Problem: Batteritiden suger

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av velonoir, 20 oktober 2012.

1. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Förstår inte alls ditt tänkande kring detta men hur som, nu har du fått det förklarat ytterligare en gång hur det ska vara.

Varför skulle den dra batteri för att du stänger av wifi i viloläge?

Min drar definitivt inte mer i 3g utan snarare tvärtom

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

2. velonoir

velonoir Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Så "aldrig" är ditt svar på minsta batteriåtgång?

3. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

För att utveckla S-Droids svar

Alltid: Wifi är alltid igång, ingen trafik kommer gå över mobildata
    Endast vid anslutning: Wifi kommer bara vara igång under viloläge om laddare är ansluten. Är telefonen inte ansluten stängs Wifi ner efter ett tag, typ 10 minuter.
    Aldrig: Wifi stängs av direkt när telefonen går ner i viloläge. Dataanvändningen ökar eftersom mer bakgrundssynkning kommer gå över mobildata

Själv brukar jag i princip alltid ha Wifi avstängt, om jag inte uttryckligen behöver ladda/streama större datamängder. Har aldrig kommit i närheten av den datamängd som mitt abb tillåter, ser då ingen anledning att ha två radiodelar igång i telefonen som ska äta batteri.

Om du vill kan du testa någon app som kontrollerar telefonen beroende på var du befinner dig, t.ex. Llama. Då kan du (bl.a.) se till att telefonen bara har Wifi igång där du vet att du har ett nätverk att koppla upp dig mot, typ hemma/jobbet/skola. Då kommer telefonen automatiskt stänga ner Wifi när du är på språng och sen sätta igång Wifi igen när det behövs.

4. S-Droid

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Mycket beror på ditt nätverk huruvida det påverkar vakentiden på din lur och vi vet att ditt nätverk gör det.

Jag har valt endast vid anslutning

Varför testar du inte, jag kan inte med 100% säkerhet säga vad som är det bästa för dig, ingen telefon är exakt likadan som den andra,vi bor inte på samma ställe,har olika appar installerade,jag kan bara ge dig vägledning

5. velonoir

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har ju testat så många olika varianter av allting, så jag vet inte vad jag testat eller inte.

Men visst är det så att vi har olika förutsättningar. Men det borde ju finnas en grund av inställningar som funkar för alla för att prioritera batteritid. Default är telefonen inställd på att maximera trafiken för allt.

6. S-Droid

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Din senaste logg visar att du syncar alldeles för ofta på mailen, måste du det så måste du acceptera batteriåtgången som den är

7. velonoir

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Håller på att lägga om mitt mailkonto till Exchange så jag kan skrota K9-appen. Du påpekade så tacksamt att den var igång mycket.

Har skjutit upp det medvetet en vecka, då jag flyttat å hittade min dator först igår. Har ännu inte hittat min cykel. Någon fru har jag inte heller hittat i någon flyttlåda. Inte för att jag hade någon innan, men trevligt hade det varit att packa upp en sån.

Last edited: 29 oktober 2012
  8. S-Droid

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Haha:D:D

9. Ekman

Ekman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Hahaha lol:) Tack för att du fick mig att le o skratta lite velonoir;)

10. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja 6h är ju absolut i minsta laget, även om första dagen(arna) inte brukar säga mig så mycket om standby-tid eftersom den är framme och pillas med konstant. Men det senare resultatet verkar ju riktigt riktigt bra, bara det håller sig från det att jag vaknar till det att jag lägger mig är jag mer än nöjd. Mer än så har jag aldrig fått ut med någon tidigare telefon, och har inte behov av heller. Men att behöva släpa med sig laddare till skolan och leta uttag även om den var full-laddad när jag gick hemifrån? Not so much!

Men jag måste fråga, var alltså den sista tiden med bara 3G/GSM aktiverat? Är det med 4G är det ju super. Vad gäller wifi blir det ju helt klart ovant när man kommer stänga av det för att få högre hastighet (förutom hemma där man har 100/100), oftast är det ju tvärtom!

11. Isacsson

Isacsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det var ruskigt bra,det var dock med wifi hela dagen, nu några dagar senare är batteritden vädigt skiftande.
    Igår körde jag endast 4g hela dagen, jag bor 1.5mil från närmaste större stad (Borlänge) men trots det har jag hyffsad 4g hemma och fick batteritiden 12½ timme dock med mycket mindre pillande på telefonen (skärm aktiv 2 timmar )
    Idag har jag blandad wifi/4g under dagen och batteriet hållt endast 9 timmar med 1½ timmes aktiv skärm, så jag vette f-n vad som gör skillnaden :)

Här är screen shoot från den dagen Skärmaktiv
    Här är screen shoot från den dagen Batteri

Last edited: 29 oktober 2012
  12. Martin G

Martin G Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är inte du som är blond, du är bara van vid att saker är logiska på iphone.
    Tekniska skribenter borde alltid övervakas hökaktigt av en humanistisk redaktör. Annars blir det så här.

13. velonoir

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hm, ökade det där värdet DTIM till 100 här hemma och sen låtit telefonen ligga orörd ca 3,5 timmar. Då försvann ca 3% av batteriet, dubbelt så mycket som på jobbet (1,4%). Skruvade upp DTIM till 200 och håller på ladda upp telefonen så får den ligga över natten sen.

14. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ganska mycket av översättningarna i Android är nog gjorda automatiskt med Google translate med kvalité därefter. :-\

15. lestander

lestander Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Fungerar det inte med push på mailet på android?
    Varför ska mailen kollas vissa tider. På Iphone får man ju de i telefonen när de landar på servern iaf.
    Inte läst hur de fungerar med push.

16. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag hade en dir-655 också förr. Den käkar batterier till frukost. Jag kastade ut skiten och köpte en asus rt-66n nu har jag grym batteri och dubbelt så bra täckning på vanligt wifi. Sedan har den routern 5ghz wifi, inbyggd vpn server å massa saker som är bra. :)

Så jag rekommenderar å de varmaste dig att göra samma ;)

17. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Push funkar utmärkt skulle nog säga android är kung på området. Ett tips logga in på ditt gmail konto och ställin så gmail kollar alla imap, pop, hotmail etc så allt landar hos gmail istället! Då kan telefonen bara kolla gmail och man sparar batteri på köpet. :)

18. Martin G

Martin G Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fortsätter med mina undringar här om det är ok med trådstartaren.
    Klart.se-appen drar 15-20 procent av batteriet även när jag inte använder den.
    Jag har tagit bort widgeten jag hade på startsidan. Inatt stängde jag av gps innan jag tog ur laddaren men appen drog ändå 20 procent.
    Kan jag göra något? Detaljerade instruktioner uppskattas :)
    Sen undrar jag om det går att stänga av accuweather helt. Har inaktiverat weather daemon och allt som heter accuweather men den ligger ändå på låsskärmen med sin dåliga stavning :(

Skickat från min Galaxy

19. velonoir

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Att ställa upp DTIM till max 254, hjälpte inget alls...

Kollade på den där Asus RT-N66U och förutom priset så stöder den inte DDNS som exempelvis DYNDNS, utan sin egen Asus DYNDNS. Jag undviker gärna leverantörsspecifika tjänster och håller mig till standarder, eller defacto standarder som så många som möjligt stöder.

Så tips på en bra router som inte kräver ännu ett inloggningskonto hos en leverantör mottages tacksamt.

20. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Bättre du frågar mig än lita på sidor ute på nätet. Jag har ju en ;)

Routern stödjer visst DYNDNS. Jag har själv en *.dyndns.org adress. Det finns inget leverantörspecifikt med denna routern förutom deras egna cloudtjänst som inte ens har någon ringhem funktion utan de är ett eget litet minicloud skulle man kunna säga. Men som sagt, alla standard funktioner finns där.

Last edited: 30 oktober 2012