Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

1. DramaticBaby

DramaticBaby Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den enda jag inte kan rekommendera är NetCounter. Testa 3gWatch, den verkar vara omtyckt.

Kan säga att du kommer märka om den gör så att din mobil får slut på kräm snabbare, jag lovar ;)

2. Pixeln

Pixeln Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Oki....:P

3. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346

MINA ENHETER

Jag har haft grymt dålig batteritid sedan jag fick min HTC Desire. Brukar ta ur telefonen från laddning på morgonen och har efter ~5 timmar ungefär 40-55%.

Ska se hur det blir nu när jag avinstellerat 3G WatchDog :)

4. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Tack för tipset ! Det skall testas ikväll :)

5. Keisu

Keisu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hej på er!
    Min första post på forumet. Tänkte tipsa om något som kan hjälpa batteritiden. Vet inte om det postats förut.
    Från OLED-arikeln på Wikipedia:

"While an OLED will consume around 40% of the power of an LCD displaying an image which is primarily black, for the majority of images, it will consume 60–80% of the power of an LCD - however it can use over three times as much power to display an image with a white background[54] such as a document or website. This can lead to disappointing real-world battery life in mobile devices."

= Sätt svart bakgrund så kan den mängd ström som skärmen dra minskas ned till en tredjedel av vad den skulle dragit med vit bakgrund.

Kommentarer?

6. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Läste detta i en guide :D...testar d nu :D...

7. MadeByMe

MadeByMe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6t
    En bekant sa detta härom dagen till mig, så satte Handcent osv med mycket mörka färger! :P

8. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Att sätta bakgrunden mörk ger ju inte mycket, är ju sällan den man sitter & stirrar på utan det är ju surf & appar man sysslar mest med. Nä, stäng ned onödiga appar samt undvik batteriwidgets. Även RSSappar kan dra en del...

9. Keisu

Keisu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det som diskuteras här på tråden är massor av småfixar och några stora, tror att summan av småfixarna gör en hel del. Du säger ju själv att "RSSappar kan dra en del...", liksom vit färg på skärmen som kan dra tre-fyra gånger mer än svart.

Man drar upp mobilen flera gånger per dag bara för att kolla något som tar några sekunder och på de gångerna spenderar man en större andel av tiden med bakgrunden än vad man annars gör. Jag tror att det kan ha betydelse. Skall testa själv när jag får min Android. Går det att ha ett mörkt menytema också?

EDIT: Hittade detta table

Black Theme kan vara bra att ha när du browsar kalender, musikspelare, skriver sms, mail, m.m. Här är några:

http://www.sizzledcore.com/2009/10/31/black-sense-theme-for-htc-hero/

http://forum.smartphonejunkie.com/f...-dusk-theme-mod-manila-v21-sense-wm61-193011/

Last edited: 21 apr 2010
  10. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Möjligt att små droppar kan hjälpa men vad jag märkt efter snart ett år med Android är att om man har så dålig batteritid som vissa uppger så har man en eller flera batteribovar som suger ur batteriet. Jag ligger idag på ca 2 dygn med min Hero med ca 2-3 timmars surfande (gissar) några samtal + lite sms. Kör jag RSS på autouppdatering så försvinner ett dygn, detta än fast jag ställer in uppdateringen på var tolfte timme. Då har jag ändå valt det, av de två bästa, som drar minst ström. Det andra var hopplöst...

Jag hade en period när luren var tom på 8-10 timmar utan att jag rört den, en batteriwidget + ett chatprogram var boven i dramat.

Ok, om man är hyfsat nöjd med batteritiden så kan man "tweaka" med mörk bakgrund & dylikt men om luren inte håller en dag trots måttligt användande så krävs en större undersökning.

Vissa är motståndare till task killers, även jag har tvekat men insett att det bästa sättet att öka på batteritiden är att se till att onödiga apps släcks ned när man släcker skärmen. Har provat några & vissa verkar göra luren lite instabil efter ett tag, inte säker på detta men har den känslan. Använder nu TaskPanel & den är klockren!

11. Keisu

Keisu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Skall prova allt det andra först, sedan mörkt tema sist och se vad som händer :).

12. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter 70 minuter inaktivitet så har Netcounter dragit....... NOLL.

Håller således inte med dig alls.

13. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag inbillar mig att det hjälpt att stänga av vibrering vid textinmatning. Vet iaf att det stal mkt batteri på min förra mobil att ha vibrering vid varje knapptryck.

14. Copa

Copa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Iphone 13 pro max 256 gb

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Iphone 13 pro max 256 gb
    Platta:
    Ipad
    Hur har du lyckats med det? har stängt av det i inställningar men vibrerar ändå

15. fleischer444

fleischer444 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men JuiceDefender får jag ut 40timmar ur telefonen. Men därimot buggar wifi uppkoppling. När man sätter på skärmen så hittar den inte wifin ibland och man måste starta om mobilen. Kan vara något med telefonen också och inte bara JuiceDefender.

16. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

inställningar -> språk och tangentbord -> touch input -> textinmatning -> vibrera vid inmatning

17. pellelkpg

pellelkpg Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag kör wifi hemma och på jobbet. Har nu i två dagar testat att stänga av 3g utan nöjt mig med 2G/edge (telia)när jag varit nån annanstans (tittar inte på video eller strömmar musik). Då drar telefonen inte mycket. Har inte kollat exakt men mer än 75% är kvar på kvällen.

Det är välkänt att 3G drar rätt mycket när telefonen letar efter signal så jag misstänker att det är en stor bov i dramat. När jag tillbringade en period i ett lab utan någon som helst mobilmottagning och 3G på, gick nog halva batteriet på bara ett par timmar. Hade samma problem på min tidigare SonyEricsson fast kanske inte riktigt lika uttalat. Fast man vill ju definitivt ha 3g om man befinner sig en längre period utan wifi.

18. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Varför finns det inte alternativ där man kan ställa in att telefonen kopplar upp sig till 3G när man tex öppnar webläsaren och wifi saknas? Nån app för detta?

19. Copa

Copa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Iphone 13 pro max 256 gb

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon: