Fy fan, jag börjar lacka ur rejält på min S5a nu. Från att ha haft en acceptabel batteritid så har den blivit rejält urusel. Utan att ha installerat några appar eller gjort några andra inställningar snittar jag på ca 11% per timme. För er som kan er matte innebär det knappt 10 timmars batteritid (varav ca en timme är skärmtid). Nåt ligger och tjuvdrar, telefonen och framför allt skärmen blir skållhet när jag har använt den.
Dessvärre är telefonen inte rootad så jag kan inte se mer i detalj. Men enligt GSAm Battery stats så är det appar som står för 80% av förbrukningen. Av dessa 80% är det "Kärna (Android OS)" och "Android-system" som står för 60-70%. Övriga förbrukare är diverse google-tjänster som ligger på ca 10%, därefter ett koppel av appar runt 1% och under.
Jag vet att jag säkert måste göra en fabriksåterställning men det är satans drygt. Tidigare gillade jag sånt där, att roota, testa, återställa, in med ny ROM, återställ, ny ROM osv. Men med hus, barn och en sambo som inte längre tolerar teknikfokuset blir det bara trist. När jag ändå gnäller så tycker jag att S5an inte alls motsvarar de förväntingarna som jag hade, inte på något sätt. Fan vad tjurig jag är. Nu ska jag ta ett glas vin och fortsätta tjura över huslån och att det är måndag imorgon.
Click to expand...