Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. Quist

Quist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nu har jag stängt av allt som höll telefonen vaken och efter 6,5 timmars lätt användning så har jag 88% kvar på batteriet. Jag har Exchange pushmail på hela tiden och kör enbart över 3G. Telefonen är nu aktiv i princip bara när jag leker med den.

2. nybom

nybom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos
    ROM:
    Stock
    Intressant, kan du lista upp vilka appar det handlade om?

3. freddus

freddus Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Igår: mobilen igång 14h mellan laddningarna.
    wi-fi igång näst intill hela tiden
    3g igång 5-6h.
    Blåtand igång ca 2h
    Surfning, market, installera apps och allmänt pillande: ca 5h totalt
    3g watchdog var aktivt större delen av dagen.

Hade 30% kvar.

Helt klart mer användande än vad som kommer vara "normalt" för mig. Wi-fi och blåtand strulade en del (inte telefonen utan tillbehören och routern) vilket kan ha påverkat batteritiden. Tycker det är helt okej tid och hade väntat mig sämre.

4. lildude

lildude Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har använt telefonen lite mer än "normalt" igår och idag. Kopplade ur den från laddning igår vid 10 på morgonen och nu ligger laddningen på 60%. :) Har haft rätt mkt annat att göra om dagarna men har installerat en del apps, spelat och surfat. Samt lekt runt bara för sakens skull (älskar skärmen)! Haft wlanet igång en hel del idag. :P

5. Phelerox

Phelerox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kopplade Desire ur laddaren 07:30 imorse, och batteriet var slut 14:00, med två timmar kvar i skolan. 6.5h är för lite!

Jag använde den förvisso mycket och wifi var på en hel del, men jag har UltimateJuice (ja vi kan komma åt paid apps) inställt på APN 2 min / 30 min.

Verkar inte vara något i bakgrunden som håller den från att sova heller, Running % höll sig tätt intill Screen %, även om de procentsatserna var såpass höga som 60%. (i Spare Parts)

Android System käkar ibland upp så mycket som hälften av batterianvändningen. Vad ligger i den kategorin som käkar så mycket?

Fick telefonen i Torsdags och har haft bättre batteritid i helgen (minst 10h vilket är magert nog).

Bara att hoppas batteriet blir bra nog att täcka en dag (eller att jag hittar fler lösningar), annars blir det helt klart ansträngande att hålla sin kära Desire vid liv.

Last edited: 19 apr 2010
  6. yottabyte

yottabyte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag kollade vad som hade dratt ström så var inaktivitet 60% av det som hade använts. Får ta och köra med taskkiller lite oftare antar jag. Det måste ju vara något i bakgrunden.

7. DramaticBaby

DramaticBaby Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Upptäckte en intressant sak med min Desire.

När jag tittar på vad som har använts av batteriet (mest inaktiv, annars lite sms och några min surfande under en tidsperiod av ca 8 timmar) får jag följande resultat:

-Vänteläge 30%
    -Telefonen är inaktiv 28%
    -Wi-Fi 27%
    -Android-system 12%
    -Skärm 3%

Jag har under ett par dagar suttit och funderat på vad som var skillnaden mellan Vänteläge och Telefon är inaktiv. Idag upptäckte jag av en ren slump att man kunde klicka in på dessa 5 olika saker (...jag vet :P)

Då står det så här under Vänteläge - "Batteri som använts av radion"

Med andra ord, om inte jag har fattat helt fel, verkar det som att radion står på i bakgrunden av någon underlig anledning och äter friskt på mitt stackars batteri. :eek:

För övrigt kan konstateras, stäng av Wi-Fi när du inte surfar, och se upp för radion(?)

EDIT: Tror jag kommit på vad de menar med radion... är väl troligtvis uppkopplingen mot mobilnätet, lite dålig översättning tycker jag :P

8. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Med engelska får man det bättre namnet "Cell standby" och om man går in står det "Battery used by cell radio". Dvs det borde vara det som går åt bara för att telefonen ska vara uppkopplad på 3g-nätet.

9. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tror inte radion är vad du tror att det är. Det är snarare detta:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Radio#Telephony

Radion används alltså när du är uppkopplad och kommunicerar med nätet (ringer/surfar).

10. lestander

lestander Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    tycker man har okej batteri på min iof iPhone 3gs, men nu var de extremt mycket slösurf på jobbet idag.
    då har jag använt den i 8 tim 40 min under dagen då jag lyssnat på ljudbok hela dagen !
    helt okej, och alla säger att dom ska ha sååå dåligt batteri,

Sorry för min xtrema off topic !

11. aeqvist

aeqvist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    S9+
    Mycket här säger ju ingenting, visst den har dålig batteritid men frågan är om den har sämre än andra lurar i "detta" segment. Har HTC gjort ett dåligt jobb eller går det inte fixa batteritiden bättre?

Jag tror dom borde kunnat fixa det bättre med fler strömsparfunktioner, mer inställningsmöjligheter helt enkelt. Det finns mycket inställningar i Android, ändå är det för lite tyvärr :/

12. Molotch

Molotch Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har gått från taskig batteritid till bra batteritid genom att stänga av 2G, 3G data always on och genom att stänga av wifi när jag inte är hemma. Rent spontant känns det som att wifi drar mycket ström. Nu är jag hur nöjd som helst med batteritiden.

13. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Håller också på att testa lite sånt.
    Stänga av 2G, menar du då att du ställt in att köra WCDMA only i Network Mode?

Det jag tycker är lite synd är att om man stänger ner wifi efter 15 minuter, innebär ju att när den kör synkroniseringar osv i viloläge så använder den 3G data som då kostar pengar/använder sig av potten när man faktiskt har wifi att använda sig av.

14. Molotch

Molotch Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis, imorrn ska jag köra med GSM/WCDMA automatic och data always on men utan wifi och se hur det påverkar batteritiden.

Som tur är har jag flatrateabonnemang via jobbet så jag behöver inte wifi-roaming som annars är en schyst funktion om man vill spara lite nedladdningsslantar. :money:

15. fetakniven

fetakniven Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min telefon menar att 94% av batteriet äts upp av Android-systemet. Är det att tolka som osunt och att min Android lider av någon ätstörning?

16. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Samma på min. Hade WiFi påslaget igår och installerade och konfigurerade flera timmar. Förvånad över att WiFi inte stod för mer än 3% av batteranvändningen.

17. MadeByMe

MadeByMe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

Låter som Andriod är i behov av Anorexi? Så den ger fan i strömmen! :D

18. DramaticBaby

DramaticBaby Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Behöver lite hjälp.

Lät min Desire ligga över natten utan att laddas, för att se hur mycket den drog.

Jag lade ifrån mig telefonen ca 0:10 med 59% laddning kvar. Idag när jag plockade upp mobilen 9:30 hade den 10%(!). Den har alltså dragit 49% av laddningen på ca 9 timmar, när jag inte har rört den.

Wi-Fi var igång, men har Juicedefender installerat som har aktiverat APN/Wi-Fi 1 min var 15:e min.

När jag sedan har tittat på Spare Parts så stod det "Kör 100%", sen Wi-Fi ~70%.

Vad exakt innebär "Kör 100%" i Spare Parts? Betyder det att telefonen aldrig har gått i vila under natten?

19. renkan

renkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

stämmer det? jag har laddat min två gånger nu och satte på den vid nio i morsse och har laddat ner lite och lekt lite och sen har jag haft all anslutning till intenet avstängd och svagaste ljusstyrkan, nu har en "stolpe" försvunnit från batteriet. Hade du det så också då menar du? innan du laddat ca 5 ggr dvs...

20. t68

t68 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hur stänga det som håller desire vaken?

Hur gjorde du detta. Beskriv gärna!