Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. Cellzor

Cellzor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

kan inte ni som får ut så bra batteritid berätta vad ni har lekt i inställningarna?
    Själv funderar jag kring på en option i mobilnät-inställningarna, enable always-on mobile.. Läst lite om det och verkar som att den är en stor bove.

Last edited: 17 apr 2010
  2. draca

draca Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag läste på lite fort om det.
    det som inte framgick tydligt var om det är en funktion för att terminera alla dataanslutningar när telefonen är i standby.

eller om det bara betyder att datauppkopplingen alltid är aktiv med den påslagen.. (precis som tre haft som standard förut, kanske fortfarande)
    kommer ihåg min z1010 med tre, den hade alltid igång datauppkopplingen för att snabbare kunna accessa datatjänsterna. en feature kallade tre det för. idioti kallade jag det för.

kan det vara att det är det som den inställningen gör?
    verkar knasigt att det skulle vara en "stänga av datat när mobilen e offline" för datat e ju normalt inte konstant igång ändå. men kanske den inställningen gör det så.

värt att titta på. ska defintivt pröva med att stänga av den. troligen har det bara med en aktiv dataanslutning att göra.

dvs stänger man av den så måste den "koppla upp" varje gånd en app eller nått kräver data istället för att den e konstant igång. det lär ju öka batteritiden enormt, men förlänga accesstiden för varje påbörjan av nedladdning av data, eftersom den måste ansluta sig först :)

jag gissar på det senaste.

3. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

galen 45 minuter ur laddaren och redan nere på 87% inte överanvänt den direkt. Dags ringa tre?

4. Torach

Torach Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Tack för tippset. Har nu stängt av så den bara använder WCDMA och skall nu se om den håller bättre.

5. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Nu har jag också stängt av roaming och använder bara 3G, får se hur det funkar. För den har dragit oerhört mycket batteri. Över natten har den sjunkit från 23% till 11%, det är inte normalt. Men jag tror det beror på att jag haft roaming på.

6. xistan

xistan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Med tanke på den stora skärmen och den snabba processorn tycker jag att 6-8 timmars aktiv användning är helt ok. naturligtvis vill man ju ha ut mer, men är än så länge nöjd. Går nog att klämma ur ett par timmar till med lite pillande i inställningarna.

Solcellsladdaren jag fick i julklapp kommer nog väl till pass till sommaren dock.

7. FreddeN

FreddeN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Satt och lekte med mobilen igår... 4 timmat och 40 minuter sen va bateriet slut... men då pillade jag konstant me den. Har instalerat juicedefender och ska se om den hjälper. Förstår att telefonen drar massa ström när jag använder den men tycker den drar lite väl mycket i standby.

8. nybom

nybom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos
    ROM:
    Stock
    enable always-on mobile

Och jag tror att du har helt rätt... Om det är så, tror jag att man kan spara en hel del batteri genom att slå från denna funktionen. Detta grundar jag på många års användning av Windows Mobile. Problemet var inte lika markant när det bara fanns 2G (GSM) fär den uppkopplingen drog inte lika mycket batteri. När man kör 3G så har man ju en öppen "lina" för telefoni och en för data trafik. Detta innebär att en öppen 3G data uppkoppling drar en hel del batteri trorts att det inte skickas eller tas emot data.

Det man förlorar genom att stänga av "enable always-on mobile" är att det tar några sekunder extra när man skall accessa internet. Det kan också bli problem med vissa appar, om det är kodade så att de förväntar sig en internetanslutning och inte kan skapa en själva.

Juicedefender appen verkar göra detta, dvs. stänga av uppkopplingen mot internet när ex. vis skärmen är släckt...

Jag har ställt in min Windows Mobile telefon (ja, Desiren gick till min son, suck...) så att den kopplar bort datatrafiken efter 4 minuters inaktivitet. Det sparar en MASSA batteri tid...

Jag skalla testa att inaktivera "enable always-on mobile" så fort min son behagar komma hem med sin Desire. Just nu springer han omkring med en laddare i fickan.

Eftersom det är så vitt skillda syner på batteritiden här på forumet, gissar jag att det handlar om någon app som konstant hindrar telefonen att gå ner i stand by. Jag tror inte att det är så pass många som fått telefoner med kasst batteri. Det handlar om att hitta batteri läckan och stoppa den...

Ni som har usel batteritid, testa att (som tidigare skrivits i denna tråden) kolla med Spare parts så att telefonen faktiskt går ner i Stand by. Samt att avaktivera "enable always-on mobile". Det vore kul att se om det hjälper.

9. Zundance

Zundance Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För mig som har tre, har det någon inverkan på min batteritid om jag har inställt GSM/WCDMA automatiskt, eller endast WCDMA?

10. fleischer444

fleischer444 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har någon märkt stor skillnad med JuiceDefender?

11. fleischer444

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Spareparts visar 100%wifi och 54% system under 45minm då jag inte använt telefonen.
    Finns det wifi inactive vid släckt skärm på desire?

12. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Det finns en inställning som gör att wifi stängs av 15 minuter efter man stängt av skärmen.

13. fleischer444

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

^^ Vart Hittar man det?

Har köpt. UltimateJuice men är lite skeptisk till att program syncningarna passar in i "Luckan" JuiceDefender öppnar varje 15min. Wifi har gått ner till 15% även systemet har gått ner till 10% vilket verkar bra. Men änså länge vet jag inte om twidroid funkar som det skall.

14. fetakniven

fetakniven Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Enligt mig är batteritiden sämst i världen (utan att ha någon liknande telefon att jämföra med - förstås). Ja, det finns säkerligen program och inställningar som kan vara behjälpliga men out of the box är batteritiden USEL.

15. Quist

Quist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

När Desire är ordentligt rootad så finns det mjukvara som man kan använda för att justera processorhastigheten.

Frågan är om det verkligen behövs. Jag har märkt när jag för över filer mellan enheten och min dator på wifi att allt saktar in ordentligt när skärmen släkts. Överföringen fortsätter men mycket långsammare och sedan när man pillar på telefonen igen återgår den till samma hastighet. Med andra ord tror jag att HTC har försökt spara in batteriet genom att nerklocka processorn när man inte aktivit använder den.

En annan sak är att jag märkt att min telefon behöll wifi uppkopplingen hela tiden tills jag installerade en del program som SipDroid vilket ändrade hanteringen av wifi uppkopplingen (började gå ner när telefonen vilade).

Sist men inte minst tycker jag det låter konstigt att det kommer nya råd att wifi ska spara in batteri eftersom det är mer effektiv än 3G särskilt med tanke på att jag som har 3 måste använda 3G för att kunna använda den som en telefon. Jag håller på att försöka testa hur batteritiden påverkas av att enbart använda 3G. Jag undrar om det inte är så att 3G kanske drar mer ström än wifi men om man har båda igång samtidigt så drar det ännu mer än om man bara har 3G. Självklart om det gick att stänga ner 3G totalt skulle det vara det bästa men hur skulle man i så fall kunna ta emot 3G samtal?

16. lestander

lestander Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Måste bara säga att jag är glad att jag väntat med köpa av denna telefon.
    Som man läser verkar de vara lite av ett hopp tilbaka till 90:talet då var tvungen ta med sig 2-3 batteri när man skulle vara borta mer ön 2 dagar, suger ju som fan de!!
    Sen att man ska stönga av allt på telefonen verkar ju vara helt sjukt om de ska vara en "hålla kontakten med folk" telefon.
    Nä tack vet jag min iphone klarar lätt 3 dagar med en massa surf, wifi på 24/7,

Blir klart lätt att vänta på NeXT gen Iphone, visst e man låste till Apple, men hellre de och en telefon som bara fungerer, än en med massa strul och taskigt batteri!!!!!!!!

17. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Tror tyvärr inte det finns någon sådan, har testat många bl.a en som man kunde ställa uppdateringsfrekvensen på. Ställde den på en halvtimme men likt förbaskat så drog den massor med ström.

Jag har gett upp batteriapps...

18. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Man kan ledigt får en Hero (som jag har) eller Desire att hålla längre än en 3GS men man kan även få dem att suga ur batteriet hur snabbt som helst.

Jag kan inte speciellt mycket om Iphone men tycker mig märka på sonens 3GS att den drar ganska så konstant lika mycket ström nästan oberoende av vad han installerar & kör i den (rätta mig om jag har fel). Med Android så måste man tyvärr se över apparna man installerar eftersom vissa helt enkelt inte är bra konstruerade & kan suga mycket ström. Om man ser över detta & kör en automatisk task killer på rätt sätt så kan man verkligen optimera batteritiden.

Sen så ska man ju inte heller glömma att multitaskingen kan dra lite extra...

19. Odium

Odium Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inte användt min telefon så flitigt men efter 6h är batteriet slut. Jag kör IRC på jämt visserligen men en breakad iPhone klarade sig betydligt mycket bättre. Jag hoppas det finns bättre batterier att köpa någonstans?

20. erikla2002

erikla2002 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har mycket bättre batteritid än andra här verkar det som. Har ni verkligne laddat den ett par gånger? Den ska bli bättre efter ett par laddningar (ca 5st)