Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det gör det. Om men inte stängt av det i inställningarna.

Appar kan ju hålla mobilen vaken också och på så sätt hålla liv i wifi.

2. boje

boje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nu inatt när jag gick och la mig hade jag 38% kvar på min iphone, och i morse när klockan ringde var det fortfarande 38% kvar. Sen har jag kollat lite facebook under frukosten.
    Igår surfade jag rätt mycket på kvällen på telefonen. Nu har jag 37% kvar och det var 83h sedan jag laddade den.

OBS! Fortfarande bara för att jämföra mot min Desire. Inte för att propagera för iphone.

Mvh Patrik

Last edited: 14 jan 2011
  3. cowsick

cowsick Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

En person som har/haft både en desire och en iPhone har troligen samma användningssätt på båda telefonerna och därför tycker jag jämförelsen absolut är adekvat.

Lite underligt att det är så kan jag tycka... gör apple så mycket bättre batteriet? Är ios så mycket smartare out of box is energi förbrukning än vad android är? Eller har boje bara otur och har installerat appar till android som är dåligt skrivna, som har igång mer saker längre än vad motsvarande program gjorde på ios...

Ja jag vet ju såklart inte men tycker jämförelsen är intressant.

Sedan har jag ju såklart privata upplevelser med min desire där jag på en dag och en laddning surfar 1timme, 20 sms, samtal 3 timmar, synkar mail hela dagen, skriver 20 tal mail. Och batteriet håller en dag. Vilket jag egentligen är nöjd med. Men dessa upplevelser är inte alls lika intressanta eller relevanta jämfört med bojes som har likartade utnyttjande på båda lurarna och ändå får så olika resultat.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. boje

boje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det jag själv tycker är underligt det är hur androider verkar dra mer ström när dom är i standby. Såklart är det som alla skriver appar som drar i bakgrunden. Men det är som du säger. Jag använde båda telefonerna på precis samma sätt. Jag hade inget konstigt på min Desire heller. Ingen batteri-app för jag läser mycket här och det verkar ju som många har problem med dem att de drar batteri själva. Det jag använde på min Desire var min gmail och min Outlook mail. Ingen satt att syncka utan bara hämta manuellt. Så har jag på alla telefoner. Jag har inte behov av att se mailen direkt, bara jag kan läsa dem när jag vill.

Den här batterifrågan är ganska intressant för mig då jag precis står i valet utav ny telefon (igen). Jag ska skaffa ett nytt abonnemang och med det tyckte jag att jag ska ha ny android. Konstigt nog så lockar det med en Desire. För att det är en jäkligt bra telefon. Jag skulle haft kvar min som jag hade.

EDIT: Jag tror inte att det är batterierna som skiljer så mycket. Det är nog samma skrot i alla.

Mvh Patrik

5. Wikkiss

Wikkiss Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har precis köpt en Desire HD och vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig en liten sammanfattning (genom en punktlista eller liknande) av vad jag ska göra för att få längsta möjliga batteritid! :)
    Och det tror jag fler än jag skulle vara tacksamma över!

6. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

* Stäng av mobilen

Det beror ju helt på vad du ska ha mobilen till. De största bovarna är dåligt skriva program, att man använder program som pratar mycket med internet och skärmen. För mig drar skärmen 50-60% av batteriet och resten är internet vanligtvis vilket inte är så konstigt eftersom när skärmen är på så beror det att jag är inne på någon websida eller liknande. Så länge batteriet räcker från det att jag går till jobbet på morgonen tills jag går och lägger mig så är det helt okej.

Själv så köpte jag en smartphone just för den stora skärmen, att man alltid har internet access och att kontakter, mail och annat automatiskt synkas så att det alltid finns tillgängligt. Vill man inte ha sånt utan det viktiga för en är bra batteritid så kanske man ska satsa på någon annan sorts mobil.

7. Droid75

Droid75 Guest

Kan tipsa er med root att installera AutoMemory Killer.
    Har efter 11 timmar 70% batteri kvar och då har jag ändå använt Spotify i cirka 2 timmar.

8. coachkalle

coachkalle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Menar du att din iPhone håller i 4-5 dagar på en laddning?

En OTfråga, är du förmånsbeskattad iom jobbnallen?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

9. boje

boje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, ja jag klarar mig ungefär så länge. Beroende på hur mycket jag pratar så klart. Men med min användning som jag beskrev tidigare så har det nu gått 97h sedan jag laddade fullt. Och har just nu 27% kvar. Så imorgon måste jag ladda telefonen. Så jag kanske landar på runt 115h på en laddning.

Svar på OT fråga: Måste man det? Jag gör iaf inte det. Har inte hört någon göra det. Behöver du det? Jag har haft mobil på de senaste 3 jobben. Och har aldrig hört om det. Man jag har ju inte heller tagit upp det direkt i deklarationen. Trodde inte man behövde det. Vi har ju bara mobilen på jobbet. Vi har mobil växel. Sen ska man kanske inte ringa privat på den. Men det blir ju så under jobbdagen. På kvällen använder jag min privata.

EDIT: Nån som vet om batteritiden skiljer mellan N1 och Desire? Enligt specen så gör det de. Men det är ju typ samma telefon? Det var bra pris på N1 nu såg jag.

Mvh Patrik

10. Falkz

Falkz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Min desire håller oxå 4-5 dygn just nu pratar en del och surfar lite..
    vet mångas iphone som oxå bara håller ett dygn..

så batteri tiden tror jag till största delen beror på hur man använder telefonen..
    sitter man och pillar mkt med så drar den väldigt mkt batteri...

11. boje

boje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu är det dags att ladda min iphone. Brukar sällan dra den under 20%. Nu var det 110h sedan den laddades.
    Med min Desire så var jag lycklig om den höll 48h.

Mvh Patrik

12. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Jag antar att du har en iPhone 3Gs? Hade en sån i lite över ett halvår innan jag skaffade min desire och jag hade ungefär samma batteritid. Det beror helt på hur man använder den. Det som drar mycket ström är ju screen on/samtal och där har du ju bara 3h & 32min aktiv tid vilket gör att det där inte är så imponerande, standby (vänteläge) drar ju knappt något alls.
    Jag vet att du försöker jämföra med din desire, men det där du säger betyder inget alls innan du kan säga hur mycket av din desire's 48h som var aktiv tid.

13. Eureniuz

Eureniuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Min flickvän har en iphone 4, hon pratar lite och textar mer. Hon får ladda sin varje kväll. Även jag får ladda min desire varje kväll. En gång fick jag den att räcka 36 timmar.

14. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Batterierna skiljer sig mycket åt! Nu säger jag inte att iPhone har bättre batteri än Desire osv utan bara att olika batterier skiljer sig åt till stor del även om dem bygger på samma teknik.

En stor anledning till hur bra batteriet håller är hur atomerna i batteriet ligger. Det är svårt att förklara, men på mikroskopisk nivå så spelar det väldigt stor roll. Det medför olika värmeledning vilket påverkar batteriet. Det är en anledning till varför man inte kan byta batteriet på en Macbook Air. Det är inbyggt i chassiet för att maximera batteritiden. Dem har inte bara slängt dit ett batteri i bakändan för att det ska finnas där som tex billigare PC tillverkare gör. (Nu börjar ju dock PC tillverkare komma ikapp i tänket)
    I tex den nya Macbook Air så är batteriet lagt så platt och över så stor yta som möjligt för att minska värmeutveckling och därmed minskad batterilivslängd, det medför dock att man inte ens kan öppna datorn för att byta RAM-minne. Så allt har sin nackdel.

Poängen med detta är bara att samma batteriteknik inte är hela sanningen bakom hur effektivt batteriet i slutändan är. :)

15. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

När vi ändå är inne på nano-nivå i batterier så kan det vara intressantatt veta varför och hur batterier bli sämre med tiden. DEN HÄR videon visar varför, trådar går av helt enkelt :)

16. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Alla jag känner som har iphone (3GS och 4) får ladda VARJE kväll (eller plugga in den på fm dagen efter). Har aldrig hört någon hävda något annat.

Med senaste radion och leedroid så är batteritiden helt ok på min Desire. Med helt ok menar jag att den räcker 1 dag.

17. boje

boje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en 3gs ja.
    Kör din desire i 3h och sedan resten på standby å se hur länge den håller sig?
    Hur många procent tappar du på en natt när den är i standby?
    Jag har inte kvar min så jag kan ju inte heller testa nu. Ska köpa en igen eventuellt.

OT: Är det värt att köpa en ny Desire idag? Eller vänta på en nyare modell? Var å tittade på en idag. Men Telia vill ha 4795:- för en. Så det blir inte så bra pris ens med abb,

Mvh Patrik

18. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Finns det något ersättningsbatteri till desire, med mer kräm i?

19. boje

boje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Last edited: 15 jan 2011
  20. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop