Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Vet inte om det är för tidigt, men jag tror jag fått mer batteri efter hard reset. :)
    Anledningen är att om jag laddade min telefon fult innan, tog bort kabeln på morgonen vid
    7. Sedan körde lite musik och cardio trainer på väg tilll jobbet (15 min gps) så var batteriet
    på ca 94% sedan. Gjorde samma sak idag (gjorde hard reset igår) och den står fortfarande på 100%.

Sedan kan jag kortfattat förklara varför 3g tar mer batteri för den intresserade.
    Wifi tar mindre efter som sändstyrkan är ungefär densamma hela tiden.
    När du kör 3g så varierar styrkan mycket och då kommer mobilen anv mer batteri för
    att boosta signalen. När du sedan tappar 3g och får gprs istället så kommer den för
    kung och fosterland boosta signalen eftersom den vill hitta 3g igen. Detta är vad som
    kostar batteri. Så om person A lever på en plats med Hög 3g-täckning (alltid full stapel)
    så kommer den mobilen att använda mindre batteri än mobilen som person B har eftersom
    han bor på ett ställe där täckningen är sådär, därför har han ca 1-2 staplar max.

2. werty

werty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107

MINA ENHETER

Lite frågor angående Hard reset:

1. Är Hard reset och "roota" samma sak?

2. Vad är det en Hard reset gör med telefonen?

3. Gäller garantin om nåt skulle hända när man gör en Hard reset?

4. Nån som har nån enkel guide hur man gör en Hard reset?

3. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    1. Nej, roota innebär att man låser upp åtkomsten till enheten och kan göra kod som man normalt inte kan. Man får sk. root access.

2. Hard reset nollställer telefonen till hur den var när du fick den. Allt du har på telefonen (program, ringsignaler, inställningar mm) försvinner.

3. Ja. En hard reset är ett sätt att återställa telefonen när något krånglar.

4. Finns trådar i forumet om detta.

4. floordust

floordust Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56
    Telefon:
    S24

MINA ENHETER

Telefon:
    S24
    1. Nej.

2. Återställer den till fabriksläge dvs. allt innehåll raderas och den blir som "ny".

3. Yepp, garantin påverkas inte.

4. Alternativ 1: Meny -> Sekretess -> Återställ standardinställningar
    Alternativ 2: Stäng av luren, håll nere volymknappen (volym-ner) och starta upp luren. Följ anvisningarna på skärmen.

5. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Fel, en hard reset gör inte så att så ens egna inlagda saker försvinner, såsom inställningar, kontakter, foto och andra filer.
    Allt detta kopieras till minneskortet om man har ikryssat autokopering dvs. och återställs exakt samma efter hard reset.

Det enda som försvinner är installerade apps, vilket jag bar ser som en fördel.
    Eftersom man kanske lagt in apps som infekterat och stör telefonens egna programhantering.
    Väldigt snabbt och enkelt att lägga in igen och kanske då med lite bättre omsorg.

Vad gäller root, kan jag själv inte hitta en enda minsta anledning att göra detta och ja, garantien försvinner.
    Se till era egna behov och gör ingen rootning för att andra gör det.

6. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Även VISSA inställningar och dina Vyer försvinner kan jag tillägga.

Detta har jag fått göra efter hard reset
    Installera appar
    Lägga upp alla vyerna igen
    Välja mina signaler igen (ring, alarm, meddelande)
    Konfa upp google och facebook kontona

Annars behåller den det mesta.

7. 42Hz

42Hz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Efter tips att fortsätta ladda efter att man nått 100% har jag betydligt mer batteri kvar idag! Så det verkar onekligen vara något i det, fast jag lät min telefon vara igång när jag laddade över natten.

8. werty

werty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107

MINA ENHETER

Tack för alla svar! Men då är ju frågan. Om nu batteritiden blir bättre efter man kört en Hard reset, och återställs till fabriksinställning. När man fick telefonen så var väl just telefonen i fabriksinställning? :)

Jag har Advanced task killer, och jag måste säga att batteritiden har blivit bättre. Men det kan kanske har att göra med att man laddat batteriet mer sen man fick den med?! :)

Måste säga att denna telefonen är den överlägst bästa jag nånsin haft, en underbar manick!

9. test1fy

test1fy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo, den kommer ju såklart fabriksåterställd och jag har ingen aning varför det löser detta problem bl.a. Men det gör det!
    Jag tycker mobilen drar minst batteri om man skiter i alla batteriapps och widgets. Okej, en del processer står på konstant men det drar nästan inget av batteriet. Det mesta dras av android-systemet, Wi-Fi, 3G, skärmen och sådant. Apps drar nästan ingen ström om de inte är aktiva.

Jo, visst är den underbar :)

10. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Till topic starter

Lägg in tips och förslag i huvudinlägget. Helrörig tråd!

11. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Om man nu skulle skippa batteriwidgets hur kan man då på enklast möjliga sätt se hur många procent som är kvar?

12. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Konstigt vyerna och sådant fick jag tillbaka, det var endast apparna som försvann.

13. Kamii

Kamii Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag gjort en Hard reset. Ska se om batteritiden blir bättre.

14. test1fy

test1fy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Frågade mig själv samma fråga först men jag har släppt det eftersom det hursomhelst räcker minst en dag, och man får ju ändå en fingervisning av batteritiden bredvid klockan. Vill man ha en "felsäkerhet" på 10% går det ju att se på Inställningar -> Om telefonen -> Batteri.

15. Kamii

Kamii Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Helt sjuk skillnad.
    Jag gjorde en hard reset igår när jag hade 54% kvar av batteriet. Sedan lekte jag med telefonen hela dagen. Hade Wifi igång och ladda ner massor med apps för att får telefonen så som jag vill ha den.
    När jag var klar med allt och skulle gå och lägga mig så hade jag batteriet på nivå Gul.
    Nu imorse (09:00) när jag vakna hade jag fortfarande nivå gul. Har fortsatt leka med telefonen. tagit en del foton som jag har laddat upp på facebook osv.
    Kl 13:30 fick jag nivå röd och nu har jag satt telefonen på laddning.

Telefonen har klarat sig i 19 timmar med 50%. Detta är en markant förbättring.
    Innan jag gjorde hard reseten så klara sig telefonen ca 17-18 timmar på 100%

Vill notera att jag inte har någon batteriwidget eller taskkiller längre

Last edited: 1 maj 2010
  16. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Alltså... Nu har jag bara testat en dag sen jag gjorde en hard reset men jäklar vilken skillnad det var idag mot tidigare vardagar. Har använt telefonen lite mindre men har så mycket mer batteri så det är löjligt.

Jag var riktigt skeptisk till att en HR skulle hjälpa. Trodde ni pratade i nattmössan men eftersom det inte går att köra JuiceDefender med tanke på 3G/WiFi-problemet så prövade jag en HR i helgen. Och det är jag riktigt glad för så här långt. Ska se hur det ser ut imorgon också.
    Men med tanke på hur mycket mer batteri jag har idag så lär jag inte bli besviken. :)

17. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Hur ser det ut med dina inställningar då? Har du Wifi, 3G osv aktiverat eller?

18. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jupp, allt utom BT är på hela tiden.

Jag kollar allt 1 gång i timmen. 2 mailkonton (Exchange & Gmail), Twitter, väder och några apps som kollar 1 gång om dygnet.
    Gmails kalender och kontakter kan man tyvärr bara pusha så om/när man kan ställa tid på dom kanske man får ut ännu mer av batteriet.

19. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 297

MINA ENHETER

Hard reset done! Nu ska det bli spännande att se om det blir någon skillnad :) Gick sjukt snabbt att konfa mobilen igen iaf..

20. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Om man har telefonen hemma (dvs inte reser/förflyttar sig stora avstånd), vad är då effektivast: 3G eller WiFi rent batterimässigt?

Jag synkar väldigt lite (max en gång i timman eller varannan timma), blir batteritiden bättre om jag då slår på WiFi istället för 3G?