Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. dek

dek Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

Kör du orginalrom? Vad gör appen Battery Saver?

2. wallarn

wallarn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det här stämmer. Jag trodde inte det var sant när jag fick min men nu är den MYCKET bättre.

3. ParazIT

ParazIT Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppdatering: nu väntade jag ut mitt batteri lite mer och jag har använt telefonen i ca 60 timmar och det finns 20% kvar. Det här är samma telefon som räckte i 12 timmar MAX förut.

Jag har använt telefonen till sms, ringa, spela, lyssna på musik och surfat (wifi och 3g).

Jag kör leedroid 2.2f med senaste radion (...05.27) och kör med cputuner. Bakgrundsdata har varit off och applikationer som uppdateras (mail, facebook etc) har inställningar med låg uppdaterings intervall. Då jag hade mkt problem så hoppas jag att detta hjälper några

Last edited: 26 dec 2010
  4. Mushu

Mushu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Har nu rootat o fipplat lite med stock-ROM:et... enligt setCPU så håller sig processorn nästan jämt runt 1GHz-strecket (dvs max utan överklockning) vad som än körs (eller inte körs) i bakgrunden. Mkt upprörande tycte jag, kommer inte på varför det är så, eller om det bara är nån bisarr artefakt av setCPU... funkar inte riktigt med perflock disabler heller vad jag kan se. Verkar däremot ha haft nytta av att dra ner maxfrekvensen till ca. 600 för vanligt bruk och till minimum få skärmen är av. eller så äre all in ma head :o

Jakten på bättre batteritid fortsätter. Bump-charging med kalibrering kanske är bästa lösningen trots allt, om man redan är försiktig med mobil data osv.

5. hzn

hzn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HJÄLP !

Hej

Jag skrev nu ett mail till HTC, bara för en skoj grej och kolla hur dom kommer "försvara" sig med mitt mail som dom fick idag (inväntar svar)

Jag skrev:
    Ska bli kul vad man får för svar..
    Eller ni som är Desire experter, kan inte NÅN hjälpa mig bara! Vore sjukt tacksamt. Är de nån skum app som kan störa batteriet?

Phonealyzer? Netcounter? Skype? Weeknow? Zedge? Vemringde? Shazam? Himsn? Bankdroid?

Självklart har jag inte msn, skype igång på dagarna. Endast då jag ska använda de för studen vilket knappt är 1 gång per månad.

Tack på förhand

//hzn

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Förväntar du dig att en dator ska hålla mer än ett dygn också eller? Jag blir glad om jag slipper nödladda min under dagen. Är inte så jobbigt att dra med sig laddaren.
    Men för att försöka hjälpa dig: förr hörde jag att vissa antingen netcounter eller 3g watchdog kunde göra så att telefonen aldrig sleepas riktigt.
    Ladda hem spareparts och se vad som drar kräm.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

7. hzn

hzn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men einstein, dra inte in datoror in i mobiltelefon världen, går inte ens jämföra..
    Kom med hjälp ist för onödiga citat

8. hzn

hzn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har spareparts, fick de med Leedriod romen, ska kolla vad som drar mest sen.. råka starta om telefonen förut, så allt försvinner ju då

9. hzn

hzn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick detta som svar från HTC:

Jippi?

10. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag fattar inte varför man måste få ut så mycket batteritid på en mobil om man inte är i ett läge då man inte har tillgång till el förstås. Varför inte ladda varje natt? 2 dagar är förövrigt mer än de flesta får ut på sin Desire.

En smartphone är till för mycket! Det ska syncas hit och dit... google (Android) är ju en internettjänst! Internet och wifi/3g = drar mycket ström. Varför vill man ha en smartphone med alla dessa egenskaper om man sedan stänger av allt för att få så lång batteritid som möjligt? Jag får iaf inte ihop det.

Däremot tycker jag att batteriet ska hålla en full dag, dvs ca 10-12 timmar. Men.... spelar man massa 3d spel eller andra spel så kommer inte det att gå heller, då drar det ut fort!

Det finns sätt att spara batteriet på om man vill det. Stäng av all synkning och bakgrundsdata, det är dom största bovarna om man inte ha en dåligt gjord app som ligger och drar. Det finns även appar som battery saver som sägs fungera. Jag har aldrig testat då jag tycker som jag skrev ovan.

Det finns även stora batterier att köpa för att uttöka batteritiden, men då får du en Desire som ser ut som en tegelsten..

Jag vill använda alla dessa funktioner på min Desire och klagar inte över att jag måste ladda varje natt. Jag ser inte det som ett problem!

11. boje

boje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade en Desire för några månader sedan, och var väldigt besviken på batteritiden. Därför bytte jag tillbaka till min iPhone och sålde min Desire. Jag ångrar mig nu för jag gillar Desire. Men för en liten jämförelse kan jag berätta vad jag använder och har igång.
    Jag ringer kanske 2 samtal per dag, några minuter långa båda två.
    Kollar Facebook ett par, tre ggr.
    Kollar mailen 2-3 ggr.
    Skickar 2 sms.
    Har alltid 3G och WIFI på.
    GPS och BT är alltid avstängt om jag inte ska använda nått.
    Men det vanliga användandet är ovanstående. Men mig iPhone så har jag exakt just nu 70% kvar av batteriet när det är precis 60 timmar sedan jag laddade den. På min Desire fick jag ladda den på kvällen eller dagen efter.
    Så det är inte omöjligt på en smartphone.

EDIT: Jag har en jobbtelefon det är därför min privata rings så lite med.

Mvh Patrik

Last edited: 13 jan 2011
  12. dek

dek Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

Så du har använt 30% på 60 timmar? Det låter inte troligt.

13. Polygam

Polygam Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Platta:
    Galaxy Tab 2
    Tips: (som jag gör)
    Ladda fullt, stäng av ladda 1h, starta sen stäng av och ladda 1h.

(Detta gör jag en gång i månaden för att förlänga batteritiden till full kapacitet)

Telefonen ringer hela dagen, jag surfar och läser mejl och tömmer batteriet varje dag och emellanåt måste jag göra ovanstående för att återgå till full batterikapacitet.

14. boje

boje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

24h per dygn x 2 = 48h
    48h + 17h = 65h

Tro påt om du vill eller ej. Det är helt sant.
    Nu satt jag på toa och surfade ca 20 min och kollade lite forum, då fick jag ner den till 62%

Mvh Patrik

15. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Standby drar telefoner inte mycket. Du har ju bara gjort något på telefonen 2.6% av tiden den har varit på.

16. boje

boje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läste ni ens mitt första inlägg?
    Där skrev jag precis vad jag gjort med telefonen. Min Desire använde jag precis på samma sätt. Och då höll batteriet knappt två dagar.

Mvh Patrik

17. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Om min Desire ligger och inte används så klarar jag säkert 3 dagar med, så inget konstigt tycker jag. Det har aldrig hänt dock, men jag har ibland inte använt den speciellt mycket under en dag och då har bara 16% gått åt.

18. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Stäng av WiFi, då drar den 10% ~6-7h :)

19. boje

boje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stängs inte sånt av automatiskt på android när den är i standby?

Mvh Patrik

20. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    18 timmar och några samtal plus lite tryckande 71% kvar WIFI alltid på och 3G, så ladda varja dag behövs inte.