Batteritider och vad som "drar ström"

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av PatrikS, 20 mar 2011.

1. tangeN

tangeN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

ok.. då behåller jag widgetlocker

2. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    314

MINA ENHETER

82% efter 8timmar och 15min. Första laddningen!
    Har dock varit i viloläge den mesta tiden..

3. ninetwozero

ninetwozero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

74% kvar, med 2 timmar 35 minuters uptime. Cell standby står för 34%, sedan är det phone idle på 25%. Är det bra eller dåligt? Jag har hunnit lyssna på Spotify i ungefär 30-40 minuter, pratat i telefon i 10 minuter och slutligen kikat runt lite på Facebook och Twitter.

4. koobs

koobs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

kom och tänka på en grej, tror ni det drar mycket extra batteri att ha igång facebook kontakter och gmail kontakter ist för bara ha dom på LG PC Suite?

Tog bort facebook appen, verkar iaf ha bättre batteri nu lite.
    62% kvar sen 05.30.

Last edited: 14 apr 2011
  5. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det tvivlar jag på. Jag synkar kontakter, kalender, mail, Facebook, Twitter. Jag har även apps som 3G Watchdog, Bankdroid, DroidUptime, Snowstorm etc etc som uppdateras med jämna mellanrum och mitt rekord hittils är 37 timmar och 39 minuter standby. Då har jag i vanligt ordning gjort en del samtal, skickat/tagit emot sms, kollat mailen och Facebook etc etc.

6. rollet

rollet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Allt beror på hur man använder mobilen. Skärmen drar mest ström av allt, även wifi är hungrig. Idle så drar min telefon nästan ingenting nu, typ 0.75% i timmen. Men med wifi på och skärmen ständigt på så kanske den drar 1.5% per 10 minuter.

Allt är relativt.

7. SweCrown

SweCrown Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är nog ingen som har något emot att battriet dras vid användning.

Problemet är att många är drabbade av battery drain när telefonen är i viloläge (finns massor av trådar om detta på nätet).

"Telefon i viloläge" och "telefon inaktiv/radio" utgör tillsammans med lätthet 70% av batteriförbrukningen, vilket är helt oacceptabelt.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

8. rollet

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ja så var det för mig också. Senast efter jag uppdaterat baseband så drog den över 30% på 2 timmar idle. Men jag fixa det.

9. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Hur fixade du det?? Mitt batteri håller i ca 16 timmar om jag använder den sparsamt, men om jag spelar lite och lyssnar musik, så håller den ca 12 timmar...

Edit: Jag tror iofs att Whatsapp är en av bovarna i dramat... Den ligger ju online hela tiden, så den drar nog en del...men jag kan inte leva utan den appen!

Last edited: 17 apr 2011
  10. rollet

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ända jag gjort är att nollställa batterifilen och laddat avstängd 6+h. Dock så fick jag bättre batteritid efter byte till modacos rom.

11. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Om ni har rootat så använd setcpu för att göra en "screen-off" profil.

Själv har jag en Z med grym batteri tid pga root och setcpu. Borde ju gå att åstadkomma samma sak på era LG lurar. Med en screen-off profil på min-max 245mhz så har min standby tid sett ut såhär sedan jag gjorde det för någon dag sedan.

Första gången efter full laddning, luren låg 16 timmar i standby batteriet gick från 100% till 95%. Dock låg led lampan och lös under ett antal timmar då jag hade fått ett sms.
    Andra gången jag laddade fullt (igår) så låg sen luren i standby över natten och efter 12 timmar så stog batteriet fortfarande på 100%.

Helt fantastiskt med andra ord.

12. koobs

koobs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

84% kvar efter 8h o 41 min! måste vara rekord nu! iofs 49% Mobil viloläge och 46% telefon inaktiv men de känns väl mer normalt än vad jag haft förr

Tagit bort facebook app och kört in custom vanilla.

13. SweCrown

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har under dagen testat att övervaka nättrafiken med en app (Network Traffic Stats). Enligt denna har Twitter for Android slukat i sig 40MB sedan kl 17.15 idag - inte konstigt att radio är aktiv och batteriet tar stryk om det stämmer.

LG Optimus 2x är min första androidtelefon - kommer från iphone innan. Vilken twitterapp rekommenderas? Det är klart värt att testa en annan för att se om batteriet mår bättre.

14. ninetwozero

ninetwozero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

40 MB är en hel del faktiskt, för att vara meddelanden på max 160 tecken... jag +1:ar frågan om en alternativ (rekommenderad) twitterapp! o_O

15. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag använder Whatsapp, kan det vara en av orsakerna till att radion tar upp såpass mycket av batteriet...?

16. SweCrown

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det kan ju också vara så att traffic stats visar galna siffror. Jag testar med att byta twitterapp och ser vad som händer. Återkommer i ärendet.
    40mb är galet mycket (trots att jag ställt in appen på att bara synca 1/h). Som jämförelse hade gmail och facebook under 1mb tillsammans under samma tid - förutsatt att Network traffic stats visar rätt.

17. marcuspresident

marcuspresident Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Mitt nya batteri som jag har gillat fick sig idag en släng av det "väsen" som käkar batterisyra. Idag gick den helt plötsligt bärsärk på mobilen och det var precis som första batteriet, störtlopp mot noll. Laddade hem en task killer för första gången då inget annat funkade(omstarter och urtag av batteriet m.m) och nu verkar det som att den har lugnat ner sig. Skulle VERKLIGEN VILJA veta vad det är som går fel. Vilken funktion gr igång och bara tuggar batteri? Snälla LG FIXA!!!!!

18. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag har haft "fina" siffror på ca 12 h i standby i någon vecka nu sedan jag fick telefonen. testade igår att göra en hardreset och frysa mail-appen som följer med och istället köra på k-9. resultatet är är i natt ca 15% användning dvs efter 8h hade jag 85% kvar vilket är en stor förbättring.
    Battery Monitor Widget visar att den faktiskt ligger på 100-99% i 4h sedan börjar den dala. Något skit ligger alltså fortfarande och suger batteri. Ska testa att lägga in en customrom och se hur det går där. Dock verkar den fortfarande äta batteri när man ringer så några 7h i taltid är det inte snack om. Har testat Spare Parts också men kan inte se något konstigt där. Den visar 8h i wifi on men bara några minuter i aktivitet så det kan inte ha påverkat mobilen helt plötsligt efter 4h.

cell standby står för 50% av de 15% som använts av telefonen.

Last edited: 18 apr 2011
  19. koobs

koobs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Känner igen det där, min kan ligga standby 100-99% i tre fyra timmar men sen när den väl gått under 95 fortsätter den att dala ner för fort tycker jag

20. sickdroid

sickdroid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En lite dum fråga kanske, men hur får jag fram så jag ser batteri procent? :innocent:

EDIT: Gick från iPhone till o2x:an idag och är än så länge mycket tillfredställd. Lite klurigt att hitta vissa saker bara, men det tar sig. :)

Last edited: 20 apr 2011