Batteritiden på X10 mini

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Wellness, 28 maj 2010.

  1. Byllo

    Byllo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är nu rätt uppgiven.
    Telefonen fulladdad i morse, drog ur 6:15. Startade new workout på sporty pal och cyklade till jobbet, 8 min tog det. Stängde av workout, batteriet nere på 93%. Har K-9 mail i bakgrunden som kollar varje timme och visserligen lite andra widgetar men vafasen??. Kollade nån sida, 89%. Startade Spotify, körde 10-12 låtar i offline mode. Vid halv nio hade jag halvt batteri kvar. 2 sms och ett samtal, sedan lite fm-radio. 11.10 var batteriet slut! Ringde SE-support: "ej normalt, gå till leverantör och skicka in". Jaha. Ska nu göra ett sista försök med total reset innan den går tillbaks.
    Oväntat dåligt, jag lånade en HTC Legend av en kompis några dagar innan mitt köp av minin och tyckte att den hade dålig batteritid. Skulle köpt en iPhone ändå kanske?
     
  2. Pastorn72

    Pastorn72 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Stängde du av GPS'en efter träningspasset?.
    Nytt eller gammalt simkort?
     
  3. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Verkar inte normalt. Har du skärmen på högsta ljusstyrka? Av vad jag erfarit så är det skärmen som drar mest ström. Wi-Fi hade jag exempelvis igång igår runt 10-12 timmar & då drog den bara halva batteriet med avstängd skärm. Så prova att sänka ljusstyrkan.
     
  4. Byllo

    Byllo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skärmen var ju knappt på mer än 5 minuter under denna tid. Stängde inte av gps tror jag, men ändå!
     
  5. rina.

    rina. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag är också grymt besviken på batteritiden. Känns inte direkt tryggt att ha med den om man ska iväg någonstans över en dag, och att ta med laddaren vart man än går är ju ingen hit.

    Jag fulladdade min igårnatt, nu har jag 10% kvar och jag har varken pratat eller spelat spel, bara smsat lite. Har, vad jag vet, ingen widget igång i bakgrunden. Tog bort en väderwidget i hopp om att det skulle bli bättre, men det sket sig. Har inte på GPS, WI-FI eller något sådant, bara autosync, beror det på det? Jag fattar inte hur vissa här laddar sig var 3 dag? Eller ens varannan? Har även haft den i mer än en vecka nu. Inte nöjd alls.
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Sök lite i tråden gällande batterislukande appar.

    Några som jag vet brukar kunna sluka batteri är:

    Batteri appar/widgets
    3G Watchdog
    Taskkiller (felanvänd)
    Lockbot (har bara läst om det,ingen personlig erfarenhet)


    Troligtvis har du något i bakgrunden som drar ström,frågan är bara vad.

    Detta är ju helt klart nackdelen med Android. Vissa appar är inte bra gjorda och många matar telefonen full med saker som man inte vet så mycket om. Har man då otur så får man med någon app som inte är bra. Enklast är ju att avinstallera en i taget för att se om batteriet bättrar sig.

    Personligen har jag bara ett fåtal appar installerade och upplever inga som helst batteriproblem. Har varit väldigt försiktig med att installera appar/widgets i flertal på samma gång utan brukar ta en i taget för att se vad som händer.

    Pillar man mycket på telefonen tar den ström,så enkelt är det.
     
  7. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Inte om det är bra batteritid du är ute efter (att ladda sin IPhone 2 ggr om dagen är inget ovanligt). ;)

    Hur mycket batteri drar din telefon när du inte använder den t.ex. när du sover. Min drar strax under 0.5% per timme i viloläge. Kan ju också bero på hur pass bra signal du har där du bor. Tänk på att 3G har sämmre täckningsgrad än 2G.

    I övrigt är det liksom inget magiskt. Själv har jag endast 3G påslaget (WIFI, bakgrundsdata, mobildata, GPS + BT avslaget). Behöver jag surfa eller hämta appar så slår jag på WIFI i första hand och data över mobilnätet i andra hand. WIFI drar betydligt mindre ström än mobilnätet varför det är att föredra.

    Inga funktioner som har "auto" som prefix typ autosync är påslaget. Man vet alldrig vad dessa autofunktioner egentligen gör och på en mobil är det högst vesäntligt att man har full koll på alla aktiviteter (det är därför appar i IPhone har begränsad tillgång till multitasking).

    Sen använder jag inga appar eller widgets typ taskkillers eller väderwidgets som periodiskt kör och gör saker och ting. Finns ingen anledning varför en vädervidget skall hämta info 1 gång i timmen när man tittar på skärmen så sällan. Kan lika gärna hämta den infon manuellt vid behov. Samma sak gäller e-mail och andra funktioner också (vem fan bryr sig om jag råkar svara typ 2h sent på ett e-mail när jag inte är hemma eller på jobbet).
     
    Last edited: 12 aug 2010
  8. Byllo

    Byllo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Wifi surf innebär ju att jag oftast är nära en dator, då kan jag ju lika gärna surfa på den, då får man ju stor skärm dessutom, jag vill ha mer mobilitet än så med en smartphone, annars kan det kvitta för mig. Har nu laddat eländet i bilen under en dryg timmes färd, batteriet gick upp från typ 40% till 52% under denna tid, samt blev rätt varmt. Vad ÄR detta?
     
  9. kanske

    kanske Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Min kompis har en X10 Mini och den räcket typ 10 h som max, och en annan polare har ganska nyligen köpt en Mini Pro och den har väl typ samma batteritid, inte dåligt för en så liten mobil men jag tycker att första inlägget är lite överdrivet, dessutom verkar Wellness vara en oseriös användare, tvivlar starkt på att han ägt en X10, X10 Mini och nu en Desire på sån kort tid (han stavar t.o.m Sense fel)
     
  10. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Sant, åtminstone 1ggr dagligen.
    Agree! Samma här...
    Same same. Men, det är en miss att de flesta widgets verkar dra mer ström... widgets är ju lite av Androids charm!

    Enda skillnaden är att jag har en appkiller installerad, men vi verkar ha ganska identiska laddningscyklar. Dvs var 3:e eller var 4:e dag. Som sagt i ett annat inlägg/tråd (tror jag) så laddade jag senast en 2 timmars laddning, dvs inte en hel natt som annars och det är 3d, 5h, 14min sedan och har 20% kvar. Då har jag kört lite som vanligt, lite wifi, kamera/video, testat nya appar, snackat ca 1timma osv.

    Använde GPS:en för någon vecka sedan, den har jag för mig drog en hel del kräm då. Som trådskaparen nog redan märkt...
     
  11. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hade också problem med dålig batteritid på min x10 mini pro.

    Stängde av 3G då jag hemma i stort sett bara hade vanlig 2G uppkoppling ändå då 3G-täckningen är så sådär.
    Installerade även Juicedefender och uppgraderade till UltimateJuice för att kunna styra både Wifi och övrig data samt att kunna släppa igenom vissa apps. Klart välinvesterade 25kr... Om jag låter min telefon ligga i vila (Vilket ju tyvärr blir för sällan) så räcker batteriet säkert i 3-4 dygn... så vill man spara på batteriet så går det alltså. På en natt så brukar det gå åt ca 7-8% av batteriet.

    Installerade även gratisappen Juiceplotter som ritar upp en graf över hur man förbrukar batteriet. Där visas det i procent hur mycket som är kvar och under vilka tider som wifi och övrig data har varit aktiverad... Och skillnaden över att ha nån form av data på eller inte är milsvidd, syns verkligen när Juiceplotter ritar upp det... Hjälper ju inte direkt till att spara på batteriet, men syns klart och tydligt att om man kör med data på dygnet runt som kommer det suga ur batteriet klart mycket snabbare.
     
  12. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    I storstäder brukar det iof. finnas en hel del WIFI nät på allmänna platser (en del gratis, andra kostar pengar). Men visst är det annars som du säger. Dock brukar jag ibland slösurfa på mobilen även hemma av någon anledning (känns belvämare liksom - kanske skulle köpa en IPad :) ).

    Vem vill inte det. Dessvärre har batteritekniken nästan stått och stampat stilla de senaste 10 åren medan man klämt in mer och mer saker i mobilerna (Ghz CPU:er, GPU:er och gud ved vad). Sitter ju snart exakt samma koponenter i mobilerna som i de bärbara PC:ar och hur länge räcker batteriet i en bärbar PC (3-4 timmar kanske) ?

    I bilen kanske laddaren inte ger lika stark ström som i vägguttaget och då tar det längre tid att ladda (jämför med att ladda fron en PC USB), men att minin blir varm låter ju inte så bra. Har alldrig känt att min blir varmt. Kanske skulle avlägga en visit hos någon service trots allt.

    I mobilvärlden är CPU cykler och antal ner- och uppladdade bytes betydligt dyrbarare än på en PC som konstant är kopplad till väggen. Finns säkert många exempel på programmerare som inte tänker på detta (mobilerna är ju så vansinnigt lika PC:ar nuförtiden).

    Precis.

    I förhållande till min mini låter det lite mycket. Min drar ca 10% per dygn i viloläge. Men o andra sidan, så har jag endast ett par hundra meter till närmaste mast och det kan påverka en hel del. :)
     
    Last edited: 12 aug 2010
  13. erikl

    erikl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Att batteritiden inte är jättebra i dessa små mobiler köper jag helt och fullt. Att man inte kan ha ett extra batteri till minin (snackar ej pro nu) tycker jag däremot är en stor miss.
    Slår jag av datatrafik och använder mobilen till att prata och messa med räcker säkert batteriet i två dagar. Nu under semestern har batteriet dock inte klarat en hel dag men då har jag använt den flitigt som surfmaskin. De två saker som jag tycker verkar dra mest ström är skärmen o gps. Men jag tror man får acceptera att om man använder mobilen både som dator, gps, musikspelare, kamera, uppslagsverk etc drar den en hel del kräm. Slår man av allt lulllull och använder den som en gammal hederlig mobil räcker naturligtvis batteriet mycket längre...
     
  14. Byllo

    Byllo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis, om jag bara pratar i den så är det inte så farligt. Men återigen, vad jag ska med den då? Jag har en gammal W660i som kan det också... :neutral:
     
  15. Byllo

    Byllo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men nu ska jag försöka sluta raljera och börja avinstallera prylar. Nu ut med taskkillers och batteriwidget till att börja med. Sedan ska jag ominstallera alltihop och köra med originalgrejer och jämföra lite...
     
  16. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Du har alldeles rätt. Höftade lite när jag skrev inlägget.
    Kollade Juiceplotter efteråt och såg då att från 23.30 - 11.30 så hade telefonen legat helt orörd, och batteriet hade droppat ynka 5% :D
     
  17. Byllo

    Byllo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu blir det total reset, en sista utväg. Avinstallerade diverse widgets och stängde av allt utom bakgrundsuppdateringar eller vad det heter, och nu under natten gick den ner oanvänd från 80% till 10%. Om skärmen inte används alls kan det bara inte vara normalt!!
     
  18. Bim

    Bim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur menar du med felanvänd? Jag har bara installerat Taskkiller , inte konfiguerat det, förstår inte riktigt hur man gör! :o
     
  19. imprez

    imprez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det måste ju vara något fel på din lur Byllo. När jag körde min mini utan att ens tänka på batterisparande åtgärder och tung användning under hela dagen med surf, spel och gps så höll alltid batteriet lätt hela dagen för att ligga kring 15-20% när man gick och la sej på kvällen.

    Nu när jag startar om telefonen regelbundet varannan dag och dödar alla onödiga minnesresidenta apps direkt efter uppstart manuellt med Taskkiller och tänker på att använda WiFi så mycket som möjligt vid surf så håller batteriet minst 48 timmar eller längre beroende på användning.

    Bim: Starta upp taskkiller efter boot och döda alla apps du inte använder manuellt. Kör inte taskkiller i autoläge för då drar den mer ström.
     
    Last edited: 14 aug 2010
  20. Bim

    Bim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har taskkiller igång hela tiden, men jag tror inte det är på 'autokill' :).

    När är det nödvändigt att döda apps då, och varför?

    Jag märker ingen skillnad på batteritiden överhuvudtaget.