Fråga: Batteritid

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by perperub, May 9, 2011.

1. Kojak

Kojak Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Ca 3 dagar räcker mitt batteri, med ca 2 timmars samtal med bluetooth headset, uppdateringa var 30 min minst av väder, börskurser, facebook, expressen widget, aftonbladet widget. Första dagarna räckte bara batteriet kanske 18 timmar men sen gör man som man alltid gjort, laddar det till max och kör till mobilen slocknar helt och laddar den till max. Efter ett par gånger är kapaciteten på topp.

2. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag köpte min S2 i förrgår, så igår blev den första hela dagen jag använde den. Tog den ur laddaren på morgonen och på kvällen påstod den att det fanns runt 60-70% kvar. Minns inte exakta siffran, men otroligt bra är det med tanke på att det var en ny telefon och jag lekte med den i stort sett hela hela dagen.
    Min gamla SGS brukade också ha ca. 60% kvar på kvällskvisten, men då lekte jag ju inte alls lika intensivt med den på dagarna.

Så om man kan dra några slutsatser efter bara en dag, så verkar den här luren ha riktigt bra batteritid.

3. bamdad

bamdad Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!
    Jag ska påstå att jag har haft otur med min S II, och den gick i retur det gick inte att få något vettig battritid på den dessutom den saknade många av funktioner som Samsung marknadförde mobilen med typ ansikt igen kännande för att låsa upp mobilen, NFC för betal tjänster, riktig dåligt battritid, och något hoppande av färgerna plötsligt kunde välja att skärmen bli gul grön eller lilla färgade helt misko. Älskade den men med så många fel kunde inte göra annat att skicka tillbacka den. ska avvakta och se vad som kommer att hända med S II i allmänhet.

4. al2

al2 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Måste man ladda mobilen till 100% varje gång? (tänkte på batteriets bästa)

Edit:
    Bara så du vet så har inte mobilen ansiktsigenkänning i norden. NFC har Samsung sagt ska komma senare i sommar, alla lider av dålig batteritid då det är fel på aktuell Android-version men ska åtgärdas till 2.3.4

5. hogart

hogart Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ang batteritid så skulle jag vilja att fler provade detta för att se om ni, precis som jag, kan motverka "batteribuggen" där Android OS och Batteriviloläge drar otroligt mycket batteri.

Posta gärna alla svar i bifogad tråd, för att slippa följa diskussion kring ämnet på två fronter.

Gå in under Program -> Hantera Program -> Alla, och rensa data på precis allt som har med Kies, Kies Air, osv att göra.

Undrar ni varför just detta är vad jag vill att ni ska prova, läs tråden nedan (diskussion kring ämnet hänvisas även den till nedan bifogad tråd, av ovan nämnd anledning):

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=43548

Last edited: May 28, 2011
  6. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan du snälla sluta posta det där överallt
    Bara för att du fick en känsla av att det kunde vara felet och cirka 90% av svaren i din tråd sa nej till din känsla.
    Att folk säger nej betyder inte att du har rätt

7. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    är nöjd över batteri tiden idag har jag knappt använt telefonen och den har 73% kvar och har varit igång i 12,35 timmar spelat max 10 minuter spel
    det hadde inte min spica hållt
    föresten tack Ainatar för du uppmerksammade att wifi tar mycket batteri :P

8. molle

molle Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Batteriet räcker ungefär 1 dag med lagom användning, 1-2h surfa och spela, är detta normalt? Ca 15h igång, 16% batteri kvar.

Tycker den drar mycket, iofs är telefonen ny.

9. Blomkungen

MINA ENHETER

Ganska normalt om du har kvar samsungs bloat och använder wifi osv

10. molle

molle Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, bloat?

Använder konstant wifi på jobbet dock inte idag.

Skärmen drar runt 50% enligt telefonen.

11. Blomkungen

MINA ENHETER

Samsungs olika hubs osv som håller på och uppdaterar sig lite då och då

12. molle

molle Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Alright, finns det nån möjlighet stänga av dem? Tack :)

Edit: Hittade background updates på news, avstängt nu.

Last edited: May 28, 2011
  13. perperub

perperub Youth Droid Medlem

Telefon:
    Huawei P20

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20
  14. machiavelli1337

machiavelli1337 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Asså, känns ju inte helt normalt att efter 50% av batteriet är kvar så ser man att AndroidOS dragit 56% av batteriet. Har då dock använt mobilen flitigt med wi-fi ute å surfat. Är det normalt?

15. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Varenda gång en ny mobil släpps är det samma visa. Läs instruktionsboken ffs. Batteriet kräver ett antal laddningar innan det är ok...Sen har ju Android lite buggar t ex att ett program helt plötsligt kan dra kukmycket soppa, men detta brukar även det ske när batteriet är helt oanvänt. Jag har fått det själv några ggr med Netcounter, men då alltid efter att jag precis har wipat battery stats, och därför behöver batteriet lite tid att ställa om sig. Galaxy S btw..

16. al2

al2 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Om din telefon har dragit 50% och Android OS 56% så har Android OS tagit 56% av det du har förbrukat. det är inte av hela batteriet

17. Seade

Seade Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har ju jag bara haft en smartphone i två veckor, men efter att jag slutat gapat över hur mycket telefonen klarar av att göra så inser jag att det är väldigt lätt att råka ut för kassa batteritider, blott av ren okunskap!

Jag skulle kunna dra en massa tips om hur man kan förbättra batteritiden, men artikeln på Swedroid som lades upp nyss säger det mesta rätt bra. Utöver de tips som står där i kan jag rekommendera två appar: Screen filter (som gör att dina pixlar lyser mindre starkt mha ett svart filter, därav mindre strömförbrukning) och Green Power som stänger av både wifi och 3G-data och aktiverar det med jämna mellanrum så apparna kan synca.
    Fast å andra sidan kan vissa typer av användning göra att ovanstående tips gör att din mobil drar mer batteri, så man får ju vara lite försiktig! Själv börjar jag överväga ett batteriskal... Den drar ju mindre när man inte gör något, men J-vlar vad det drar iväg när man faktiskt använder den till ngt! Funderar på att klocka ned min till 900MHz...

18. bamdad

bamdad Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

efter att ha läst ovannämnda artikel med tipsen om hur män förlänger battritiden, jag undrar över om man ska stänga allt då vad är menningen med att ha en smart phone? vi kan väl gå back till 3110. stäng av wifi, 3g där rök hela Internet uppkoplingen, drar ner ljus styrkan på skärmen, där försvan möjligheten att på nå vettig sätt använda mobilen ute på dagsljus, inte spela musik mm....... vad fan ska jag annars göra med en super mobil om jag måste avstå från att använda dess funktioner? ska bara titta på skönheten och inte röra den?!!
    Kanske det vore vettigare att erkänna att just denna version av OSen har problem och trycka på att ta fram fix för den istället att be användaren stänga alla funktioner.
    De som säger att de har bra battritid snälla ni sätt bara på eran WIFI och titta på eran battrianvändning graf efter 15 minuter och se hur mycket den har sjunkit. lätt att prova, vi behöver inte övertala oss själva att den fungerar perfekt! jag ber er att bifoga bilden av grafen med på eran svar :D

tack !

Last edited: May 29, 2011
    ufolk likes this.
  19. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Det kan vara bra ibland att man måste ha på telefon en längre stund

Sickat från min super mobil (sgs2) via tapatalk

20. hermaniii

hermaniii Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

:)

Kan inte säga att jag förväntar mig att en produkt som kommer ut idag är buggfri, speciellt om den ska vara ledande i sitt område men förväntar mig att dom fixar det efterhand.
    Sen hur man använder telefonen får man bestämma själv men bra att veta hur man gör om man vill förlänga tiden man kan använda telefonen.

Men kan hålla med att jag inte tycker man ska godta att man måste stänga ner wifi/gps/mobildata/program hela tiden för att få bra batteritid. Det tycker jag OSet ska sköta om. Har installerat juice defender nu och även om det behövs användas under hela telefonens livslängd kommer jag väl inte bry mig för mycket.

Men bra att lära sig sin telefon och veta vad den klarar. Enkelt räknat skulle jag säga att min drar 15-20%/h med aktivt arbetande med skärmen. Och den drar ca 0,3%/h i idle med wifi/mobildata på. Känns som idle procenten är den viktigaste att kolla om man vill ha ett bra batteriliv.

Men skulle vara intressant om folk förde statistik över hur mycket saker drar. Hur många procent 1tim samtal/musik osv förbrukar, blir väl inte samma för alla men bra att få lite hum om det. Och veta hur mycket det skiljer mellan 0%, 50% och 100% i skärmstyrka.