Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. test1fy

test1fy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Känner mig oerhört hedrad eftersom det kan ha varit mitt inlägg du menade!
    Jag gjorde också det, laddade den i ungefär 14 timmar. Visst, batteritiden har förbättrats men är nog inte samma som din. Är rätt ny inom Android, vad fasen är en hard reset?

2. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Hård fabriksåterställning.
    Då tackar jag, så här i efterhand för tipset, kan kanske göra lite på sig.

Återkommer till mina tidigare inlägg om batteritiden.
    Det är nu 52 tim. sen sista laddningen, med 70% kvar av batteriet.
    Detta tycks då till största delen bero på att jag inte har nån automatisk synk igång på program och apps efter fabriksåterställningen.

Presis som Swedroids nya test visar går det då att uppnå väldigt lång batteritid.

Dessutom har jag haft låg aktivitet på telefonen, med bara lite telefonsamtal, fotande, osv. som jag skrivit om tidigare.
    Sådana saker ser jag också ta väldigt lite batteri, mot vad jag trott tidigare.

I fortsättningen kommer jag bara köra med manuell synk. Vilket så klart kan vara svårt på en del appar såvida man inte stänger av mobil data mellan varven. Det kan man ju göra med en snabbknapp direkt på start skärmen. telefonen funkar ju lika bra ändå.

Kommer även akta mig för appar av typen Taskkillers, Juice defender och sådant.

Last edited: 27 apr 2010
  3. Keisu

Keisu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Istället för battery app skall man kunna trycka *#*#4636#*#* för att få batteriinfo. Prova. Jag har inte fått min telefon än.

4. test1fy

test1fy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Halvdant kommando, du får upp
    Telefoninformation
    Batteriinformation
    Batterihistorik
    Användningsstatistik

Och alla dessa går utan att problem att hitta i Om telefonen @ Inställningar.

Jag använder mig av en 1x1 widget som ger mig % kvar samt batteritemperatur, tvivlar dock att den drar så mycket ström..

Tack för tipset om fabriksåterställning. Ska prova det imorrn!

5. ENDOSKELLETONT800

ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Hur får man igång hard reset?

6. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
  7. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Man kan även gå en annan väg som är mer den rätta, såvida telefonen inte låst sig.
    Meny-inställningar-Sekretess-Återställ standardinställningar-Tryck på återställ telefonen-sedan radera allt.
    Rör sedan inte telefonen utan låt den återstarta själv. Sedan får du frågan om du vill återställa säkerhetskopierad data-tryck- OK.

Sedan går telefonen genom samma prosedur som när du starta första gången där du får logga in på konto osv.

Se bara till att du har ibockat säkerhets kopiering till minneskortet innan du gör detta.

8. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Men är inte själva tanken med Hard reset att Inte återläsa allt man fumlat runt i?
    Alltså få en clean install och göra om alla inställningar igen, men denna gången utan
    att första pilla på allt annat?

Eller hjälper det att göra en reset och sedan återläsa så har problem försvunnit och
    samtidigt har man kvar alla inställningar och appar? Eller innehåller backupen bara
    inställningar, men alla appar (troligen orsaken till problemet) är borta?

9. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Alla appar försvinner och du får dra ner dom du litar på igen.
    Telefonen går även igenom program och logga in på konto, där du kan välja igen, presis som du starta första gången.
    Allt annat vad du lagt in, kontakter, foto, inställningar, osv. får du tillbaka likadant.

10. test1fy

test1fy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tror du att det kan förbättra min batteritid? Har rätt mycket onödiga apps osv då detta är min första Android, har inget emot att ominstallera alla apps (ja, jag vet att det går att göra backup) och göra allt från början, är ju ingen nackdel om det ger lite mer kräma ur batteriet som i dagsläget knappt räcker en dag.

11. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Absolut kan du göra det, om du sedan undviker program, apps med autocynkronisering som helt klart är det största batteri slukandet. Vilket till stor del även går att åtgärda med inställningar.

Tänkte återkomma med ett sammandrag hur det sett ut/ser ut på min nu efter att den varit igång 69tim. sedan sista laddningen, med 40% kvar på batteriet.

12. ENDOSKELLETONT800

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Det verkar ju bra, går ju ganska snabbt att göra kontoinställningar i telefonen igen så har man en clean telefon sen.

13. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Japp, låter bra. Vårstädningen har kommit till mobilfronten :)

Själv har jag efter mina justeringar på gps, wifi, synkning för epost m.m samt
    automatisk task killer fått upp batteritiden så att nu har jag 65% kvar efter 26,3
    timmar. Då har telefonen ändå blivit använd med en del surf, spel, friendstream, epost,
    några samtal och några sms och 15 minuter gps när jag går till jobbet och kör
    cardio trainer. Rätt okej tycker jag.

14. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Tänkte komma med ett sammandrag som jag sa, ang. batteritiden från tidigare inlägg som någon önskade.
    Det blev en liten test, vad som drar batteri, även om det inte var menat så.

Sedan jag gjorde en hård fabriksåterställning, som blev nödvändig, har följande inträffat.
    Den 27/4 kl. 14:45. Har nu gått 41 tim. sen sista laddningen och har 80% kvar på batteriet.
    Denna tid har det varit väldigt låg aktivitet på telefonen. Har i stort sett endast använt den som telefon, 45 min. samtalstid sammanlagt, 9st. foto tagna, lite pillande med inst. kort stund på webben W-Fi koppling i samband med det. Sammanslaget då, kan man säga väldigt lite aktivitet på telefonen.
    Har alltså inte haft mer tid över för telefonen under denna tid

Detta uppnådde jag för ett par dagar sen, när jag blev tvungen att göra en hard reset, plus att jag läste någon som fått rådet från HTC att ladda telefonen lite längre än till den är full. Sist nämda kan möjligen även hjälpa något, vet inte.

Har iallafall inte laddat in nån nya taskkillers, Juice defender, Netcounter och sådant, vilka jag fick för mig göra mer skada än dom kunde tänkas göra nytta..

Den 27/4 kl. 17:27. Lite uppdattering: Har nu gått 44 tim. sen sista laddningen och har fortfarande 77% kvar av batteriet. Har fortfarande nästan ingen aktivitet på den, mer än från tidigare inlägg.

Håller på att gå igenom apps på min Spica och läser noga igenom vad dom har tillgång till, atosynk m.m. Vad jag vill lägga in nu mer el.mindre permanent, vad jag kan tänkas vilja ha för senare snabb installationer.
    Har fått lite dåliga vibbar av en del apps, både nu på Desiren och min tidigare Spica.

Har nu inga automatiska synkningar, mer än på väder och gmail, men har stängt mobildata, telefonen funkar ju ändå, har även lagt in snabb knappar för detta på startsidan plus Wi-Fi, blåtand, GPS, synk, och skärm ljus.
    Har även ställt den på 2G nattetid, men tror faktiskt inte det har nån större betydelse, om den står på 2G el. 3G, efter erfarenhet av Spican iallafall.

Den 27/4 kl. 22:53 Lite uppdattering. Nu har Swedroid lagt upp en liknande test.
    Det är nu 52 tim. sen sista laddningen, med 70% kvar av batteriet.
    Detta tycks då till största delen bero på att jag inte har nån automatisk synk igång på program och apps efter fabriksåterställningen.

Presis som Swedroids nya test visar går det då att uppnå väldigt lång batteritid.

Dessutom har jag haft låg el nästan ingen aktivitet på telefonen, med bara lite telefonsamtal, fotande, osv. som jag skrivit om tidigare.
    Sådana saker ser jag också ta väldigt lite batteri, mot vad jag trott tidigare.

Idag. Nu.har jag haft den igång 70 tim. har 40% kvar på batteriet.
    Fortfarande väldigt låg aktivitet på min Desire, men lite mer på Spican, med att sortera ut apps och sådant, när tiden tillåtit.
    Har varit inne kort med Wi-Fi ett par gånger, ett par korta samtal, lite kort småpillande med inst. och kollande, annars inget mer än tidigare.
    Detta visar, som är sagt innan, den största batteriboven är autosynkroniseringar. Man kan alltså fixa lite med egna inställningar som jag nämt innan och välja lite med appsen, så kan man bättra på batteritiden en hel del.
    Tänk även på att en del apps får tillgång till din telefon. T.ex. Scandinavian keyboard kan läsa av kontokortsnummer m.m. för dem som inte tänkt på det
    FBI. Nog ingen fara, men bra att ha klart för sig.

En del tycker där är för lite minnesplats, vilket jag själv har svårt att förstå.
    Går ju väldigt snabbt och enkelt att ladda in om man har en lista på vad man verkligen vill ha och använder.
    Sådant som man inte brukar använda, utan bara kan tänkas vara bra, skoj att ha kan man ha antecknat och vänta ladda in till man vill använda, eftersom det går på ett ögonblick att dra ner.
    Avinstallera sådant man inte använder efterhand.
    Då får man aldrig problem med överfullt minne heller.

15. test1fy

test1fy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har också kört en hard reset nu, verkligen inget jag ångrar. Som jag upplever det har batteritiden faktiskt blivit förbättrad. Jag har inte installerat några batteriprogram eller dylikt förutom Smart Monitor som jag använder för att se hur mycket Wi-Fi och 3G jag använt. Har inga batteriwidgets heller eftersom dom tydligen också drar en del kräma. Enda kontrollwidgeten jag har är den inbyggda Power Control, någon som vet om den drar särskilt mycket batteri?

Dessutom undrar jag hur man kan se % av batteriet utan att ha någon krävande widget?

16. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Kan det inte vara så att en omstart gör susen för de som har batteriproblem? Jag åkte bil i 5 timmar när telefonen bara var några dagar gammal. När jag kom fram hade nästan halva batteriet gått åt. Startade om telefonen eftersom jag misstänkte att någon process slukade batteri på ett sätt som inte var normalt.

Ser inte varför en hard reset skulle göra batteriet så mycket bättre.

17. test1fy

test1fy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har haft telefonen i en vecka och du tror inte att jag har startat om den? :P

18. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Kan mycket väl göra susen med bara en omstart el. en sk.mjuk återställning att även ta ut batteriet.
    Men detta hjälper inte alltid. Man kan ha fått telefonens egna programhantering infekterad/rubbad av installerade apps, som inte går bort ens vid avinstallation, så att säga en del kan ligga kvar.

19. ENDOSKELLETONT800

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Testade att göra hard reset ikväll och installerade bara de applikationer som jag använder mig av till skillnad från första tiden med telefonen när man laddade ner varenda app som man trodde att man ville ha. Dagarna framöver ska det bli kul att jämföra hur batteri tiden står sig

20. ocobro

ocobro Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Seidio batteries 1600mAh, bättre eller sämre än orginal??

Hittade denna info i ett annat forum.

Apparently Seidio batteries operate at about 80-85% of stated capacity... I guess this is within industry standards.

Unfortunately, the stock HTC batteries seem to operate at over 95% of stated capacity, so these Seidio batteries actually have less capacity as standard than the battery you just replaced.
    Stock HTC clocked in at 1357mAh
    Seidio 1600mAh was rated at 1314mAh (82% of stated capacity)

BatteryBoss Calls Out False Capacity Claims! http://batteryboss.org/

Standard battery 1400 (100% capacity) vs Seido battery 1600 (100% capacity)
    The seido will last 14.28% longer.
    This is if you consider both batteries to run at 100% capacity of their claimed Mah (1400 and 1600)
    That being said this isn't realistic.

Standard battery 1330 (95% capacity) vs Seido battery 1440 (90% capacity)
    Seido will last 8% longer

Standard battery 1330 (95% capacity) vs Seido battery 1360 (85% capacity)
    Seido will last 2% longer

Standard battery 1330 (95% capacity) vs Seido battery 1280 (80% capacity)
    Standard battery will run 3% longer

Standard battery 1260 (90% capacity) vs Seido battery 1280 (80% capacity)
    Seido will last 1% longer

Man bör nog kolla lite innan man köper.

//ocobro