Batteritiden...

Diskussion i 'Xperia ray' startad av PetterW, 2 nov 2011.

  1. PetterW

    PetterW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ray har ju fått en del beröm för sin batteritid (har sett någon klaga på motsatsen också iofs).

    Jag har tre mailkonton varav push är påslaget på två. Använder telefonen hyfsat mycket för mail under dagen, och lite appar då och då. Inte mycket telefonerande, inget navigerande, ingen streaming eller youtube.

    Den klarar med nöd och näppe en dag. På kvällen framför TVn så går den ner i power save mode (<20% batteri). Rätt uselt tycker jag.

    När jag går in på About Phone > Battery use, så är Android system den aktivitet som tar mest av batteriet, display kommer därefter. Min kära arbetsgivare har puttat in lockdown policy på telefonen, vet inte om det påverkar batteritiden via Android System?

    Hur ser det ut för er andra? Hur upplever ni batteritiden, och vad har ni för användningsmönster?
     
  2. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ligger efter 8 timmar på 66% och har då pratat i telefon i drygt en 34 minuter via BT. Har 2 Push email (gmail/exchange) samt 2 st imap, konton jag kollar var 30:e minut samt en rss feed var 60:e minut. Under denna tid så har jag mailat och kört lite tapatalk totalt en dryg timma på display.

    Sitter på en plats där jag inte har prefekt 2g/3g täckning så luren hoppar rätt bra där emellan oxå. Kör inte wifi så ofta, bara då jag vill läsa lite forum eller kolla market.

    Min lur kör senaste .42 rootad och jag har fryst de mesta bloat och timescape apparna.

    Så normalt så ligger luren runt 40% (+-5%) då jag går och lägger mig strax innan midnatt.

    Min Android-system ligger normalt runt ca 2%.

    Har du provat att ladda den fullt och sedan låta den dra ur batteriet helt så den stänger ner sig själv? Tydligen så måste man göra det för att få full effekt ur batteriet, finns en tråd under allmänt delen som en SE anställd har skrivit.

    https://swedroid.se/forum/54990-batteritips-arc-ray-active-mini-minipro-neo-pro.html
     
    Last edited: 2 nov 2011
    PetterW gillar detta.
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Så här ser min dag ut än så länge. Drog ur den ganska sent ur laddaren. Jag använde den rätt rejält i början. Endomondo och Spotify (online-listor) och ett MW600 som jag lyssande i.

    Annars har jag snackat i telefon i runt 15 minuter, spelat massa Wordfeud och pillat med lite annat. Normal användning med andra ord.

    När jag stressar min telefon, och streamar Spotify till mitt MW600, under en längre tid tar den slut på kvällen. Ingen fara imo. Jag laddar den när den behöver laddas. I 99 fall av 100 så behövs den inte laddas innan jag lägger mig för att sova. Den håller VANSINNIGT länge när den går ner i batterisparläge.
     
  4. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Samma här som Vidur & DD, brukar ligga på ~40-60% efter jag kommer hem efter jobbet (åker 5 - hemma 18) och använder mest musik, surf och allmänt pillande. Men jag gjorde av gammal vana som länken tydligen rekommenderade (ladda ur helt ett par gånger samt alltid ladda 100% i början).
    Har du root kan du köpa överklocknings appar och ställa in profiler men jag har inte märkt nån direkt skillnad av vare sig överklock eller underklockning.
     
  5. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Jag ska ladda min nu, efter 8 d 55 min 21 sek

    Men visst, jag har inte direkt använt den men det är ändå en schysst standbytid
     
  6. Lupson

    Lupson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G4
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Platta 2:
    Nexus 7 (gen 1)
    Övrigt:
    Två Chromecasts, en av varje sort.
    Sambons xperia ray har skum batteritid. Ofta kan den ha varit fulladdad på kvällen för att på morgonen, då den legat oanvänd (men påslagen såklart) hela natten, ha kvar 15% på batteriet. Tittar man på "Batterianvändning" så ligger Android-system på ca 60% och WiFi på kanske 30%.

    Andra gånger har den hållt i mer än två dagar.

    Telefonen är ca två veckor gammal, i stort sett inga appar eller andra konstigheter nedladdade.

    På min SGS2 kan man se CPU-användning per process i realtid, men jag har inte hittat någon app som visar annat än total CPU-användning på market för ray. En task-manager app visade dock ca 25% konstant CPU-belastning, men det kan ju lika gärna ha varit den task-manager appen som själv förbrukade CPU-cykler med sina realtidsdiagram etc.

    Några idéer / apptips?
     
  7. Lupson

    Lupson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G4
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Platta 2:
    Nexus 7 (gen 1)
    Övrigt:
    Två Chromecasts, en av varje sort.
    Svarar mig själv.

    Tog hem Battery Monitor Widget. Telefonen har nu varit igång 36 timmar, 66% batteri kvar. Mycket bra.

    Är ganska säker på att problemet varit WiFi-relaterat. Vår WiFi-router hemma hänger sig i tid och otid ("anslutningen nådde en maxtidgräns"). Gissar att Rayen försökt koppla upp sig mest hela tiden utan att lyckas och kanske aldrig ens gått ner i ordentligt viloläge.

    Nu har rayen bara haft 3G/HDSPA påslaget och det verkar ju onekligen hjälpa.

    Kan tillägga att min SGS2 ibland haft liknande problem. Är nog dags att skaffa ny router.
     
  8. PetterW

    PetterW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du Dlink? Kolla denna tråd.
     
  9. Lupson

    Lupson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G4
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Platta 2:
    Nexus 7 (gen 1)
    Övrigt:
    Två Chromecasts, en av varje sort.
    Tack för tipset. Låter precis som det som hänt rayen. Vår router är iofs ingen D-Link utan en halvantik Belkin (riktigt skräp). Men det känns inte alls omöjligt att principen bakom batteridränaget är densamma.
     
  10. PetterW

    PetterW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Belkin fanns också med där.
    Men Android/Ray känns heller inte som en helt well-behaving citizen of the WiFi community...
     
  11. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Konstigt. För mig har den funkat utmärkt på alla routrar. WiFi drar i princip ingen batteri alls längre, om jag jämför med min X10 Mini där WiFi kunde dränera batteriet på några timmar.
     
  12. pirayan

    pirayan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    Last edited: 7 nov 2011
  13. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    I de flesta fall när Android system drar mycket så beror detta på att man har WiFi igång och kör mot en D-Link eller Belkin router. Dessa är ökända för sin buggiga programvara.
    För att se om det är er router och därmed WiFi som är problemet så prova att stänga av det under en dag och se vad som händer med batteritiden då.

    Men för er egen skull så råder jag er som har D-Link eller Belkin att byta router för det lär inte bli bättre så länge som dom inte lär sig att programmera riktigt på de företagen....
     
  14. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Jag har aldrig haft problem med D-Link routrar. Alla har fungerat utomordentligt och stabilt. <3

    Dessutom är D-Link 655 en av dom snyggaste routrarna någonsin hihi.