Batteritiden på X10 mini

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Wellness, 28 maj 2010.

  1. Byllo

    Byllo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för stödet! :-) Jag blir mer och med övertygad om att jag fått ett måndagsex.
    Nu är den ominstallerad och jag har inte gjort nåt kul alls med den, inte ens lyckats få in mitt emailkonto, utan får hela tiden ett irriterande "certifikatfel". Inga program eller widgets hämtade, inget smartphonande överhuvudtaget...
     
  2. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Mycket möjligt. Har alldrig lyckats få telefonen att dra 70% på en natt. Inte ens när den var sprillans ny. Men se först hur den beter sig med endast ogrinal SW installerad. Beter den sig fortfarande lika illa, lämna in.

    Nej, det behövs inte normalt. Att manuellt döda appar som ligger och vilar gör varken av eller till. Behövs mer minne så ser Android själv till att döda dessa appar i vilket fall som helst. Har du problem med någon app som oförklarlig drar mycket ström, så är det bättre att avinstallera och inte använda appen mer.
     
    Last edited: 14 aug 2010
  3. strumpan76

    strumpan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4 10.1
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch Active 2 LTE
    Några frågor från en nybörjare: Vad menar du med att du bootar om telefonen?
    Hur gör man för att apparna ska uppdateras manuellt och inte automatiskt?
     
  4. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Bootar om = stäng av och sätt igång telefonen helt enkelt.

    Med automatisk uppdatering tror jag att jsnake menar att OM det går att stänga av automatisk uppdatering i ett program så kan man göra det. Jag tror att appar går förbi inställningen som finns under Inställningar/Datasynkronisering , men där kan man välja om man vill att kontakter, kalender och Gmail ska synkroniseras. Slår man av bakgrundsdata här så funkar inte Market dock , så vissa program kanske man kan spärra med bara den. Annars kan man installera en 'snabbknapp' för att stänga av APN , det innebär att en app ser till så att telefonen inte kommer åt operatörens datakoppling. (APN = Access Point Name)

    Sök efter APN på market så bör du hitta något som funkar.
     
  5. adde766

    adde766 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Gillar ;)
     
  6. Byllo

    Byllo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ominstallerad sedan 1 dygn knappt. Över natten gick laddningen nu endast ner 6-7%, alltså cirka en tiondel av föregående natts, och då var faktiskt bakgrundsdata och gps aktiverat. Kanske ganska normalt. Alltså hade jag väl installerat något som störde eller inte höll måttet, eller så var möjligen nåt fel med operativet. Min känsla är dock fortfarande att vanlig användning ganska snabbt suger ur batteriet. Under en timmes bilfärd igår hade jag fm-radion på, samt "maps" (utan skärmen på mer än sporadiskt), och ca 20% laddning försvann, vilket jag tycker känns mycket. Eller?
    Och en "lustig" grej igår - den virtuella knappsatsen låste sig när jag skulle göra en sökning på Google, ett litet irriterande "q" gick varken att få bort eller göra något tillägg till.
    Nu är då frågan hur mycket anpassningar, widgetar och program man vågar sig på? Originalgränssnittet känns ju inte så piggt och användbart...
     
  7. KingLouie

    KingLouie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    681
    Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Det är inte så konstigt att mobilen drar batteri när du sitter med maps uppe och säkerligen har gps igång. Sen spelar det ingen roll om skärmen är släckt, applikationen är fortfarande igång. Sen kan man undra varför du köpte en SE om du inte gillar gränssnittet.:ehm:
     
    Last edited: 15 aug 2010
  8. jsnake

    jsnake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis vad jag menade. Vissa applikationer går ju inte att ställa in på manuell uppdatering, tex Gowalla, men då kan man ibland istället logga ut.

    Det finns ju en förinstallerad widget som heter "Datatrafik" som funkar också: Stänger av av datatrafiken (dvs GPRS) men SMS och röstsamtal funkar fortfarande, dvs som första punkten i min lista. Frågan är ifall detta är ekvivalent med "APN off" eller om det finns någon ytterligare fördel strömbesparingsmässigt med någon av dem. Någon som vet?
     
  9. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    FM radion drar ca 8% i timmen vad jag märkt och GPS:en vid aktiv användning drar nog ännu mer dvs. inget märkligt alls att du blir av med ca 20% i timmen. Tänk på att maps även använder datatrafik för att ladda ner kartor och snabba upp GPS positioneringen (A-GPS). Du kör i princip FM radio + GPS + datatrafik kontinuerligt. Kör du dessutom bil måste ju telefonen ganska ofta byta antenn. Ju frekventare detta sker desto mer kräm äts av teledelen eftersom den måste "förhandla" omdenna "handover".

    Jag tror du kanske har lite för högt ställda förväntningar på ett 950mAh batteri. Tycker batteriförbrukningen i stort sätt är i paritet med andra större modeller.

    Sen kan man givetvis önska att tekniken kommit längre beträffande batterier så man kunde fjällvandra i 1 vecka utan oroa sig för bateriet, men det är en helt annan storry.

    Du kan nog installer i stort sätt vad du vill (har själv ett 20:tal appar installerade), men undvik t.ex. widgetar som automatiskt uppdaterar sig själva me info från nätet typ väder vidgets. Skärmen är ju släckt mestadels av tiden, så all den info som hämtas ner är ju helt i onödan enligt mig.

    Finns säkert saker som kan göras bättre i orginalet (så är det ju med alla launchers), men överlag tycker jag det är riktigt piggt och bra gjort. Perfekt för små skärmar.

    Har själv svårt att förstå varför man vill kunna visa tio widgetar samtidigt på en så här lite skärm. Enligt min åsikt så blir det bara plottrigt och oöverskådligt. Vill man kunna se många widgetar samtidigt känns minin som helt fel telefon.
     
  10. Prexos

    Prexos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill man spara lite på batteritiden så kan man ställa ner ljusstyrkan på skärmen.
    Detta gör man under Inställningar / Ljud och skärm / Ljusstyrka.
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har nu gjort ett längre test av batteriet i min.

    Drog ur den ur laddaren igår kl ca 10:00 och den har varit igång sen dess.
    Har läst lite grann,skickat lite sms och ca 5-10 samtal och den ligger nu på
    29 % kvar.
     
  12. Byllo

    Byllo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nog för högt ställda förväntningar, det verkar så. Huvudanledningen till att jag köpte SE är att jag alltid gillat deras telefoner och det utskjutbara tangentbordet, samt en förhoppning om en avsevärt bättre batteritid än den HTC Legend jag lånade några dagar före köpet. Tänkte mindre skärm = mindre strömförbrukning. Nu efter ominstallationen är den i alla fall betydligt bättre. Kanske man kan köpa nåt annat batteri vad det lider. Funderar på SEs bluetooth-headset med inbyggd radio, men risken är väl att blåtand påslaget istället äter upp eventuell besparing på fm-radion?
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Nu kanske jag missförstod dig men jag kör med bt headset hela dagarna på jobbet och jag upplever inte att bt drar prec mycket batteri. Jag köpte även ett extra batteri inkl en bordsladdare för 350:- bara för att kunna byta batteri om det inte skulle räcka under en dag. Än så länge här jag inte behövt det även om jag pratat väldigt mycket under dagen. Jag hade själv en Legend innan min pro och jag upplever att min pro här bättre batteri än vad legenden hade. Den fick jag stödladda under dagen för att batterit skulle räcka hela dagen.
     
  14. KingLouie

    KingLouie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    681
    Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Om det är MW600 du menar så kör den inte radion via bluetooth...du behöver inte ens ha en mobil för att lyssna på radion.:P
     
  15. Byllo

    Byllo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jodå, MW600 menade jag, och att radion inte kör via bluetooth visste jag, men för att samtal etc ska funka så måste ju blåtand aktiveras på telefonen och frågan gällde således huruvida den strömförbrukningen är jämförbar med att ha fm-radion igång istället. I så fall är ju inte mycket vunnet förutom att man slipper en sladd ner i fickan.
     
  16. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    BT har extremt låg effektförbrukning. Det är därför räckvidden är begränsad till typ 10m, så nej, den påverkar inte batteriet speciellt mycket. Hade en MW600 till min tidigare g502ocj jag märkte ingen skillnad alls i batteriförbrukning.

    Fast vad du inte tänkte på är att med mindre skärm så har du också ett betydligt mindre batteri (PRO's 970 mAh mot Legends 1300 mAh). HTC'n har ju också på papperet betydligt bättre standby och taltid än mini'n, vilket borde ge en viss hint om att PRO'n omöjligt kan vara så pass mycket bättre.

    Intressant är väl också att konstatera att Mobil tycker PRO'n har bra batteri, tom bättre än vanliga minin.

    http://www.mobil.se/articles/Sony-Ericsson-X10-Mini-Pro-testad-1.367192.html

    Om den kommentaren stämmer, så får du nog svårt att hitta någon Mobil med bättre batteriprestanda än PRO'n.
     
    Last edited: 15 aug 2010
  17. Byllo

    Byllo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, nu har den skärpt sig rejält, nu drar den knappt nåt i bakgrunden trots en väderwidget och blåtand på, så det får väl vara färdiggnällt från Byllo :-), !! Jag får väl i och för sig inte veta riktigt vad som ställde till problemet, nån app som löpte amok, det kan ha varit Zeam eller nåt widgetelände. Men är det nån som vet om man köra med nåt kraftfullare batteri som inte får Minin att brinna upp? Och finns det nåt sätt att ändra bilden med datum/tid-widgeten på skärmen som syns innan man låser upp med ett tryck på vänstra knappen?
     
  18. wick3d

    wick3d Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Har tyckt att batteri tiden har varit bra tills idag. Haft den på laddning hela natten och sen tog jag ut den och surfade en 20-30min, då drog gick den från full laddad till 84%.
    Det känns på tok för mycket. Apps som jag bland annat kör då är opera mini, zeam 1.3.4 (alltså inte senaste för jag gillar layouten bättre i detta), beautiful widget.
     
  19. bengbeng

    bengbeng Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    E d någon som har testat batteri tipset till desiren som d står om på förstasidan...?
     
  20. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Surfa 20-30 min tar nog tyvärr så mycket av batteriet. Tror inte det är bättre på någon annan android,snarare sämre då dom andra ha ännu större skärmar som tar ström.