Fråga: Batteritiden?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Sebastiank, 24 nov 2011.

1. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

damn det lät inte bra! första laddningen?

2. Mongroovy

Mongroovy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Nej då, har laddat varje natt sen förra torsdagen :/

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

3. Laplace

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

okej. i går kväll använde jag mobilen konstant (youtube, browser) i 90 minuter och gick från 73 % till 53 % har jag för mig. men jämför man med ditt fall så verkar det orimligt. kan testa i kväll när jag kommer hem att surfa och youtubea en timme åtminstone och se exakt hur många procent som sticker!

4. Affe_

Affe_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Alltså, jag har en HTC Desire (Inte den med AMOLED) och jag är inte jättenöjd med batteritiden, även om den inte är helt kass.

Jag rycker ur sladden på morgonen strax före halv 7. Sen lyssnar jag på musik i ca 1 timme, surfar (FB, Tapatalk, Reader osv) i typ 45 minuter och efter det har jag ~75% batteri kvar.

Om jag använder telefonen till och från en hel dag och ev drar ut på kvällen dör den nästan alltid innan jag är hemma. Har alltid skärmstyrka 20% och har dragit ner max CPU-hastighet.

Känns inte direkt värt att lägga 5500 spänn på en telefon som eventuellt har ännu sämre batteritid (kommer telefoner nånsin klara sig mer än 18h igen?).

5. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Kanske det finns några som vill lägga upp en print på vad som använt batteriet när den är på "rött" och gärna lägga upp vad ni gjort. Så man kan se vad som drar batteriet om det enbart är skärmen eller om det kan vara ett program som inte är optimerat för ICS än.

6. Laplace

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

var nyfiken om jag bara inbillar mig att batteritiden är bra eller om det faktiskt stämmer så jag startade upp nexus s och startade musikspelaren. spelade lika högt pch länge på båda. efter nästan 90 minuter har nexus s dragit hela 9% medan galaxy nexus drog 5%. då har skärmen bara varit på korta intervall för att byta låt i båda fallen. detta bekräftar det jag trodde och andra skrivit: skrämen är den stora boven. däremot är batteritiden mycket bra när skärmen inte är på. så får många användare kommer dessa kancellera varandra.

ang. stand by-förbrukningen drar galaxy nexus betydligt mindre, trots regelbunden sync, wifi på osv.

med andra ord att säga att batteritiden är usel är en redig överdrift.

7. solpete

solpete Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Om jag skrivit mitt inlägg angående batteritiden på fel ställe får väl moderator flytta på den :LÄNK

8. PickePock

PickePock Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Får min inom en vecka så jag har fortfarande tid att tänka/avbeställa. Har som alla andra lusläst det mesta från "Proffs" och vanliga users.

Min bild är att kombon ICS och en 720p-skärm med "Normalt" batteri aldrig riktigt kommer att räcka. Troligtvis kommande mobiler med denna skärm att upplevas på samma sätt. Något som jag tycker är lite "strange" är att man vid en sådan här stor release inte har större testperioder av produkten.

Givetvis löser sig detta när det finns större batterier tillgängliga (vet att chipchop har 2k-batteri redan). Även kanske ett bättre optimerat ICS.
    Dock tror jag vi får leva med detta eftersom VI VILL ha snabba CPUer, bra
    GPUer och högupplösta skärmar.

Även om inte jag tittar på video i 5-6 timmar utan mer är en "standard" user vill man inte lägga ner 5,5k på något som känns sådär. Man kanske skall nöja sig med en mindre högupplöst skärm....känns så 80-tal bara Arghhh o_O

9. simonjoh

simonjoh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hittade en tråd på XDA-dev där det finns lite matnyttiga screenshots med lite beskrivningar på vad folk gjort med sina telefoner samt allmän diskussion om GNex batteritid.. Den kanske kan vara till hjälp..

My biggest gripe with this phone: Battery Life - xda-developers

Sebastiank gillar detta.
  10. aTlive

aTlive Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Android Central är nöjd med batteritiden. De säger att telefonen använder batteriet mycket effektivt när skärm är avstängd:

The main factor at work here is the phone's exceptional efficiency when it's "asleep" with the screen off. When it's sleeping, even with various accounts syncing away in the background, it uses next to no juice at all.

Samsung Galaxy Nexus battery life -- some updated impressions | Android Central

Jag bryr mig inte så mkt om batteriet, alla mina förra telefoner har haft kass batteritid
    så det är inget problem för mig.

11. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Som alla säger här räcker telefonen grymt bra vid standby, men när den används drar skärmen mycket batteri, väldigt mycket för att vara ärlig. Den ligger ofta över 50-60% konstant.

12. Mongroovy

Mongroovy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Om man kan få tag på det fetare batteriet kan jag lätt tänka mig att skippa nfc iaf för tillfället. Finns ju som bekant inte så jättemycket man kan ha det till än...

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

13. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 296
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
  14. foh

foh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

l2obban och aTlive gillar detta.
  15. Bananjan

Bananjan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag tycker då att batteri tiden är helt okay.
    Telefonen köptes i fredags och har laddats varje natt sedan dess.
    Rätt så normal användning.

Dentist gillar detta.
  16. l2obban

l2obban Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6
    Intressant uträkning.
    På kolumnen som benämns 5m/h antar att jag att du menar att man använder telefonen 5 minuter/timme?

17. foh

foh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Just precis. Kolumnerna motsvarar alltså 5, 10, 15 osv minuters användning på varje hel timma. Så förbrukningen beräknas som:
    100 procent - antalet timmar sedan laddning * ( (16.7 * användningen i minuter / 60) + (3 * standby i minuter / 60) )

Förbrukningen i standby är nog som sagt lägre än 3%, så batteritiden är nog egentligen några timmar längre, speciellt för de lägre användningstalen. Som uträkningen är nu så stämmer den ganska dåligt med vad andra recensenter rapporterat vid "normal användning" (allt ifrån The Verges 19 timmar till Engadgets 28 timmar).

Edit: Om någon har en annan siffra för standbyförbrukningen så posta den gärna, så uppdaterar jag uträkningen.

Last edited: 8 dec 2011
  18. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 071

MINA ENHETER

GN har ju "bara" pentile, hur ska det bli med batteritiden med stora 720 HD RGB skärmar? Måste det till stora batterier som på Note?

19. Lowdown

Lowdown Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skärmen är hungrig, ingen tvekan om det. Ljusstyrkan har dock stor inverkan på hur länge den orkar. Se test på XDA.

20. Dentist

Dentist Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Precis det som jag tänkte. Batteri tiden är bra inget att bli orolig för min del. Tack för screens.