Fråga: Batteritiden?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Sebastiank, 24 nov 2011.

1. Mjolkchoklad

Mjolkchoklad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Någon som vet hur det är med att låta laddaren sitta i när den är fulladdad?

Säg att jag sätter i laddaren nu och batteriet ligger på 20% och pluggar ut den i morgon när jag vaknar runt 10, skadar det/försämrar det batteritiden att laddaren sitter i så länge?

2. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Nej, den slutar laddar på 100%. Sedan finns det också någon sorts spärr att batteriet faktiskt aldrig blir 100% laddat på riktigt, utan typ 90-95%, eftersom LI-ION-batterier skadas om de blir fullt laddade.

Det är i alla fall vad jag har fått höra om och om igen :)

3. Mjolkchoklad

Mjolkchoklad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ok vad bra, tack för svar.

4. RilleN89

RilleN89 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Batteritiden blev bättre när jag flashade in modacos ir9.
    Men har ändå beställt ett 2000mah batteri för att få det att hålla ännu längre :)

5. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag svarar på mitt eget inlägg med ett litet tips för er som har problem med att telefonen inte går ner "deep-sleep".

Installera "betterbatterystats" som hjälper dig att hitta vad som håller telefonen vaken även i viloläge. Detta fixade mitt problem.

Last edited: 14 jan 2012
  6. Astrofaes

Astrofaes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Installerade JuiceDefender (Free) igår. Svårt att säga om det har gjort någon skillnad dock. Nu anser jag i och för sig att batteritiden är helt okej i vanliga fall men ändå.

7. jumjum

jumjum Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var beställde du batteriet ifrån?

8. HyvelTjuven

HyvelTjuven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hur ligger det till med att låta mobilen ladda ur helt innan man laddar igen, är det fördelaktigt eller kvittar det?

9. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices

Det är snarare en nackdel att ladda ut det helt pga av att den nya sortens batteri inte mår bra av att vara tomma, där av halvladdade batteri när man köper en ny telefon.

10. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Dock stänger telefonen av sig med någon % kvar, låter man den ligga en längre tid kan batteriet laddas ur helt, vilket inte ska vara bra.

11. Riddler

Riddler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Batterier av den har typen har inge problem att laddas när som helst (för utom om dom är varma, det är också en av anledningarna till att det finns en termometer i mobilen/batteriet eller att dom nyss råkat ut för extrem urladdning vilket oftast inte inträffa i mobiler).

Kretsar i mobilen ser till att den laddas rätt och stoppar vid 100% vilket är ca 98-99% av batteriets kapacitet. De spelar ingen roll om laddaren sitter i flera dagar elektroniken ska se till att batteriet pendlar mellan ca 95 -100% laddning så länge laddaren sitter i, det ger ingen vinst eller förslut att ha den i över natten.

Man bör ta det lugnt med batterina dom första ca 8-15 laddningarna och inte använda det 100% utan helst runt 60%. Efter detta kan man använda batteriet runt 85-95% i kapacitet utan några som helst problem resten av batteriets livslängd (med några få undantag som jag inte orkar bry mig om här).

Anledningen att nya mobiler kommer med runt 60% laddning är för att batterierna mår bäst att lagras med den laddningen i sig, ligger dom länge med 100% mår dom inte kanon bra, och ligger dom länge fullt urladdade riskerar dom att inte fungera alls.
    Ett batterier som har laddas ur fullt mår inte bra av det och tar skada av att behandlas så, livslängden kortas ner.

Nu kommer vi till det roliga ingen utom Samsungs batteri experter alternativt den leverantören som Samsung köper batterier av vet hur elektroniken gör eller vad den mätaren vi ser i % visar och vad batteriet egentligen har i sig i %.
    Laddnings förfarandet ovan med att ta det lugnt i början kan lika gärna fixas själv av mjukvaran..
    Och sen finns även en eventuell själv kalibrering av % mätaren att räkna in osv.
    Så vitt jag vet baseras % mätaren på batteriets volt som är runt 3.70 om jag inte minns fel nu, som kan sjunka vid belastning för att sen återhämta sig en aning vilket gör att vi får fina fenomen om mobilen hänger sig startas om osv.

Min personliga gissning är för att underlätta för kund så sköts allt detta per automatik, så att bry sig så jätte mycket om batteriet ska man inte behöva.
    Dock en varning för ike original batterier vars kapacitet eller kvalitet i övrigt kanske inte uppfyller Samsungs laddares inställningar och kan fungera sämre eller skadas.

Sebastiank, Atarih, HyvelTjuven och 1 annan gillar detta.
  12. Astrofaes

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Standbytiden är helt galen med AOKP maguro Milestone 2 och franco. Kernel nightly 12:

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

13. HyvelTjuven

HyvelTjuven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ni med bra batteritid; hur ser era homescreens ut, använder ni levande bakgrundsbilder eller widgets?

14. Tobias82

Tobias82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Någon som uppdaterat till 4.02 och märkt någon skillnad i batteritiden? Min slukar batteri efter uppdateringen. Imorse var den fulladdad, lyssnade på Spotify på väg till jobbet (offline) och hade 85% kvar efter 30 min! Har stängt av alla notiser och uppdateringar som sker automatiskt men trots detta äter den batteri som bara den.
    Någon som vet hur man stänger av all bakgrundsdata i ett klick?

15. Gargo

Gargo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167

MINA ENHETER

Vad spelar det egentligen för roll om telefonen drar lite batteri?
    Som riddler säger så kan man ladda mobilen hur som helst när som helst.
    Koppla in den till datorn på jobbet? Ladda när du kommer hem? Bara att ladda på :)
    Min klarar sig lätt en dag med normalt användande utan att laddas iaf.

//Gargo

16. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Om man inte har möjlighet att ladda på jobbet antar jag att batteritiden spelar stor roll. Alla jobbar liksom inte på kontor.

17. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Det sär ser ganska normalt ut kan jag tycka :)
    Nu vet inte jag hur man ska klassa min batteritid men jag tycker den är bra iaf.
    Kör statisk bakgrund och väderwidget, switchwidget och bokmärkswidget.
    Annars är det bara lite genvägar till appar och kontakter mm.

18. Astrofaes

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

I jämförelse med stock-GN (4.0.1) är det en ofantlig skillnad. Då kunde det utan problem försvinna 10% på några timmar trots att mobilen inte användes överhuvudtaget. I nuläget (AOKP + franco.Kernel + XXKL1) går det ned c:a 1% på 10 timmar :)

19. Jungelbobo

Jungelbobo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Moto Razr 40 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Moto Razr 40 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 11
    ROM:
    Stock
    Jag är rätt imponerad faktiskt, har inte stött på en gång att min telefon har tjutit efter batteri efter en dags användning så som min S2:a gjorde.
    Vet inte om jag har mindre saker igång som drar ström eller så men faktum är iaf att jag tycker min Nexus håller bättre än min gamla S2:a så jag e nöjd! :)

20. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Åfan, min droppar nog 3-5 % under natten stock :)