Batteritider och vad som "drar ström"

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av PatrikS, 20 mar 2011.

1. B3astie

B3astie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Telefon 2:
    Nexus 5
    ROM:
    CM 13
    Platta:
    Samsung galaxy tab 10.1
    ROM:
    CM 10.1
    En fråga. När jag kollar under inställningar/program/aktiva tjänster i telefonen för vad som är igång ser det bra ut, knappt några program igång. När jag sedan kollar under program/hantera program/körs så är det en himla massa program igång där. Och väljer jag ex. att tvinga avsluta f-secure som jag aldrig satt igång själv. Så kommer programmet tillbaka på igen lite senare automatiskt. Hur hänger det här ihop ligger alla dom programmen som visas under kör och drar minne /batteri från telefonen eller?

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Efter 19 timmar och 30 min har jag 60% batteri kvar. Då har jag spelat lite, ringt några samtal, suttit på Facebook, Market, läst och skrivit mail etc. Typ vanligt användande.

3. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Vilken FW version har du?

4. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    2.2.2. Det enda jag gjort är att roota telefon och fryst en del apps som CarHome, Office-tjossan etc som jag inte använder. :)

5. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Tänkte på vilken 2.2.2 version: tex har jag v10a och har dålig batteritid
    (inställningar/om telefonen)

6. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag har V10a.

7. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag har gjort både en hard reset och en reset i menyn, märkte ingen skillnad, här är en log för dagen....
    under hela dagen är jag inloggad på epinephrine messenger, har email på push, ingen google sync (finns inget att synca)

6:30 - drar ut laddaren när batteriet har 100%, wifi på
    07:00 starta om telefonen av misstag, satte på 3g och stängde av wifi och började lyssna på musik.
    07:10, surf 15 min, efter det var det 95% kvar i batt
    8:10 slutade lyssna på musik, stängde av 3g, satte på wifi, 90% batteri kvar
    9:00 internet 10 min
    11:00 1 sms skickat, läste en pdf fil i 3 min, 73% batteri kvar.
    12:00 30 min spel, 63% batteri kvar
    12:15 radio i 20 min
    använde den ungefär likadant till kl 16, då var det ca 30% kvar i batteriet
    17:00 visa telefonen för farfar och gick igenom typ alla appar som jag hade, 2% batteri kvar.

det var typ min dag. imorrn ska jag köra utan att vara inloggad på epinephrine, och bara ha wifi/3g på när jag behöver det :P

utan att ha mätt så verkar det som att väggladdaren laddar ca: 1% varje minut o.0 jävligt snabbt imo..

Förresten tänkte jag flika in att jag hittade en grej i "hiddenmenu"

i Hiddenmenu -> Module Test -> Charging Test
    så finns en grej att bocka i som heter "Start to save Battery log in /sdcard(battlog.txt"

någon som vet vad denna gör?

Last edited: 23 mar 2011
  8. RoggA

RoggA Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ni som håller att logga vad ni gör Med telefonen notera även hur bra mottagning ni har.

Jag upplever det som att telefonen drar mycket batteri då jag har lite sämre mottagnjng.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

9. koobs

koobs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Var ser man det? Laddade klart telefon idag till 100 runt 19.30 tiden, har inte gjort speciellt mycket , skickat 5 sms efter det och laddat ner två appar , sen standby, den är nere på 85% nu reda kl 21.

10. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

jag tror ändå jag hittat vad som drar batteri på min telefon, i spare parts går jag till -

batterihistorik/battery history -> användning av delaktivering/partial wake? och där ser jag att "android-system" ligger och drar en hel del (ca 50% av tiden sedan jag lossat från laddaren är detta på)... låt mig gissa att det är skitprogrammet f-shit-sure som ligger och drar massa batteri för att skydda mig från 2-3 kinesiska malware-appar som kanske magiskt hoppar ner från market in i min telefon.

11. Lungberg

Lungberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Verkar vara väldigt olika med batteri tider på olika telefoner, i dag är jag uppe i 18,4 timmar, pratat 2 timmar och 7min, surfat runt 1timme med 3G, samt facebook igång i bakgrunden hela tiden, har just nu 42% kvar av batteriet.
    Så tycker att det är helt klart godkännt.

12. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

nu har jag rootat med enbart en sak i tanke : slänga ut f-secure.
    Imorgon blir det spännande att se vad batteritiden blir...

13. Fiddelito

Fiddelito Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kör numera med JuiceDefender på default, SETcpu och dragit ner max-mhz till 816mhz (tänkte att jag inte behöver all processorkraft om jag inte ska lira spel etc). Tagit bort F-secure och carhome-appen... Även tagit bort diverse skit som inte används, men likförbannat så tycker jag att telefonen drar bra mycket batteri.

Det är markant skillnad sen innan, som koobs beskrev ett par inlägg upp, så va det för mig för ett par dagar sen. Men jag tycker ändå att batteriet borde vara bättre.

Det här med att disablea att den inte söker efter öppna WiFis hela tiden... Var ställer jag in det? Har letat, men ej funnit.

Nu e det väl bara att vänta på en custom rom, tror fan det kommer göra susen!

14. koobs

koobs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Återkom med rapport gärna sen, då jag har det igång, tänkte att eftersom det låg där hela tiden så körde jag igång skiten, men på fyra timmar och 20 min har den nu gått ner till 60 % där mobil av viloläge står för mest

Last edited: 23 mar 2011
  15. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

En längre test av min telefon i total idle (50%/50% cell standby/phone idle, inget över 1% i spare parts förutom wifi on 100%, dock wifi på sleep vid lock screen) visar att den bränner ganska exakt 2% batteri / h. 15h test visar 30% ner och det har varit samma hela vägen. kanske ändras vid lägre %tal (?).

Om det är trassel med cell standby på den här versionen så bränner telefonen ändå lika mkt i idle. Fördelen är att jag sett andras användande vara mycket högre och de har fått samma förbrukning, så kanske är luren inte mycket hungrigare med skärmen igång lite mer, korta samtal, några SMS, lite musik osv.
    Att spela vet jag drar ur, DD t.ex. drar mer kräm än vad som laddas via en dator :ehm: men då blir ivf. min telefon rejält varm där proppen sitter. Att spela på denna lur är såhär i början grymt kul så det är det värt :D

ps. jag kör i tele2's nät, kanske får bättre siffror hos telia. -75 till -90 mottagning, mesta av tiden -80 dBm.

16. Beckim

Beckim Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Tidigare (läs mina tidigare inlägg under denna tråd) har jag haft ganska bra baterritider. Från början blev jag tvungen att ladda 2-3 gånger/dag. Sedan hard reset och tog bort task killer samt 3 g på, synk off och normal användande fick jag perfekt batteritider. Igår la jag in task killern och körde med samma användnig som dagarna innan när jag hade bra betteri blev det mycket sämre. Jag tror att dena lur har så många onödiga appas som ska vara igång hela tiden att när man har en task killer så den stänger appsen men direkt efter stratar appsen igån igen. Ska den hålla på så där hela dagen så blir det så klart mer batteriårgång men också mer CPU och minne. Så idag tog jag bort task killern och direkt redan nu så ser jag att batterin har blivit bättre. Dvs har dragit bara 1 % sedan kl. 0620. Igår för samma tid hade dragit ner från 100%-82% på samma användning. Jag läste i annan forum (annat språk) där de säger att orsaken till att luren startar om kan också vara task killern eftersom den stänger applikationer från LG som är kopplade till android systemfilerna och ner task killern stänger den så måste telefonen starta om. Kan vara värt att tänka.

bedaro gillar detta.
  17. bedaro

bedaro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så du säger att man skall ta bort task killer? Hur gör jag det? :)

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

18. Över

Över Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

I förrgår hade jag bra batteritid, så igår drog jag ur laddaren kl.04.45, telefonen var rejält varm,
    Redan efter 2 timmar i viloläge hade jag bara 62% kvar i batteriet!
    Jag hade inte rört något!
    Så fortsatte det under dagen, hemma kl. 14.30 var det 12% kvar.
    Gjorde en återställning igår em. Och laddade om telefonen, den var kall efter laddningen,
    Nu har jag 94 % kvar med exakt samma inställningar som tidigare och jag har laddat den till
    4.45 i morse. Surfat och sms:at en del och installerat en del apparat.
    Så för min del verkar en återställning ha gjort nånting.
    Mvh

19. Beckim

Beckim Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Först måste du ha en Task Killer som du installerat via tex Market för att tabort den. Med tabort mennar jag att du avvinstallerar den.

20. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER