1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

  1. ranting

    ranting Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Så tolkar jag det. Att du har nån process som ligger och kör så att den förhindrar telefonen från att gå ner i viloläge.


    Jag har testat lite inställningar nu idag. Har haft igång telefonen 5 timmar sen jag pluggade ur den och har inte använt den någonting alls (förutom 1-2 minuter då skärmen var aktiv efter att jag drog ut sladden, innan den låste sig).

    De inställningar jag gjorde var
    Mobile network -> OFF (via power-knappen)
    Network mode satt till "WCDMA only"
    Enable always-on mobile data till off
    Wi-Fi sleep policy -> "Never when plugged in"
    (Vad exakt innebär det? Jag har antagit att den ska stänga av sig efter 15 minuter om man inte har laddaren i?)

    Efter 5h hade jag då 89% kvar, dvs 11% på 5 timmar. Dvs batteriet skulle klara sig i knappt 2 dygn, då med väldigt mycket avstängt.

    När jag tittade på Battery usage hade jag följande värden:
    Cell standby 51%
    Phone idle 27%
    Wi-Fi 22%
    Här undrar jag ju genast hur det kommer sig att Wi-Fi har använt 22%. Eftersom jag tog ut laddaren precis innan jag gick hemifrån, borde Wi-Fi varit aktivt 15 minuter och sedan varit avstängt eftersom jag inte använt telefonen. Eller kan det vara några bakrundsynkroniseringar som aktiverar Wi-Fi eftersom jag har stängt av mobile network?

    Sedan när jag tittar i Spare parts så kan jag se följande
    Under CPU usage är det en liten lista med lite olika aktiviteter som jobbar i 10-tals sekundrar. Bl.a. Goggles som jag definitivt inte startat idag. Är det bakrundsaktiviteter som försöker starta upp?

    Men under Other usage har jag denna lista
    Running 27.9%
    Screen on 0.6%
    Wifi on 81.1%
    Wifi Running 81.1%
    Åter igen står wifi för en stor del..
    Running på nästan 30% antar jag är mycket för en telefon som varit helt idle?

    Sen undrar jag hur bra Spare parts fungerar, tittar jag under Sensor usage så står Bonsai Blast på 5h - gissningsvis hela intervallet sen jag slutade ladda. Jag har inte kört Bonsai Blast sen jag laddade ner den för några dagar sen. Eller kanske är så att den ligger och kör i bakgrunden utan att jag ser det?
     
  2. ranting

    ranting Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det är inte samma sak som Exchange activeSync antar jag? Hur ställer man in pushmail?
     
  3. fleischer444

    fleischer444 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2009
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu när jag kör med JuiceDefender och UltimateJuice så har jag 40% batteri efter 36timmar normalt användande (Podcast,Facebook, email, twitter lite surf och några samtal samt mms).
     
  4. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Fullt batteri kl 6:40 imorse. Nu kl 11:36 är det tomt och ligger nu på laddning...

    Har haft 3g påslaget med MSN och uppdatering av vädret+facebook 1gång/timme. Skrivit på MSN ca 5 meddelanden och det är allt.
     
  5. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Vilken MSN klient använder du? Alla MSN klienter jag prövat slukar enorma mängder batteri.
     
  6. DramaticBaby

    DramaticBaby Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag hittat felet!

    Satt och felsökte i Spare Parts igår. Under Battery History -> Användning av delaktivering (ändras i listan), så stod NetCounter högst upp i listan.

    Jag avinstallerade den genast och sen gjorde jag samma test som jag skrev i den citerade posten. Mobilen stod med Wi-Fi igång, JuiceDefender aktiverat, och batteriet hade 38% laddning kvar vid midnatt. Idag 9:30 plockade jag upp mobilen - som borde varit död om den hade dragit lika mycket som natten innan - och den stod på 34%! Den hade bara dragit 4% laddning med Wi-Fi igång.

    Jag gick in i Spare Parts under Battery History -> Övrig användning, "Kör ..." hade gått ned till ~50%. Jag har inte pluggat in den i laddaren sedan dagen innan, annars hade Kör legat på ännu lägre siffror eftersom den räknar in all tid sedan senaste laddning.

    Så se upp för appen NetCounter som räknar din internettrafik, den låter inte din kära mobil gå i vila. Mobilens strömförbrukning vid inaktivitet minskade med nära 92%.

    EDIT: NetCounter är en app som kontrollerar datatrafik över Wi-Fi och 3G, laddas hem från market. Den är inte förinstallerad.
     
    Last edited: 21 apr 2010
  7. DramaticBaby

    DramaticBaby Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alla såna där chatklienter låter inte mobilen gå in i "Sleep Mode", precis som med NetCounter gör de att mobilen drar sjuka mängder med ström. Avinstallera eländet :innocent:
     
  8. MadeByMe

    MadeByMe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

    Ebuddy har en funktion så kör man den i bakgrunden så om någon skulle skriva något till en så tar det upp till 15 min innan man fått notofiering, för att spara lite batteri iaf! :)
     
  9. MadeByMe

    MadeByMe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t
    Netcounter är ingen org app va? Finns nämligen inte med någonstans i Spare Part hos mig! :P
     
  10. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag kör med MSNtalk tror jag den heter.

    Hade varit trevligt att kunna ha MSN påslaget under arbetsdagen iaf men det är lååångt ifrån vad batteriet klarar verkar det som :(

    Strax över 6mb i internettrafik enligt 3g watch innan jag blev tvungen att ladda telefonen. Usch så dåligt.
     
  11. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    NetCounter ? Det är inget som jag har installerat själv.

    Är det något som ligger förinstallerat i mobilen? Jag kan iinte ta bort förinstallerade apps.
     
  12. ronson71

    ronson71 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ladda min mobil natten till måndag 07:00 och nu har jag 39 % kvar
    Ja e nöjd
     
  13. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Q: Does Data counter widget (DCW) drain the battery?
    A: In my experience no. I've been watching the battery statistics closely and DCW always seems to be on 2%, sometimes 3%.

    http://android.roysolberg.com/datacounter/
     
  14. DramaticBaby

    DramaticBaby Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej NetCounter är en app du kan ladda hem från market som håller koll på hur mycket datatrafik du har använt över Wi-Fi och 3G. Som sagt, akta er för den.

    Jo men i mitt fall så var inte problemet så mycket att själva NetCounter drog mycket batteri, utan att den hindrade mobilen från att gå i viloläge, och därigenom drog hela mobilen mer ström.

    Men ska testa nån mer sån här app och se hur de fungerar.
     
  15. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tur jag inte dragit ner den. Drog ur min laddare 07:30 i morse. Nu 13:16 har jag 84% kvar av batteriet. Har dock inte pillat massa på telefonen.
     
  16. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Ok. Jag kör inte med NetCounter.
    Jag kör med 3gWatch. Kanske gör den samma sak att den hindrar mobilen att gå i viloläge?Hmm...
     
  17. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    ok, kan det ha o göra med uppdateringsintervallet? Satt min på längsta, var 30e minut. Skulle egentligen räcka med en gång om dagen.
     
  18. DramaticBaby

    DramaticBaby Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Installera Spare Parts.

    Ladda mobilen.

    Dra ur laddaren och låt mobilen ligga i ca 1 timme.

    Öppna sen Spare Parts -> Battery history. Står det över 50% på Kör så är det definitivt någonting som håller mobilen igång. Om detta är fallet ändra från "Övrig användning" i rullistan till "Användning av delaktivering". Där ser du vilka program det är som har väckt mobilen. Jag hade Netcounter högst upp i listan med nästan hela den bar fylld.

    Om 3gWatch visar likadant så är den orsaken till att din mobil drar mycket ström.
     
    Last edited: 21 apr 2010
  19. DramaticBaby

    DramaticBaby Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade på längsta intervallet, så det verkar inte vara det som är problemet.
     
  20. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Antagligen finns det fler, men är det någon som kan rekommendera någon av Netcounter (antagligen inte efter ovanstående inlägg), 3gwatch och Data Counter Widget?