Batteritiden x10 är skit........

Discussion in 'Xperia X10 (2010)' started by mcmc, Jun 11, 2010.

1. kallemero

kallemero Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Här är några tips från SonyEricsson

Så här minskar du skärmens ljusstyrka:

1. Gå till skärmen Startsida och peka på programraden.
    2. Peka på Inställningar > Ljud och skärm.
    3. Bläddra till skärminställningarna och peka på Ljusstyrka.
    4. Avmarkera kryssrutan Justera automatiskt.
    5. Dra skjutreglaget åt vänster för att minska skärmens ljusstyrka.
    6. Peka på OK.

Så här inaktiverar du Bluetooth™:

1. Gå till skärmen Startsida och peka på programraden.
    2. Peka på Inställningar > Trådlösa kontroller.
    3. Avmarkera kryssrutan Bluetooth.

Andra tips för att maximera batteriprestanda:

* Använd platstjänster bara när du behöver dem.
    * Stäng av push-e-posten och synkronisera inkorgarna manuellt.
    * Använd tredjepartsapplikationer så lite som möjligt.
    * Ladda telefonen ofta. Batteriet räcker längre om du laddar det ofta.
    * Om du befinner dig på en plats utan täckning söker telefonen regelbundet efter tillgängliga nät. Detta drar ström. Om du inte kan flytta dig till en plats med bättre täckning kan du stänga av telefonen tillfälligt eller använda flygplansläge.
    * Stäng av 3G, den trådlösa Bluetooth™-tekniken och Wi-Fi™-anslutningen när du inte behöver dem.
    * Täck inte över telefonantennen under samtal eller vid dataöverföring. Antennen finns på telefonens baksida
    * Surfa på nätet med Wi-Fi™ hellre än med mobilnät och stäng av Wi-Fi™ när du inte använder det.
    * Stäng av program som du inte använder längre.

2. gamsun

gamsun Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Som sagt jag har både wifi, 3G, bluetooth och GPS avslaget. Använt telefonen väldigt lite. 82% av batteriets kapacitet går åt att hålle telefonen i stand by med allt avslaget. är det någon annan som har samma erfarenhet. Det kan ju inte vara normalt att det ska dra så mycket batteri kapacitet bara tilla att hålla stand by läge?

3. tbear

tbear Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror faktiskt att dom inte släppt versionen som skall öka på batteritiden, denna väntar vi alla på fortfarande.

4. Rockness

Rockness Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har min X10 fulladdad på morgonen, har den i skåpet på jobbet hela dagen utan att använda den, slut batteri efter 8 timmar...

Har inte WiFi igång, inte ens 3G är igång utan endast GSM.

Har avinstallerat lite program så får väl se om det blir bättre.....

5. gamsun

gamsun Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är tveksam till att det hjälper. Det är något i telefonens mjukvara som gör att den drar sjukt mycket batteri. Det är dock vissa här som säger sig klara 4 dagar med telefonen i standby. Min klarar max 1 dygn i stanby med allt utom telefonen avstängt.

Ingen som har några idéer?

Rapportera om du ser någon förbättring

6. Marron

Marron Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Efter en dag och 14h har jag 41% kvar... och då har jag lyssnat på musik via blåtand ett par timmar, surfat och lekt med den i allmänhet. Skickat ett stort antal sms.

Så jag är nöjd nu med min batteritid i alla fall. Stänger av allt när jag inte använder det (3G blåtand gps wifi).

7. Pitzi123

Pitzi123 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Min suger batteri så det stänker om det. Drar ur ladnningen vid kvart i åtta på morgonen och efter max en timmes aktivt användande är den stendöd vid 17.00 tiden. Stör mig oxå på att varningen som kommer med 15% kvar tar max en timme sen är de 15% slut! Det duger inte!

8. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker att det är väldigt olika - hur mycket batteri telefonen gör av med Om det är felskrivna apps eller om det är operativet som strular kan jag inte svara på. Det verkar i varje fall vara stora skillnader i hur olika telefoner fungerar. Är det så att det är ojämn kvalité på själva lurarna? Jag behöver bara känna på min lur för att avgöra om den är på batteriätarhumör eller inte. Varm lur = dålig batteritid. Kall lur = bra batteritid. Kör jag task killer och får tillbaka under 127 mb ram så blir det varm lur och kort batteritid. Får jag tillbaka mellan 137 och 152 mb ram så blir det kall lur med lång batteritid. Med lång batteritid menar jag att jag har ca 30% kvar efter 15 timmar med "normalt" användande.

9. Rockness

Rockness Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade fulladdat imorse, nu då jag for hem från jobbet så hade jag 89% kvar av batteriet, allt var likadant förutom att jag avinstallerade "World Cup 2010" appen dagen före.

Har en kompis som hade samma problem med "World Cup" appen som också han tog bort....

10. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har den Appen och ligger just nu på 84% i batteritid och tog telefonen från laddaren imorse. Så jag vet inte om det är något annat, men helt klart är det väldigt från och till med batteritiden, ena dagen räcker batteriet hur bra som helst o andra dagar knappt 1 dag. Tippar på att en del appar är dåligt skrivna. Sen har något nämnt på andra forum att det tydligen ska bli betydligt bättre batteritid om man kör med t.ex. adw launcher som home ersättare... själv kör jag pandahome just nu för att det är bäst flyt i den av de jag testat.

11. gamsun

gamsun Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Om man för ka lita på hur batteristatus under inställningar ser ut, så kan i alla fall jag utifrån det utesluta att det är appar som drar batteri. Mitt batteri räcker max 10-12 timmar och då står det att:

40% går åt då telefonen är inaktiv
    40% går åt att hålla telefonen i vänteläge

Har ingen aning om vad skillnaden mellan dessa är. Är det någon annan som har någon aning? I mina öron låter det som samma sak.

Övriga 20% skulle då gå åt i aktivt läge. (Androidsystem, skärm, wifi, GPS, Bluetooth etc....)

12. coderWinAmper

coderWinAmper Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Uppgradera till 1.0.21, det gör monsterskillnad för batteritiden, och speciellt då när luren är i idle. Innan kunde den dö vi 18-20 någon gång samma dag, nu laddar jag den bara varannan dag ungefär och är helnöjd.

Tips är förresten att inte ladda den i datorn, utan i eluttaget i stället. Stor skillnad på batteritid.

13. lyback

lyback Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hade också rejäla problem med batteritiden under veckan ,räckte inte ens en dag, tog bort appar men ingen skillnad ,har inte vart så innan men (som irving säger) efter en omstart så blev den som förut igen har haft den igång nu ca 16 timmar efter laddning och har 89% kvar ,så man får nog göra en omstart då och då.

14. erbe

erbe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

testa att stänga av "Trådlösa nätverk - bestäm plats med hjälp av mobilt nätverk -och/eller wifi.." finns i inställningar-->plats..har man den ibockad verkar min telefon aldrig riktigt gå in i viloläge..har haft skitbra batteritid ett bra tag..sen sklle jag göra ngt och bockade i den..efter ett dygn märkte jag att telefonen sög batteri som fan..kom ihåg platskällan och bockade av den igen..back to normal!

15. Bysseström

Bysseström Kid Droid Medlem

Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6
    Hade dålig batteritid men det var pga 3g watchdog

16. kanske

kanske Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan nån lista upp batteridsugande appar?

17. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Om det vore så enkelt. Det beror på hur man ställer in dem också. T.ex. för 3G watchdog så man ställa att den uppdaterar mellan 30 sec och 1 timme. Ställer man den på 30sec så drar den nog en hel del men en gång i timmen bör inte vara alltför jobbigt. Fast frågan är hur en sådan simpel app alls kan dra märkbart med ström.

18. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Jag fick min i fredags. Hade laddat den bara en gång innan jag nu på förmiddagen satte den på laddning igen, då var den "nere" på 29 procent. Så jag hade nog kunnat kräma ur den några timmar till. Ska kanske tillägga att jag har wifi, bluetooth och gps avslaget.
    Men jag har märkt att den laddar fruktansvärt långsamt via datorns USB-port. Den laddar betydligt snabbare med adaptern. Jag säger som Sverker: "Ska det vara så?"

19. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det ska vara så, mer kräm när du laddar via väggutaget än USB

20. tbear

tbear Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, USB porten på datorn släpper bara ifrån sig 500mA enligt USB standarden
    Men väggladdaren 1000mA
    Vilket enligt snabbmatte borde innebära dubbelt så snabb laddning via väggladdaren