Batteritid på Xperia Play

Diskussion i 'Xperia Play' startad av general_z, 20 jul 2011.

  1. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej,

    Vad får ni andra för batteritider med er Play? Från 09:00 idag till 15:28 står mitt batteri på 76% vilket jag tycker är ganska dåligt.

    Det enda jag gjort är att spela i 20 minuter, surfat i kanske 5 minuter och skickat några SMS. Har haft på wifi på jobbet också.

    Under batteriförbrukning har jag:

    Mobilens viloläge: 35%
    Telefonen är inaktiv: 34%
    Wi-Fi: 12%
    Android-system: 9%
    Knappsats: 8%
    Skärm: 3%
    osv..

    Har även testat batteritricket;
    - Plockat ur batteriet vid ~50%, låtit det vara ur i 5 minuter
    - Satt in det igen och laddat fullt (utan att sätta på telefonen)

    ... men det gjorde ingen skillnad alls överhuvudtaget.

    Kör annars 2.3.3.
     
  2. usvrg

    usvrg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ser att passningsläget och radion drar en hel del för dig också.
    Har haft samma problem med telefonen sen jag köpte den för över 3 veckor sedan och även provat batteritricket utan märkbar förbättring.

    "Mobilens viloläge" och "Telefonen inaktiv" har båda dragit ca 0,25% av batteriet i timmen, det blir 0,5% i timmen bara av att ha telefonen i viloläge (SE säger upp till 400^h passningstid, detta blir hälften). Detta trots att man laddar avstängd och startar före sänggång utan att sätta på nått annat än väckarklockan.
    Efter 8h så har 4% av batteriet rykt utan problem. Telefonen klarar sig upp till två dagar om man knappt använder den och en dag om man använder den hyfsat mycket.

    Natten till igår satte jag på flygplansläge för att se om det va nått med mottagningen som även sabbade "Telefonen inaktiv" men det gjorde ingen skillnad.
    Gjorde samma sak natten till idag men laddade telefonen via datorn igår och satte ej heller på väckarklockan, när jag vaknade och tittade på telefonen så har till min förvåning batteriet hållt sig på 100% hela natten och gjorde det ytterilare 2 timmar med flygplansläge avstängt.

    Måste ju vara nån bugg nånstans?
     
  3. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tillägg: Nu när jag kommit hem och spelat lite på telefonen är den nere på 51%.

    Kör JuiceDefender också och har valt att den bara ska hämta uppdateringar var 30:e minut, men märker ingen direkt skillnad på battertiden ändå så det verkar ju inte vara data som drar så mycket ström? ... :f

    Var i Riga i helgen också och använde GPS:en en del (tänk 3 gånger per timme), då räckte väl batteriet kanske en 6 timmar som bäst. Det är lite segt för det känns inte som om man kan använda telefonen en hel dag utan att ha 10% som bäst kvar.
     
    Last edited: 20 jul 2011
  4. Gladjolt

    Gladjolt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    För mig har batteriet varit otroligt bra.

    Vid intensiv användning håller det i ca 6 timmar (emulator spelande)

    Låter jag den vara o kanske bara kollar facebook några gånger per dag så skulle den nog kunna hålla sig 2 dygn, då har jag live wallpaper oxo och kör oftast wifi. Timescape är inställd på manuell uppdatering.

    Se till så att om wifi är på att den är inne på nätet, om den håller på att konstant söka hela tiden verkar dra en hel del batteri.
     
  5. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har wifi både på jobbet och hemma och använder alltid WIFI när det är möjligt givetvis. Annat går ju bara segare. :) Tror det rör sig lite om uppdateringar och annat som hela tiden ska köras. Såg också att processorn aldrig verkar gå ner till ~100mhz vilket den ska göra, min går som lägst ner på 225 -- är det normalt?
     
  6. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Batteriförbrukning visar inte hur mycket ström som förbrukas utan endast hur strömförbrukningen fördelas mellan olika delar (summan skall alltid bli 100% oavsett hur hög strömförbrukningen är). Om inget telefonsamtal eller dataöverföring pågår och inga appar belastar CPU:n så skall "Mobilens viloläge" och "Telefonen inaktiv" visa stor värden vilket är precis som det skall vara.
     
    Last edited: 23 jul 2011
  7. usvrg

    usvrg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo så långt är jag också med men om det nu är som i trådstarten att hans batteri är nere på 76% efter 6½ timme och dessa två har dragit 34 respektive 35 procent av det så har alltså dessa två tillsammans dragit 16,56% av ett fulladdat batteri?

    Är inte det rätt mycket ström för en så pass kort period?
     
  8. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Svårt att säga. Vad jag ville ha sagt var bara att stora procentuella värden i sig inte är konstigt. Min telefon (X10 mini förvisso) visar förnärvarande 65% "Telefon inaktiv" och 23% "Mobilens viloläge" (varierar med signalstyrkan) och drar ca 0.5-0.8% per timme, vilket är helt normalt för min telefon.

    Beakta också att det som dragit överlägset mest ström enligt dina beräkningar inte är IDLE (16.56%) utan icke-IDLE (83.44%).

    Kan ju också testa att köra med CPU spy och se hur länge telefonens CPU ligger i Deep Sleep (min ligger på 93% förnärvarande). Likaledes kan man ju prova att köra i flygplansläge och se om det fortsätter dra mycket ström.
     
    Last edited: 23 jul 2011
  9. usvrg

    usvrg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fast det är ju bara 24% som gått åt så det som icke är idle eller radio är bara 7,44% :-)
     
  10. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Det är inget märkvärdigt.

    Min telefon har förbrukat 43% av batteriet varav 91% av IDLE. Med din mattematik har alltså IDLE förbrukat 39,13% och resten 3.87%. Jag är inne på mitt tredje dygn och kommer troligtvis även kunna köra ett 4:de innan jag behöver ladda.

    Ju längre telefonen är IDLE desto mer av förbrukningen kommer givetvis IDLE stå för. Sättet du räknar på säger inte så mycket (om det nu än säger något alls).
     
    Last edited: 24 jul 2011
  11. usvrg

    usvrg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Radion är väl dock aktiv både i viloläge och i aktivt läge så det stämmer ju inte helt att räkna så utan det jag ville få fram från början va att telefonen drar mycket batteri även om den bara skulle ligga i vila. Radion kommer ju vara aktiv hela tiden så även om man använder telefonen mycket så kommer ju den att dra sin beskärda del men i passningsläge så borde ju inte den plus själva passningsläget dra så pass mycket när SE säger att telefonen har en passningstid på över det dubbla mot vad jag har (även om det förmodligen är väl tilltagna siffror i deras specifikationer).

    Sättet jag räknar på är väl det sättet man räknar på för att veta hur mycket av det totala batteriet som sakerna har förbrukat, om det är fel så visa gärna hur man skulle göra?

    Givetvis så kommer vilan att visa höga värden om telefonen ligger i vila mycket men det är inte det som är poängen utan poängen är att telefonen drar väldigt mycket ström av att just bara vila och jag får inte ihop varför den gör det. Min telefon skulle klara sig max 8 dagar av att bara ligga, enda som är aktiverat är 2g med full mottagning enligt ikonen i aktivitetsfältet. Enligt SE ska den klara sig i upp till 18 daga, som givetvis får tas med en nypa salt men inte halva saltkaret?

    För övrigt så verkar mitt batteri blivit lite bättre de senaste dagarna.
     
    Last edited: 24 jul 2011