Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

  1. MadeByMe

    MadeByMe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t
    Har haft min Desire nu i nästan exakt 2 dagar..
    är inte jätte nöjd med batteritiden ännu, tycker den drar väldigt mycket batteri eller så är det appen BatteryTime Lite som lurar mig bara. Rekomendera något annat program?

    Har inte igång wlan, gps eller blåtand. Är det dålig batteri tid eller är det bara jag som nojjar mig? o_O

    Visst man sitter och pillar med mobilen när den är ny, så är det ju alltid :D
    Men när jag inte pillar med den så tycker jag det faller i procent i BatteryTime Lite..
     
  2. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag har galen batteritid, tokigt nöjd.
    Med min N1 hade jag runt 50% på kvällen efter en dags normallek, med Desire hade jag whooping 70% kvar när jag sov igår, detta efter 18h drift med samtal och "normal" lek. Det innebär i så fall en batteritid på uppåt 60h, heeelt okej!

    WLAN igång liksom GPS, blåtand av. Uppdateringar av Friendstream och annat varje timme.
     
  3. MadeByMe

    MadeByMe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t
    Förhoppningsvis är det väl jag som nojjar mig bara! :D
     
  4. coredev

    coredev Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har hört att det kan ta ett par veckor innan batteritiden "sätter sig" och då ökar den ofta också något.
     
  5. MadeByMe

    MadeByMe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t
    U make me happy :D:D
     
  6. tourqe

    tourqe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hur påverkas batteriet av att man laddar den då man har laddare tillgänlig även ifall det inte behövs laddas? typ via ett bordsställ eller vanliga laddaren och typ sitter och surfar på mobilen samtidigt eller gör ngt annat med den som tex kolla film?
     
  7. mackann

    mackann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s8
    Vet att man ska ladda mobilen full första gången, men är det nån som vet om det är lugnt att starta den och greja med den medans den laddas första gången?
     
  8. Torach

    Torach Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    jag tycker det är katastrofalt dålig batteri tid. Fulladdad imorse nu är den död.
    Bluetooth igång och sync var 30e min, för mail och friendsstream.
     
  9. Cornflakes

    Cornflakes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER



    Hmm

    Fulladdad imorse. runt 09

    Har lekt rätt mkt, Installat appar från market, Laddat ned 350mb podcasts över 3g (tog drygt 1h, var många filer), surfat aftonbladet, friendstream igång (2h sync). och nu ligger jag på 54% i batteri.


    Jag skulle säga helt okej och likvärdigt om inte bättre än min hero

    (Detta är första 100% laddningen då jag plockade upp den igår ikväll så batteritiden kommer att förbättras lite efter ett par laddningar)
     
  10. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Tar ca 4-5 laddningar innan batteriet är igång till 100%.. Nya batterier har heller inget "minne" som de gamla rackarna hade (snackar 3310-tiden här) Dock klarar batteriet bara ett visst antal laddningscykler dvs batteriet blir inte sämre och sämre utan till slut dör det bara och man får snällt köpa ett nytt.. Hur länge de lever är omöjligt att säga eftersom det är beroende av massor med faktorer.. Have fun playing :)
     
  11. mufty

    mufty Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är väl Litiumjon precis som laptop batteri? Jag förutsätter det och isåfall försämrar det batterikvaliteten avsevärt om man laddar trots att det inte behövs. Ladda ut, ladda upp är min rekommendation om jag förutsätter rätt saker. Någon annan som vet bättre?
     
  12. tornhult

    tornhult Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma här. 25% kvar. Inte använt den särskilt mycket. Hoppas på en långsiktig förbättring efter ett par laddningar.
     
  13. mynta2004

    mynta2004 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har ju pillat konstant sen jag fick luren, men i natt så kollade jag batteriet i "inställningar" det var åtta av tio "fält/sektioner/what ever" kvar och sex timmar senare var det sju kvar.

    Om nån vecka (eller hur, läs månad) kanske telefonen används på ett normalt sätt och först då kan jag bilda mig en uppfattning.
     
  14. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER


    Det är samma typ av batterier och precis som i laptops så spelar det absolut ingen roll om du laddar upp det från 0-100% eller 90-100% eller 55-70% eller whatever.

    Det du tänker på är att det verkar som att lithiumjonbattier i laptops kan ta skada av att sitta i en väldigt varm dator hela tiden.
     
  15. ced

    ced Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag installerade JuiceDefender och får en känsla av att batteritiden blev lite bättre...
     
  16. lildude

    lildude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Haft mobilen från laddning sen 7-tiden i morse... har 70% laddning nu och jag har använt den mer än min normala användning. Rätt nöjd! :)
     
  17. Andre

    Andre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I en annan tråd så har man redan kommit fram till att just detta programmet drar mycket ström! Var mycket försiktiga med appar som är ständigt igång, ex batteriappar.
    Det beror nog helt på. I General Motors nya bil, Volt, så använder man sig utav Li-Jon celler från LG, och för att erhålla maximal livslängd så laddas de aldrig högre än 85%, och urladdas aldrig mer än 30%. (De 30% agerar nog främst som en säkerhetsmarginal)

    Batteriet omsluts också av en kylningsanordning då Li-Jon tar stryk av värme och inte kyla. (Exempelvis med blybatterier så är det tvärt om)
    Vissa datorer, mobiltelefoner, har skydd som ser till att batteriet inte tvångsmattas med ström hela tiden för att någorlunda behålla livslängden.

    Så om man vill att telefonen ska hålla länge så ska man aldrig ladda till hundra procent, och inte ladda ur den helt. Mobilen ska dessutom inte ligga i för varma miljöer. Ev så kan också HTC ha byggt en liknande funktion som hos GMs bil där hundra procent egentligen är 85%. :)
     
  18. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER


    Jag tror (är alltså inte säker) att det sitter styrkretsar i li-ion-batterier (mobiler o datorer) som förhindrar dem att gå till 0%. När det står att batteriet är slut så är det alltså rent fysiskt lite ström kvar, men som du inte kommer åt för att inte skada batteriet. Eller har jag fel?

    Edit:Jag såg att du hade skrivit något liknande nu... sorry.
     
  19. MadeByMe

    MadeByMe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t
    Hämtade den appen efter du hade skrivit, men förstår mig inte på den.. :ehm:


    Någon batteriapp som drar lite ström som kan rekomenderas?
     
  20. draca

    draca Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag läste här och blev lite förvånad över att det finns så mycket levande myter om litium-jon batterier!!

    jösses.. måste räta ut några felaktiga påståenden här.

    för det första så lider inte litiumbatterier av den så-kallade "minneseffekten" nickelmetallhydrid och nickel-cadmium batterier har, litiumbatterier tror inte vid något tillfället att den kan ha mindre laddning än den kan ha.

    därav poängen med att det spelar ingen roll om du laddar batteriet 56% eller 22% eller 100%. batteriet kommer alltid kunna laddas till sin max kapacitet (minus eventuellt slitage som minskar totalkapaciteten på batteriet)
    att ladda batteriet max är helt ok, finns styrkrets på batteriet som förhindrar att överladdning sker.

    när du tror att batteriet är 0% så är det oftast minst 10% laddning kvar i batteriet, detta för att alla >kommersiella< litiumbatterier har en kontrollkrets som ska förhindra komplett urladdning.
    en komplett urladdning kan totalförstöra ett litiumbatteri och göra det helt oanvändbart (alltså omöjligt att ladda igen).

    Däremot så degraderas ett litiumbatteriet under normal användning (om det för det mesta hålls laddat och runt rumstemperatur) med c:a 20% per år (mer än 20% om det förvaras väldigt varmt och beroende av andra faktorer såsom antalet laddningar gjorda och urladdningstakten)
    runt 1200 laddningar är normalt på ett vanligt litium-jon batteri, men det finns nyare litiumtekniker som tål betydligt fler laddningar utan att tappa maxakapacitet.

    om man vill långtidsförvara ett litiumbatteri bör man göra det i ett kylskåp (yes det stämmer, det håller då mycket bättre och tappar mindre laddning).

    ett litiumbatteri tappar c:a 2-5% i laddning per månad under förvaring.

    sen beror ett litiumbatteri's livslängd och laddning på kemisk sammansättning, det går nämligen att tillverka litiumbatterier på många olika sätt med flertalet olika kemiska sammansättningar som påverkar både livslängd, laddningscykler och energidensitet.

    kan tillägga också att beroende på kemisk sammansättning i batteriet så kan det krävas några laddningar innan optimal batterieffekt uppnås (egentligen handlar det om att genomströmningen av litium-joner genom batterimediumet blir optimalt först efter att de fått vandra fram och tillbaka några gånger)
     
    Last edited: 16 apr 2010
    Gnutteh gillar detta.