Batteritiden

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av bonji, 11 dec 2009.

1. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Hur tusan ska du kunna låta bli att kladda på den va? :D

2. bonji

bonji Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

nu har det gått 2½ timme sedan jag tog ur telefon från laddaren och startade upp den igen, skickat 2sms och ringt ett 2min samtal resten stand-by, 97% batteri kvar. får se hur detta slutar.

3. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha. Tja, jag lägger den på köksbodet och går hemifrån. ;) Jag lyckas tillräcklgit ofta med det av misstag för att det nog ska gå att lyckas med mening. Hehe.

4. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    På 8 och en halv timme idag så gick den från 100% till 30% men då har jag pratat i telefon 2 gånger plus har låtit den hämta mail från både vanliga gmail och via synkprogrammet från Datawiz som jag kopplat till Zimbra. Jag har också lyssnat på ungefär 40 minuter podcast via Google Reader. Inte helt nöjd än men jag tror säker tatt det blir mkt bättre när batteriet har körts ett tag.

Last edited: 11 dec 2009
  5. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker det låter väldigt mycket som om det är något udda som drar all kräm för folk, för jag satt ju och lyssnade på musik hela dagen och kom ner till 30 % på drygt 11 timmar.

Jag märkte en lite skum sak igår med telefonen däremot. Den blev helt plötsligt tokslö och började slå ihjäl processer till höger och vänster som en vettvilling (Den dödade tom browsern under tiden jag hade den öppen). Det verkade som om RAMen tog slut helt enkelt. Så någon process måste ha fått fnatt och börjat läcka minne och käka CPU. Telefonen verkade dessutom samtidigt dra mer batteri. Sedan startade jag om den, och sedan dess har den betett sig som folk.
    Så jag *har* stött på lite barnsjukdomar.
    En annan sak jag märkt är att Acer Sync programmet käkar upp runt 20 meg när det är igång... Känns lite extravagant.

6. biomechanic

biomechanic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

vad är Acer Sync till för? Vad kan den tänkas vilja synkronisera telefonen med?

Last edited: 11 dec 2009
  7. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

"Acer Sync allows you to pair the Liquid with any Windows PC over the same Wi-Fi network. It'll require you to install some client software on the computer, but it means you can backup and sync to your computer any time it's on the same Wi-Fi network as the phone, without a USB or Bluetooth connection."

Låter ju intressant, men inget jag kommer använda.

8. bonji

bonji Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

nu drog batteriet 8% under hela natten som var 10 timmar lång för ovanlighetens skull. en avstängning och full laddning och sen påslagning gjorde susen för mig, 40% batteri har förbrukats under 21 timmar, 11 timmar av dem har jag använt telefon. det är bra mycket bättre än vad det var i början :)

9. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min telefon har legat och gjort ingenting utan att laddas inatt och är på 97% nu.
    ;)Så batteritiderna verkar helt okej, iaf efter några laddningar.

10. thalle

thalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Låter ju bra, för dig iaf.
    Min hade åter igen gått ner sig till 29% på 14h av ingenting.
    Har stängt av allt jag hittar som vill uppdatera sig, mail, väder et.c

Det är posterna Cell standby och Phone idle som stod för varsina 49% av battery usage.

Någon som vet var som innefattar dessa?
    Om man hade nåt som låg och bevaka internet, skulle det stå i klartext eller skulle de falla under Phone idle eller cell standby om nu telefonen låg i standby/idle?

11. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

300h är möjligt att uppnå med alla applikationer avstängda, inget bluetooth, inget Wlan, ingen mobilitet (samma cell hela tiden), enbart 2G, inga inkommande eller utgående SMS eller telefonsamtal, bildskärmen avstängd hela tiden...
    ....men har man en Androidtelefon är det ju omöjligt att undvika allt det utan då får man ju ladda varje dag istället - och det är det värt (annars hade man ju kunnat köpa en enkel SE istället)!

12. JonasE

JonasE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag skulle tro att de där 300 timmarna är en rent teoretisk uträkning efter hur mycket alla kretsar drar när de är i sleep läge. I verkligheten så får ju aldrig processorn sova hela tiden och skillnaden mellan sovande och vaket tillstånd kan vara enormt stort (100 - 1000 ggr). Det gör att även korta uppvaknanden kan ha en drastisk effekt på standbytiden.

13. ted1001

ted1001 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kan kanske förklara den bedrövliga batteritiden för några, saxat från manualen:
    "The full performance of a new battery is achieved only after
    two or three complete charge and discharge cycles."

:o

14. Callahan

Callahan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Jag upplever att batteriet håller lika (dåligt) på min Liquid som tidigare modeller jag ägt (Magic och Galaxy). Det positiva jämtemot Galaxyn är dock att batteriindikatorn visar relativt korrekt hur länge det är kvar innan laddning. Galaxyn visade fullt länge och sedan störtdök den. Nere vid gult var det inte många minuter kvar.

Något som jag stör mig på tror jag härstammar från Androids app-hanterare.
    En natt var den nere på gult när jag gick och la mig och på morgonen var den fortfarande på gult men lite mindre. Batteriet höll sig långt in på eftermiddagen. I dag hade jag laddat den hela natten och efter en timme upptäcker jag att den var varm i mittenregionen när jag plockade upp den ur fickan. (Den meningen lät ju inte så bra... ;) ). Batteriindikatorn hade också redan då gått ner till omkring 70 %. Så något med vad som körs i bakgrunden kan ha avgörande betydelse för batteritiden.

15. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Har hänt en gång att min Hero blir varm å slukar väldigt mycket batteri.
    En omstart hjälper.

Vet inte vad det beror på, men min SE G900 gjorde samma sak

16. Merlins

Merlins Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Premium Dual

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z5 Premium Dual
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S6
    ROM:
    Stock
    Denna tråd kan nog vara bra för att få bukt med batteritiden. Jag har inte hunnit testa det som står i den men program som inte låter telefonen sova är nog en anledning till den dåliga batteritiden för mig. Ska köra en del testar nu och se vad som händer.

17. thalle

thalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har nog hittat vad som drar slut på mitt batteri.
    Börja med att stänga av Auto-sync, ingen större skillnad.
    Bocka sedan av Background data, o förvandligen var total. Nu är den nere på 85%, mot de 20-30% som var kvar tidigare efter 14 h av standby.

Vet inte hur mycket som man stänger av, en sak verkar vara att Market måste har Background data igång. Så Markets uppdateringskontroll kanske är inaktiv, vilket iofs inte gör mig något alls. Väljer heller själv att kontrollera ev. uppdateringar.

Någon som vet något annat som har med Background data att göra?

18. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

rent generellt är det väl för applikationer som behöver ligga å dra lite smådata i bakgrunden. ren gissning såklart

19. grushog

grushog Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

När jag tittar i Astro listats RoadSync som att det kör i foreground, undrar om det kan vara ett problem?

Kör inte med RoadSync och startar det inte själv. Har inte hittat något sätt att bli av med det heller.

20. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

om du rootar mobilen kan du ta bort roadsync