Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. Erlandsson23

Erlandsson23 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ROM: LeeDroid V2.2d a2sd+ med den senaste radion och editerade bort lite innan jag la in den ;) överklockad med med smartass 1123 mhz

2. Radikaal

Radikaal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vore intressant att veta vad för magiskt
    du tog bort från romen för att få den dra 2-3gånger mindre ström än för alla andra? Vilken kernel? Har du flashat RIL till radion? Data och auto sync verkligen påslaget alla 90+timmar? 2g 3g eller wifi? lät du någonsin mottagningen vara dålig?

3. Taskete

Taskete Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har skaffat SetCPU (kräver ROOT). Det tillåter mig att höja processorhastigheten till 1133 MHz som snabbar upp den men även kräver mer batteri. Men jag kan också ställa in den på 245 MHz som är lägsta möjliga. Den blir lite laggigare, men batteriet håller för alltid! Rekommenderas verkligen. Man kan även ställa in olika profiler, tex att den får gå upp 1133 när batteriet är över 20% och under 45 grader varm.

4. Radikaal

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

245mhz ställer telefonen sig automatiskt in på direkt telefonen inte använder något krävande eller om skärmen är av även utan setcpu, är man ute efter batteri besparing så måste man underklocka processorn.

5. Taskete

Taskete Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Sant, jag har dock frekvensen inställd på under 500 MHz under användning utan att det stör mig. Högsta frekvens när jag spelar...

6. lammin

lammin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej på er,

Har haft otroliga batteriproblem med min Desire, har hört att dessa problem kan bli värre i och med uppdatering till 2.2 också. Har tagit ut luren ur vägguttaget på morgonen och varit tvungen att ladda den igen vid 2-3 tiden på jobbet för att den varit nere på ca 25%kvar. Då har jag "blippat" lite haft bluetooth på, kanske pratat ngt samtal osv.

Igår gjorde jag detta (se nedan), och jag säger bara fy FAN vilken skillnad. Har haft telefonen på hela dagen, messat, ringt o haft mig o batteriet är nästan fullt fortfarande. Har ni inte testat detta så gör det nu. Återkom med era synpunkter sen :) Kolla in länken här nere och testa!

http://www.omteknik.se/sa-far-du-battre-batteritid-pa-htc-desire/

7. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Ska testa detta imorgon, lite skeptisk men ska ändå ge det en chans. Tack btw

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

8. aliendavid

aliendavid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har visserligen inte haft så jäkliga batteriproblem som du beskriver men likväl upplever jag att batteritiden är irriterande dålig.

Jag kan köpa att det försvinner fort när jag spelar eller wlan på länge eller liknande, men jag tycker faktiskt att exempelvis på jobbet då jag enbart sms:ar eller ringer/tar emot 2-3 samtal på 5 min vardera så borde jag verkligen ha mer än 40 % batteri kvar när jag tar bussen hem.

Märk väl, telefonen ligger med skärmen i standby 80 % av tiden.

Jag har gjort "batteritricket" som du mfl har tipsat om och tyvärr märker jag inte den dramatiska skillnad som flera beskriver. Ok, jag har något mer batteri kvar efter en arbetsdag, numera ligger det på kanske 49 % efter en arbetsdag utan att ha blivit använd något vidare, MEN trots vad folk skriver, det är fortfarande så att så fort man gör något mer krävande, WLAN mm så rent ut sagt käkar den batteri...

Så nej, batteritricket fungerade inte för mig! tyvärr...

Edit: Jag har nu läst runt noggrannare här på forumet och hittat en del intställningar och grejer som jag provat och väntar nu spänt på att se hur mycket kräm det är kvar i min Desiré när jag kommer hem från jobbet...

Last edited: 31 okt 2010
  9. Radikaal

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Med din användning aliendavid (10min samtal, några sms) och om jag skiter i resten (brukar jag inte göra, då det är så svårt hålla fingrarna borta ibland) så har jag åtminstone garanterat en hyffsad bit över 80% batteri när jag kommer hem efter en 10timmars arbetsdag. Det med kanske 4-5manuella syncs på väder,nyheter,facebook,mail (man slår på data snabbt, finns många widgets för detta i ett knapptryck) samt att jag i genomsnitt 1-3gånger i timmen startar skärmen för att kolla tiden.

Har du möjligtvis mobildata och 3g påslaget alltid? Detta slukar batteri mer än något annat om du rör dig i miljöer (händer lätt på många arbetsplatser) med väldigt dålig 3g mottagning.

Jag slukade upp mitt batteri på 8timmar igår då jag sket i att stänga av 3g och mobildata på mitt jobb (hade 0-1prickar mottagning långa stunder, och toksurfade 2timmar med pissig mottagning och hade skärmen på många timmar, hade en slö dag) och vanligtvis brukar jag ha bra batteritid (jämfört med vad jag hade första veckorna med stock froyo) och batteriet brukar nu alltid hålla 48-72timmar beroende på hur mycket jag använder telefonen om jag stänger av mobildata när skärmen är avslagen och uppdaterar allt manuellt, samt låter bli att toksurfa via 3g när mobilen kämpar för att upprätthålla lite mottagning.

Last edited: 31 okt 2010
  10. Neonbrun

Neonbrun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Själv är jag relativt nöjd med batteritiden. Laddar den över natten sedan använder jag den flitigt under dagen, smsar, ringer några samtal, surfar, spelar spel, mailar, använder applikationer som Tapatalk pro osv :) Mobilen ligger på runt 20 % när jag går och lägger mig, vilket är runt klockan 23!

11. Degauss

Degauss Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Samma här. Förstår inte vad problemet är.

12. aliendavid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo det är ju ungefär så mycket jag också tycker att jag borde ha kvar. Nu vill jag visserligen inte synca allt helt manuellt, en del grejer vill jag ska syncas automatiskt.

Hittade dock lite tips i en annan tråd och har nu ändrat en del grejer i telefonen som jag hoppas ska göra att den håller längre, tycker dock det verkar som en utopi att få batteriet att räcka mer än 24 timmar.

Just nu har telefonen varit uppe och snurrat i 2 timmar och 17 min (sen jag drog ur den ur laddaren) och jag har 89 % batteri kvar och då har jag i princip bara tänt och släckt skärmen ett par gånger för att kolla kockan samt kollat mailen. Skulle bli mäktigt imponerad om jag normalanvänder den på jobbet och den inte sjunker mer än 9 % till... jag återkommer med uppdateringar.

Lite nyfiken bara, hur gör du för att se till att inte ha 3G på alls när skärmen är släckt, tar du bort alla syncningar enbart eller gör du något mer?

Tror för övrigt inte att det är mitt stora problem då jag har full täckning på jobbet, men kunde vara kul att prova en dag...

EDIT: klockan är nu 15.03 och telefonen har varit igång i 7 tim och 53 min, och jag har 79% batteri kvar, har använt den ungefär som vanligt på jobbet, 2-3 samtal på totalt ca 10 min, lite sms och lite koll av mail. Detta är en enorm förbättring för mig! :D

En del av de ändringar jag gjort har alltså påverkat batteriet ganska enormt...

Last edited: 1 nov 2010
  13. ljungbacka

ljungbacka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Vad har du gjort för ändringar?

14. aliendavid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har 1. bockat ur "Aktivera mobil data", vilket vad jag förstår innebär att telefonen enbart kopplar upp till internet när den behöver, för att synca osv, istället för att ständigt ha en lina till internet öppen.

Sen har jag 2. sett över alla syncningsalternativ och ändrat så att det bli längre mellan alla syncningar. alltså ändrat från 1 gång i timmen till var 4:e timme osv(fast bara på dem där jag inte behöver ha att det uppdateras oftare).

Sen har jag 3. låst telefonen till att enbart gå på 3G nätet (WCDMA).

De tre enkla ändringarna gör alltså en enorm skillnad. Igår när det var dags att gå och lägga sig hade mobilen varit igång 17 timmar utan laddning, skärmen hade använts i ca 3 timmar (visserligen inte mycket, hann inte leka så mycket igår) och det var 49 % batteri kvar. Nu laddade jag visserligen på natten ändå även om det inte behövts.

En klar slutsats är i alla fall att batterikonsumtionen minskar avsevärt i standby-läge om man ändrar lite i inställningarna!

15. Shamejonas

Shamejonas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har haft min Desire i lite mer än en vecka. Och batteriet tar slut på nolltid. men har rootat den med Leedroid 2.2v och laddat hem setcpu nu och dragit ner Cpun till 576 på både max och min. Och lyssnade en hel dag på Spotify och surfa på den och den sjönk bara ner 2 rutor på batterinivån. Så är jäkligt nöjd nu!

16. AndreasA88

AndreasA88 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft min Desire i drygt en vecka nu och är inte helt nöjd med batteritiden. Visserligen pillar man extremt mycket med den nu men ändå. Hur som helst, kan man spara på batteri med hjälp av apps som tasker och locale eller blir det motsatt effekt enligt era erfarenheter? Finns det någon bra app som kan hjälpa en att ta reda på vad det är som drar mest batteri? Vet att det finns inbyggt i android men jag tycker den visar så olika och verkar bugga ibland. En gång hade appen Resrobot 83% och jag använde den bara i någon minut!

17. Degauss

Degauss Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    14,5 timmar sedan unplugged. Har 70% batteri kvar. Har inte gjort någon batteri tricks. Första inte hur så många har så dålig batteritid.

18. Radikaal

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kanske för att det beror på ett 10+ tal inställningar, vilken radioversion man har på telefonen, vilken ROM, vilken kernel, vilken operatör, vart man vistas, och allra viktigast hur man använder den. 73timmar har jag fått min att leva med lite surfande, några samtal och sms, men då var största delen med den i "sleep mode" för att se hur länge den kunde hålla, och då har jag långt ifrån något perfekt exemplar(batteri), erlandsson i några postar ovan fick den hålla betydligt längre. Men jag har likaså kört slut batteriet på 5-6timmar andra gånger(konstant eller 90% konstant användning självklart), allt beror på inställningar och hur man använder den. Prova surfa via 3g med en täckning på 0-1sträck i en så liten tid som 2timmar på sidor med flash etc samtidigt som du har skärmen relativt ljus och se hur ditt batteri mår efter det, det kan dra mer batteri än vad en telefon gör på 48+timmar med en massa syncs och sms och eventuellt lite surf/spel om största delen är i viloläge. eller prova konstant surfa/spela spel och se hur länge telefonen håller.

Intressant med alternativet "Aktivera mobil data". Har läst om det förut att folk rekommenderar det, men har kört på stock android roms (utan htc sense) och då har det aldrig funnits eller så har jag missat det. Testar nu sense rom men märker ingen skillad när jag har det ikryssat eller ej då hemsidor och sådant laddar lika snabbt, men ska testa imorgon med det avkryssat och ej sätta av mobil data någonting.

Last edited: 4 nov 2010
  19. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Stängde av aktivera mobila data, har ca 30% mer i batteri såhär dags mot innan ja gjorde de. Använder den i princip samma varje vardag så nog gör den skillnad! Inte märkt att ja tappat ngn funktion för de.
    Värt att pröva.
    Tycker 50% kvar e bra.

Kopplar ur den ca 22.30 varje kväll.
    Läser lite nyheter i sängen(WiFi på), slår på flygplansläge, stänger av de vid kl 6, surfar lite o kollar Facebook (appen-;) o kör bluetooth på väg till jobbet.
    Vistas i miljö med extremt skiftande mottagning i 3-4 timmar, surfar lite, sen bluetooth ett litet tag, WiFi resten av dan med surfa ca en timme totalt, sms kanske 10-20st, ngn timmes samtal max, kollar mailen var 2a timme, två konton med k9 mail.
    Ända ja gjort e mobila data av, skärmstyrka ej auto utan 30-40% (har amoled om de spelar roll) launcher pro, vädret uppdateras var 4e timme, få widgets (proamp, väder, app organizer, bokmarken typ).
    Inge flashande/rootande o vibration+signal på allt.
    Hoppas de ger en klar bild åt någon iaf.
    Ett tips till de med led skärmen e att välja bakgrunder som är mörka, drar mindre batteri på led :)

20. Eureniuz

Eureniuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tog ur laddaren för 34 timmar sedan.
    skärm: 2t 48min
    röstsamtal: 1t 13 min
    android system: 19min

Spelat lite spel, surfat en del, sms:at ganska mycket.
    Nu är den nere på 11%
    Jag är rätt nöjd med det, hade inge bättre på min Legend som ska vara strömsnålare.
    Uppfattar slcd skärmen som ganska mycket strömsnålare faktiskt.