Batteritiden

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av bernard, 13 jan 2010.

  1. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Nåt drar. Kolla under partial wake usage i stället för other usage och se om det finns nåt som har högt värde där.
     
  2. cocacola30cl

    cocacola30cl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Under partial wake så har jag android system helt ifyllt med blått, mer precist går det inte att få eller? I övrigt så står google apps, dialer, chompsms och messaging, men inget blått där..
     
  3. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Då måste det vara något fel så vida det inte är något som gäller alla mobiler av din modell. Min har knappt något blått alls på Android System. Är den så även om du startar om mobilen och väntar ett tag?
     
  4. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag fick min Nexus igår, jag laddade den fullt utan avbrott. Jag pluggade ut den 6:22 imorse och när jag kom hem cirka 19.30 hade den 22 % kvar! :) Detta tycker jag är otroligt bra med tanke på allt jag gjort under dagen med den, samt att det är första laddningen.

    Det jag har gjort idag är följande:

    Kollat video i cirka 1 timme.
    Har aktivt hållt på att ladda ner saker från market, fixa inställningar med mera med medel ljusstyrka på skärmen i cirka 1 timme.
    På lunchen + lite tid därtill så spelade jag lite småspel jag skulle testa, samt avinstallerade en del program som jag inte tyckte om i cirka 45 minuter.
    På bussen på väg hem, samt tiden jag väntade på bussen så spelade jag lite i cirka 1 timme och cirka en 15 min.

    Sammanfattning: Utpluggad 6:22 och 22% kvar vid 19.30 samma dag!
    Total tid första dagen jag använt den aktivt: Cirka 4 timmar
    Total tid första dagen jag använt den i standby-läge: Cirka 9 timmar

    Detta fann jag mycket överraskande men jag blev också mycket glad! Jag använde inga taskkillers eller dylikt utan Android fick sköta allting helt själv. Jag installerade drygt 30 program under dagen och då stängde jag aldrig av något manuellt.

    Det kanske till och med är så att det blir bättre efter ett par laddningar? :)
     
  5. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Är det verkligen att köra utan taskkiller tycker ni? Med handen på hjärtat, är det bättre så? Hur kan mobilen spara mer på batteri utan taskkiller?
     
  6. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    jag stängde apps med taskiller första veckan jag använde android, sedan slutade jag med de... blir bara konstiga buggar som att alarm inte går igång och callerid uppslag inte funkar som de ska...
     
  7. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    DET beror ju så klart på VAD man stänger av för tasks. :)
    Men överlag, så mår både kropp och själ bättre, av att inte stänga ner massa saker. Och Android verkar fixa det ganska bra..

    /Söder
     
  8. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har ca 12h batteritid som det är nu... :(

    Ca 30min surf, resten WiFi av, inga samtal, inga sms, ingen MSN-klient installerad, använder inte facebook, ljusstyrkan på auto, gps av, hittar inget avvikande under partial wake. Autosync är på men jag är utomlands för tillfället med roaming avstängt så det borde inte ta något tycker jag.

    Börjar bli lite tröttsamt med den begränsade batteritiden, särskillt när man läser att vissa här kan klara två dygn utan att ladda. Funderar på att göra en factory reset och se om det blir någon skillnad.
     
  9. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Vilken app har ätit mest enligt battery usage efter dom 12 timmarna?

    Gör jag samma sak med min n1 så håller den nästan 3 dygn
     
  10. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu var det lite över 9h sen jag kopplade ur laddaren och har ca 30% kvar. Jag stängde av Background data för att se om det blev någon skillnad men det verkar inte göra något. Telefonen har bara legat på rummet hela dagen och jag har inte använt den någonting.

    Enligt battery use:
    Cell standby 40%
    Phone idle 32%
    Display 20%
    Android system 4%

    Enligt spare parts så är det bara Locale som har lite blått på stapeln under partial wake.
     
  11. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Idag har jag använt min telefon till mycket litet. Dvs kanske 2-3 samtal på kanske 5 min totalt, några sms, och lite surf på kvällen. Jag har alltså låtit den ligga mycket.

    Jag är på 57% batteri nu efter en hel dag. Running 36% och screen on 9%, wifi running 26%.

    Nu när jag låtit den ligga så mycket, så är det faktiskt Locale som varit det programmet som "tagit mest" på Partial wake usage.

    Ca 1/4 mer än Android System.

    /Söder
     
  12. ArakanI

    ArakanI Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min N1a har varit igång i 2d, 13h, 9min och 9sec och den har 45% batteri kvar. Har dock bara kollat klockan på den några gånger, kört alarmet under nätterna, använt timern vid lite matlagning, 20minuter musik via mediespelaren och några få SMS. Har bara 3G igång, inget wifi, auto sync eller GPS och ljusstyrkan på auto.
     
  13. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Någonting är helt klart lite skumt med min N1... Har fortfarande inte fått den att hålla mer än 12h och de flesta applikationerna är avinstallerade. Laddade upp den till 80% häromdagen sen stängde jag av telefonen helt (Power off), dvs inte stand by. När jag sedan startade upp telefonen ca 7h senare så var batterinivån på 31%?!

    Frågan är om det är batteriet eller mobilen som det är fel på?
     
  14. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Testa ladda ur batteriet helt och sedan ladda upp det till 100% igen.
     
  15. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har gjort det några gånger under de senaste veckorna. Har även testat att inte låta batteriet bli tomt samt att inte ladda upp det helt. Nästa steg blir nog att plocka ut batteriet ur mobilen några timmar och se vad som händer... :(
     
  16. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    847
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Har haft min Nexus i tre månader och har bara lyckats dra ur batteriet en gång och det var när jag körde IMAP-mail med always connected. Utan detta så har jag runt 20% kvar efter kraftigt användande och annars runt 40% kvar när jag lägger mig. Förra veckan rörde jag knappt telefonen på över ett dygn (var sjuk) då hade jag över 80% kvar av batteriet. Den var då uppkopplad via WLAN för datauppkopplingen.

    Jag kör NewsRob (med RSS via Google Reader för att spara batteri), IMAP e-mail (var 10:e minut), GoogleTalk, snowstorm, Sipdroid (utgående enbart, men alltid uppkopplad), har bluetooth på hela tiden (uppkopplat mot handsfree) och all standard googlefunktionalitet (kalender gmail mm).

    Jag är tung användare, men tömmer normalt sett inte batteriet alltså...
    ...det finns två stora skurkar: Skärm & dataanslutning

    Mina tips rörande skärmen är att ni:
    - minskar ljusstyrkan på skärmen
    - manuellt släcker skärmen istället för att vänta på timeout
    - använd inte animerade bakgrunder, de drar rejält med batteri när skärmen är aktiv (men jag har batteri kvar när dagen tar slut, så detta råd bryr jag mig inte om)

    Och rörande datauppkopplingen:
    - övervaka batteriet efter nyinstallerade applikationer. Även om de inte syns mycket i spare-parts så kan de dra mycket batteri i bakgrunden genom att väcka telefonen ofta, men bara för en kort tid.
    - ställ in lite längre synkningsintervaller där det är möjligt
    - synka inte mycket data, gör inkrementella synkningar om möjligt (senaste dagen istället för 3 dagar exempelvis)
    - använd WLAN! Låter motsägelsefullt då WLAN drar mycket ström, men WLAN är snålt när man skickar data och strömslukande när man inte gör det, så ställ in telefonen på att stänga av WLAN när skärmen släcks...

    Det var mina 5 cent i debatten...
     
  17. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har haft samma problem 2 gånger, först på min Spica sen på Desiren.
    Dom har spårat ur helt,börjat äta både batteri och data utan att jag använt dom.
    Har då kommit fram till att Taskillers, Juice defender och likn. stör telefonens egna hantering av programmen, att t.ex. själv släcka ner programmen efter hand.

    Det hjälper heller inte att bara avinstallera dom, eftersom dom redan har infekterat/rubbat telefonens egna hantering och ligger så att säga lite kvar. Så klart bara min egna teori.

    Då är det bara en hard reset som hjälper. Plus lite andra justeringar, såsom atomatiska synkningar som är batterisluk, även Netcounter och likn. har jag slopat, som tuggar batteri ständigt.
    HTCs egna rekomendation var även att ladda batteriet 2 tim mer än till det är fullt, lyser grön.

    Efter detta har jag uppnått väldigt bra batteritid.
    Numera är Taskillers, ovanstående och likn.helt förbjudna i mina telefoner.
    Tror det är bättre telefonen får sköta sådant sjäv, som det är tänkt.

    Har nu även sett att många andra Desire ägare har gjort liknande
    och är efter det nöjda/väldigt nöjda med batteritiden.

    Tänkte det kunde vara tips/hjälp till någon N1 ägare, som inte upptäckt det.
    En del går kanske inte in och läser så mycket i Desire trådarna heller.
     
  18. Bambul

    Bambul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min nexus har funkat skitbra fram tills idag (har bara haft den sen i lördags) Jag laddade den till 100% innan jag gick hemifrån och kollade på en video på 22min. Förutom det har jag inte använt den alls, den har bara legat i min ficka och jag har dessutom ingen täckning där jag arbetar så den borde inte dra någon ström alls men nu var den på 20% när jag hade slutat jobba vilket var ca 5h 30min efter att jag pluggade ur den. I vanliga fall brukar den ligga på ca 50% efter jobbet och då har jag inte laddat den på ca 17h. Förstår inte varför...Det är OSet som drar strömmen men förstår inte till vad. Det enda jag kan komma på som jag har gjort som jag inte har gjort innan är att jag har skrivit in en event i kalendern som jag satte två påminnelser till.

    Testade att starta om den efter att jag hade laddat den och nu tar inte OSet någonting. Funkar som vanligt igen. Märkligt...
     
    Last edited: 22 maj 2010
  19. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tröttsamt... Kommer fortfarande inte över 12h batteritid :(

    Jag har
    • gjort hard reset (genom att boota och välja Clear Storage)
    • köpt nytt batteri för att se om det var fel på orginalet
    • stängt av background data och WiFi
    Inget har gjort någon direkt skillnad. Om jag inte laddade på jobbet skulle jag knappt komma igenom en dag utan att telefonen dör. Det här är alltså utan telefonsamtal och utan sms eller mail.

    Det är också väldigt skumt att batteriet tar slut även när telefonen är av avstängd? Vet inte riktigt vad jag ska testa mer... Kanske är dags att skicka in luren till HTC.

     
  20. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Äntligen! Fick tillbaka telefonen efter att den har varit på service hos HTC och nu fungerar den som den ska. Under ett dygn med lite WiFi, några SMS och någon timmes musik så har den dragit 20% vilket känns helt ok.

    Felet enligt HTC var "MB leakage current failure" så de har helt enkelt bytt moderkort i luren.