Antar att du fortfarande kör stockrom (som din profil säger)?

    Vet någon om de har bättre strömspar-funktioner i Gingerbread?
     
  6. isakk1

    isakk1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har också tyckt att batteritiden har varit lite dålig men då rootade jag telefonen och installerad SetCPU :) Känns direkt som att det räcker mycket längre när cpu sänks när man inte använder telefonen :)
     
  7. svensparv

    svensparv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Upplever att den inte drar mycket alls när den bara ligger, men att den drar mycket när man väl använder den. Surfade 15 min i sängen nu på morgonen, nere på 87 % efter det.

    Jag kör fortfarande Stockrom, men med SPB 3D Shell som kanske drar lite mer.
     
  8. Tacke

    Tacke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om man håller lite koll på hur många program det är som använder cpu i bakgrunden med t.ex. process monitor är batteritiden ganska bra. Det programmet kan även automatiskt stänga ner de program du inte vill ha öppna i bakgrunden, eftersom vissa belastar cpu en hel del även i bakgrunden. En annan sak är att det fungerar utmärkt i nästan alla situationer med att sätta skärmstyrka på runt 50%, eftersom det antagligen är den som drar mest ström. Installera även widgets för att stänga ner wifi eller 3g enkelt när du inte använder det, sparar också en hel del. Då har jag kvar ungefär 65% batteri på en vanlig dag, med 20-30 min film, surfa 30 min, spela 10-15 min och nån timmes musik.
     
  9. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag lyssnar ofta på podcasts genom högtalaren med Google Listen och det brukar sluka batteri.

    Det skulle vara lättare att ta reda på flaskhalsarna om vi hade mer systematisk profilering av strömförbrukningen för olika komponenter. Telefonen verkar inte exponera så mycket detaljer om detta. Känner någon till nån bra app?
     
    Last edited: 2 maj 2011
  10. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar!

    Fick beställt en Ideos X5 med 16 GB minneskort, äntligen! Märker att jag har lite att testa sen när jag får den, kommer förmodligen köra lite tester på just batteriet.

    Kan hålla tråden uppdaterad om detta om intresse finns?
     
  11. ronaldoo

    ronaldoo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    nice gör det, själv är jag väldihgt nöjd med den
     
  12. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Annars finns det alltid Juice Defender, dubblar batteritiden på min O2X iaf.