Diskussion: Batteritiden i ICS ?

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Oceanic, 12 maj 2012.

1. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

42% nu sedan halv 10 imorse. Inte okej.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

2. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Inte nöjd med batteritiden!!

3. Omitron

Omitron Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Över 15 timmar nu på batteri och 40 % kvar så jag är mycket nöjd. Det som gjorde stor skillnad för mig var att byta launcher, kör nu med nova.

Sent from my Galaxy Note

4. h0nden

h0nden Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

För 14 timmar sen satte jag igång fonen. Har 37% kvar vilket gillas. Och då har jag varit in i stan och lite annat. Och så har Wifi varit på större delen av kvällen.

Jag har använt Opera rätt mycket. Och läser ofta på SVT's hemsida. Men nu har ju SVT optimerat sin hemsida så den är mer anpassad till smartphones. Sen bytte jag till stock-läsaren också, vilket även det sänkte batteriförbrukningen <3

Kan vara nåt annat jag inte minns riktigt också. Men de åtgärder jag gjort känns som om de har gjort skillnad. Kör Apex fortfarande också, då den enligt batteriförbrukningslistan drar 2% av batteriet. Får fixa Nova vid annat tillfälle och testa.

5. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag är inte nöjd med batteriet heller, har nu noterat att det sjunker med sisådär 1% per 1-2 minuter då jag använder den, detta är klart sämre än i GB (Kingdroid med Franco #10).

Mitt intryck är att detta beror på ooptimerad kernel och ROM - man får inte glömma bort att GB-versionerna ju nått sin yttersta förfining medan ICS inte är där än, det finns en hel del för utvecklarna att arbeta vidare på.

Den höga batteriförbrukningen avser både stock LPY samt RocketROM ICS V1. Jag måste dock påpeka att standbyförbrukningen är låg, problemet ligger i "användningsförbrukningen" - t.ex då man för anteckningar med S-Note eller surfar via WiFi.

Wakelock-problemet har jag också upplevt men fixade det med en omstart.

Så jag drog just ner Speedmod #12 och tänkte ta och flasha GB imorgon, lär testa Chrack v18, alternativt blir det gamla goda Kingdroid 5.5 igen.

Larmen om brickningar bidrar också, det känns inte helt säkert att stanna kvar med CF-Root LPY med tanke på den buggen som nu verkar ha spridit sig till ytterligare en del användare.

Batteriförbrukningen i ICS kommer att förbättras så fort Samsung släppt sin kernel source och utvecklarna kan börja utföra stordåd. Så fort det kommer ut bra custom kernels med möjlighet till såväl OC som UV samt generella optimeringar kommer ICS att få bra batteritid, helt klart. Som det är nu finner jag helt enkelt förbrukningen med tänd skärm vara allt för hög.

6. tellusair

tellusair Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Känner också att min drar mer batteri nu

7. Emolock

Emolock Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Helt galet, laddade min full kl10 igår, när jag kom hem fick jag varning om att batteriet förr på att ta slut.

när jag kollar batteri menyn 48% skärm, och jag skärmen på lägsta möjliga.

lite irriterande...

8. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    703
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Ni som ha problem med onormalt hög strömförbrukning bör testa att gör en factory reset om ni inte redan har gjort det.

Innan det kan man kolla med cpu spy från market så att telefonen går ned i deep sleep som den skall.

9. NalleN

NalleN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

En stor anledning att inte uppgradera sin mobil till ICS

10. janhol

janhol Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Håller INTE med alls... min batteritid blev klart bättre.
    Startade Noten kl 07:10 i morse och nu kl 13:35 är det 87% kvar på batteriet.
    Förr med GB var det 55-60% som gällde vid denna tidpunkt.

11. NalleN

NalleN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

23h 6min 56sek 74%
    Tror inte jag får bättre med ISC

12. stelin

stelin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    957
    Operatör:
    Fello, Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Allt handlar väll mer om vad man använder telefonen till.
    Surfar man webbsidor 5-6 Timmar kör blåtand + wifi så går det ju åt betydligt mer.
    Rätt svårt att mäta detta i en tråd när förutsättningarna är så olika från person till person och man har dessutom kanske bytt launcher och lite andra appar.

13. janhol

janhol Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

NU kl 18:22 52% kvar på batteriet.... har då kört internet + remote desktop mot ett par servrar + skickat en hel del mail + några samtal

14. andyman11

andyman11 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Min batteritid sög riktigt mycket med ICS. I sovläge över natten försvann 36% vilket inte är ok enligt mig. Vad har jag gjort för att det ska bli böttre?

F.reset 4 gånger. Hjälpte inte. Även en F.reset innan flashning av ics.
    Blev riktigt irriterad över hur kass batteritiden va.
    Funderade på att flasha in gb igen. Men som en total rookie vet jag inte ens var jag finner denna rom.

Jag har testat att kägga in nova launcher (betal varianten) Tyckte faktiskt att batteritiden blev sämre.

Irriterad ige. Kom jag på den fantastiska ideen att F.resetta skiten igen och flasha in ics en gång till.
    När detta var gjort F.resettade jag igen fort som f_n. Installerade mina appar. Men det jag inye har gjort nu som jag har gjort innan är att låtit bli att lägga in mina två exchangemail konton. Ska göra det efter helgen då inga mail över denna helgen lär komma in(jobbmail)
    Vips blev batteritiden mycket bättre. Nu 1% på 5 minuter när jag lägger in detta i forumet. Vet inte om 1% på 5 minuter är bra eller dåligt med enbart textskrivning på internet. Det kan säkert ni andra svara på.

Har faktiskt alltid haft dålig batteritid enligt mig. Har en iphone 4S där jag aldrig har haft problem med just batteritid.

Skulle vara roligt å höra om just 1% på 5 minuter vid textinmatning på forum är en ok tid.

Men bättre har iallafall tiden blivit efter omflashning av ics.

Jaja tack för mig för denna gång..
    //Andreas

15. fridapa

fridapa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har ni kollat så att telefonen går ner i deep sleep? Min gjorde inte det från början och då sög den några procent i timmen, när jag fixade det så blev batteritiden underbar!

16. andyman11

andyman11 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Japp jag har CPU spy där man klart å tudligt ser att den går ner i deep sleep.

17. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Det var problemet för mig. Jag följde den här guiden:
    1. Aktivera flygplansläget
    2. Stäng av mobilen
    3. Ta ur batteriet i 10 sek
    4. Start mobilen och låt allt ladda klart
    5. Avaktivera flygplansläget

En bieffekt av det här var att datumet nollställdes och likaså kalendern. Kalendern synas dock igen från Google-kontot.

Batteritiden när man använder mobilen verkar fortfarande vara lite dålig, men så har den nog alltid varit. När skärmen är av är den dock riktigt bra nu.

18. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag är nu tillbaka på GB, temporärt, med Chrack v18 LC1. Mitt intryck av den, ihop med senaste SpeedMod k12 och Tegrak Overclock på 1,5 Ghz samt LauncherPro är att det flyter på ypperligt. Det slår LPY (jag säger inte ICS eftersom detta handlar om optimering hos ROMen snarare än OSet i sig).

Batteritiden är också förbättrad, den sjunker inte på samma sätt med skärmen igång och då har jag pillat en hel del med luren för att få in allt igen (formaterade minneskortet av misstag eftersom Abyss 3.9 Redpill monterade det som emmc och då jag alltid formaterar det vid flash blev det nu ett fint nyformaterat minneskort istället......).

Intrycket av min tid med Criskelo V2 LP6, LPY och RocketROM ICS V1 är att GB, med en optimerad kernel, är mer polerat. Då talar jag om sådant som t.ex jKay Deluxe m.m. De sista GB-ROMarna innehåller helt enkelt ett antal finesser som ännu inte portats över till ICS.

Prestandamässigt märks det också en skillnad och det beror helt klart på att LPY är en tung ROM, driven av en ooptimerad kernel.

Så fort det kommer lite uppdateringar (LPF är redan ute) och brickningsrisken är eliminerad åker ICS in igen.

Huvudskälet för min del att hoppa tillbaka är huvudsakligen batteritiden med aktiv skärm samt brickandet.

19. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 361
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Istället för alla subjektiva upplevelser, så kanske vi ska försöka reda ut vilka processer det är som äter batteri, jämför med GB... Finns ju ett program vad du nu kallas där man ta reda på exakt hur mkt varje process drar i batteri... det vore more intressant om sådan information lades fram här...
    Sedan vet jag inte om det är placebo effekt men i ICS kan man ju välja att visa batterinivån i procent, och när låt oss säga batterinivån är 50% så ser du ut som det är bra mkt mer i den gröna batteri-ikonen...

20. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Batteriikonen verkar fungera ganska dåligt i ICS. Jag har inga exakta siffror, men typ när det är 75% kvar så har bara toppen på batteriet försvunnit. Det var liknande problem för mig i min Galaxy S, men Noten med GB har jag för mig visade ikonen på ett mer trovärdigt sätt.