Batteritiden

Discussion in 'Xperia X10 (2010)' started by jorgeng, Apr 19, 2010.

1. djesko

djesko Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

lite info bara : har kört med puch mail , surf, ringt / svarat på ca 30 samtal idag.

från kl 0700 till 20:00 så har telefonen bara gjort av med 35 % batteri.

Kör den senaste FW

/Esko

2. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur har du lyckats med det? Min suger ut 100 procent av batteriet på cirka 10-12 timmar.

3. djesko

djesko Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet inte du , innan var det ca 45 -50% på samma tid ...något har jag gjort.

Ska köra en reset och se hur den funkar då.

4. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Läste att någon hade problem efter att ha satt "settings -> wireless & networks -> wi-fi settings -> menu -> advanced -> wi-fi sleep policy" till "Never". Eller motsvarande på vilket språk du nu kör i mobilen. Men om du inte ändrat den så är den inställd på att stänga av wi-fi när du släcker skärmen.

5. Rick

Rick Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

6. TLink

TLink Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har det på aldrig sen jag fick telefonen men "problemet" med batteriet började nyligen så det känns inte riktigt helt relaterat till varrandra?

Jag tog bort lite appar igår men nu ha det gått ifrån 100% imorse till 31% nu utan egentligen nån speciellt aktivitet med telefonen. Känns superkonstigt.

7. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Har haft min i 10 dagar nu och idag var det den bästa dagen hittils i batteriväg. Igår kväll laddade jag den full under kvällen och lät den sedan vara på laddning på natten också. I morse kl 05:30 väckte den mig och visade på 89 % batteri. Under dagen har jag väl surfat totalt i drygt 1 timme varav ca 15 min var surf med WIFI och resten med EDGE och lyssnat på musik via bluetooth i 1 timme. Blåtanden var på i 8 tim. GPS var väl på i 5 min för loggning med Gowalla. Ett telefonsamtal i 1 min. Nu kl 20:00 har jag 58 % kvar! De andra dagarna har det brukat vara ungefär 20 % vid den här tiden med samma typ av användning. Dock finns det en del kvar att önska i batteritid.

Sparar batteri med APNdroid och Apollo Task Killer. Kollar batteritrenden med Juiceplotter.

8. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

har 55 timmar som rekord vid normalt användande.
    Nu helt plötsligt har jag 15% efter 10 timmar utan att ha gjort ett dugg!
    hehe vet inte vad som hände, den blev kass när jag bytte vägguttag som jag laddar ifrån :ehm:

9. TLink

TLink Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det jag provade på nu är att jag tog bort lite apps, de senaste jag installerade mer eller mindre och sen efter laddning på morgonen så starta jag om telefonen och nu verkar batteriet bete sig normalt igen. Nu är det på 89% vilket jag ser som normalt efter omstarten vid en 0430.

Då undrar man ju vad det va tidigare som bråkade? Om det va så att telefonen inte gick in i sleep så hur kan man se detta och kan man ändra den inställningen på nåt sätt? Ifall nåt program hindrar detta från telefonen, hur påverkar det när appen ligger i minnet bara samt även när appen är avinstallerd?

Försöker klura som fan på vad det va som bråkade här :)

10. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns flera sätt en app kan slösa på batteri. Vanligast är att de använder något som heter wake lock för att inte låta mobilen somna, eller att de väcker telefonen för mycket.

För att en app ska få använda wake locks så måste de begärt den rättigheten när du installerade den. "System tools, prevent phone from sleeping" står det på engelska i alla fall. För att se om någon app missbrukar den funktionen så kan man tex använda sig av spare parts (står hur mycket som helst om det redan i olika trådar här i forumet).

Tyvärr är det inte lika lätt att hitta vilka apps som väcker telefonen (för) ofta, mha AlarmManager. Enda sättet jag kommit på är att använda Android SDKn och "adb bugreport". Där kan man se vilka appar som registrerat att mobilen ska väckas och när. Inte speciellt lättläst tyvärr. All tid som mobilen hålls vaken pga AlarmManager användning hamnar under Android system i spare parts tyvärr.

http://developer.android.com/videos/index.html#v=OUemfrKe65c

11. vosjjn

vosjjn Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

vet inta va ni har installerat för appar.
    har fortfarande inte uppdaterat min telefon.(1.0.14). har varit hel nöjd förutom "a:et"
    nu har jag 71% kvar av mitt batteri och telefonen varit igång 1d 12h 42m 19s.
    Visst jag storspelar inte på min telefon men kör nästan blutooth och MS.
    Foto lite då och då.(har småbarn)+ sms och normala samtal och surf3G tider
    Har inga appar som kollar batteri osv. kör ANPdroid och tasKiller.. thats it!

12. vosjjn

vosjjn Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

41% kvar.
    Tid 2d 9h 48m
    Körde slut på headsetet.:cry:
    måste ha en laddkabel till på jobbet. Någon som vet om man kan köpen en billig på kjell&co? om den funkar?

13. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Idag var ingen bra dag för mitt batteri... gick från fullladdat imorse kl. 06.30 till 20% kvar kl. 14.00... mycket märkligt och då har jag idag inte gjort ett skit på telefonen... igår var det betydligt bättre med ca 45% kvar efter 20tim. med ganska mycket användning. Det enda skillnaden idag var att jag inte bootade om telefonen efter fullladdningen...

14. Snapphaneklanen

Snapphaneklanen Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpte en "no-name" laddare på Kjell&Co och den fungerade INTE, de har också SE orginalladdare som ju måste funka. Bör även funka att bara köpa en usb-sladd och ladda genom datorn.

15. fristil

fristil Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Efter nästan tre veckors användande hände det nått igår med batteritiden.
    Från 10.30 igår 100% till ca 22.00 69% då har jag pratat i ca 2 timmar, 2 timmar blåtands lyssnande på spotify, 10 email, 20 sms, surfat en hel del :D
    sen från 23.00 100% till nu 05.30 99% kvar :D

Skumt, annars har man ju fått haft den i laddaren ett par gånger per dag. kör på .16

//Micke

16. Spuute

Spuute Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet inte om detta tagit upp tidigare i tråden, men.. Battery life widgeten ÄTER ström:

Kan nämna ett program som ÄTER ström. Batteri Life widgeten. Köpte min x10 i söndags. Måndag morgon 05.00 drog jag ur laddaren och mobilen höll sig vid liv tills jag la mig vid 23 tiden på måndag. Tisdag morgon drog jag ur laddaren vid 5 tiden, och installerade battery life direkt, när klockan var 14 så var mobilen död. Provade avinstallera batteri life widgeten, och igår morse (onsdag) 05.00 drog jag ur laddaren, och nu 26 timmar senare har jag fortfarande mer hälften av batteriet kvar, och då har jag använt mobiler bra mycker mer än i Tisdags så mobilen dog vid 14

Nu blev allt en enda jävla röra i texten, men det är tidigt på morgonen så jag orkar inte bättre just nu :P

17. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Hej

Kan tala om att efter jag uppdaterade igår och sedan gick jag och la mej från kl 21,45 till 08,00 så hade batterinivån sunkit med 5% och det är bra tycker jag

18. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag installerade en task killer och den åt batteri som bara den. När jag avinstallerade den så blev det mycket bättre. Nu verkar batteritiden också ha blivit bättre av den senaste uppdateringen. Igår var första dagen som jag inte behövde ladda mobilen innan jag gick och la mig.

19. TLink

TLink Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Imorrn börjar jag på dag 4 utan att ladda. Nu står den på 41% :P

20. tureture

tureture Youth Droid Medlem

Telefon:
    Sony Z5 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Z5 Premium
    Testade detta! Det vill säga att ta bort Batteri Life, och det blev genast mkt bättre! Trodde faktiskt inte den var en sån storslukare av batteriet?