Batteritider och vad som "drar ström"

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av PatrikS, 20 mar 2011.

1. Datamob

Datamob Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

gå till "inställningar" -"om telefonen" - "status"

sickdroid gillar detta.
  2. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

ladda ner minimalistic text på market, och kläm ihop en static text där det står "batteri:" och sedan en batteri% indikator :) så kan du ha de på hemskärm

3. sickdroid

sickdroid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm.. utveckla gärna lite mer, förstod inte så mycket av "minimalistic text". o_O

4. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Batteriet på denna är kasst har knappt använt telefonen idag, och har mindre än halva kvar några samtal samt 1 sms. när ska lg fixa? verkar helt dött på fronten.

5. Robroy77

Robroy77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Exakt hur har du gjort inställningarna? Har hämtat hem det programmet nu, måste testa det.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

6. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    På "main" sidan av appen så har jag klockat så som jag vill ha det för vardaglig användning. Max 1300mhz och min 245mhz. Scaling har jag satt till "interactive" då jag upplever att det sparar lite mer batteri än "ondemand".

Sen under profiler så skapar du bara en "screen off" profil på max 245 och min 245 (om luren beter sig konstigt vid uppstart eller dylikt så höj max värdet litegrann tills det blir bra). Har även scaling på interactive där.

På samma sätt skapar du en "charging" profil som du sätter på förslagsvis max värdet likadant som din telefon presterar i normala fall det vill säga 1200mhz. Minimum värdet spelar nog mindre roll här. Har man screen off profil och ingen charging profil blir telefonen väldigt varm vid laddning.

På dessa profiler spelar det ingen större roll vilken "priority" de får i och med att de alltid kickar in om du har en av varje. Se till att dessa profiler är bockade till vänster om dem för att vara aktiverade.

Sen har jag satt upp en "Temperature" profil på 45c och uppåt på hög priority, så att den ska dra ner hastigheten för att undvika vidare överhettning. Dock har luren aldrig gått över 41c på ett ungefär hur mycket jag än pressar den.

Med dessa profiler så arbetar den alltid så som man har ställt in på huvud fliken av appen sen när kravet möts för någon profil så justerar hastigheten på processorn automatiskt.

7. spot_1337

spot_1337 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

minimalistic text är en app som finns att hämta från market.

8. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Optimerad mjukvara + Smart mjukvara ( + Bättre batterier) = Win

Tänk efter, om mjukvaran var optimerad för dual core (nu snackar jag allt ifrån kerneln till apparna) så skulle det bli mycket bättre tid/laddning. Dessutom med smarta funktioner som drar ner på strömförbrukningen under vissa perioder så som då den är i fickan, utanför ett Wifi nät så slås wifi:et av, mm.

Snacka om att dagdrömma , eller hur?!

9. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Du väntar på Android 2.4 Gingerbread.

10. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

visst :)

1. Ladda ner appen "Minimalistic Text" från market (gratisversionen kommer upp som alternativ 3 när jag söker på det)
    2. Långtryck på en homescreen, välj widgets, scrolla ner till minimalistic widgetsena, jag använder 4x1, för att ha den centrerad på skärmen :) skulle säkert få plats på 2x1 också, men ändå... jag använder 4x1..
    3. ställ in ett passande namn, typ "batteri indikator"
    4. välj bakgrund till texten, jag har bockat ur detta alternativ
    5. tryck på "Förinställd layout" (ligger en bit ner på listan) scrolla längst ner och välj "Anpassad..."
    6. tryck på "Anpassad layout"
    7. longpress på fyrkanterna med texten "Tid text (12h)" osv och dra dom till papperskorgen
    8 tryck på det gröna plusset och sedan misc
    9. longpress på static text och dra upp den dit "Tid text (12h)" var
    10 tryck på static text och skriv in typ "Batteri: " (denna text är den texten som syns på widgeten)
    11. tryck det gröna plusset igen, välj "batteri" och sedan "batterinivå"
    12. tryck OK (eller ställ in andra inställningar om du vill)
    13. njut av en nice batteriwidget.

11. alexoid

alexoid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

stängde av push i email

12. ninetwozero

ninetwozero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jädrans vad Phone Standby och Cell Standby gillar att äta batteri. Nere på 30% efter 6.5h, och då har jag bara skickat fem sms, lyssnat på Spotify i fyra timmar spelat Arga Fåglar i 15 minuter samt postat det här inlägget. Eller ok, jag kollade även på Google Maps i 76 sekunder... bör jag be om ett nytt batteri?

Last edited: 22 apr 2011
  13. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag har samma fel som dig. Jag testade med ett annat batteri och hade samma resultat med det. tröttnade nu efter ca 2 veckors upp- och urladdning, återställning och diverse appar men inget har hjälpt. Efter snack med lg ska jag skicka tillbaka telefonen. Funkar inte nästa lur (3e i ordningen) häver jag köpet.

Sent from my Frank phone.

14. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Då "vinner" jag, idag gick den ner till 37% på 4.5 h och då har jag knappt använt den, bara tagit några kort, Angry Birds i 15min och ringt två samtal på 30 sek vardera... Hoppas verkligen att batteritiden blir bättre med 2.3-uppdateringen!

15. ninetwozero

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Vi kanske kan dela på ett par nya batterier eller något, för att försöka pussla ihop till ett helt dygn i timmar! :teeth:

Skämt åsido, men jag hoppas på CM7 alternativt LG's 2.3 - måste dock erkänna att det förstnämnda ser ut att bli bättre och samtidigt dyka upp tidigare!

16. ninetwozero

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Min telefon gick från 84% till 12% under natten, liggandes i standby. Great... ett bortfall på 72% under en 8-timmarsperiod. :mad:

Visserligen var 3G på hela natten för att synka, men jag tycker att mobilen ska kunna klara av det... eller tänker jag fel? Inatt tänker jag prova med 3G av, och se vad som händer!

17. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

det är klart att den ska klara av att synca lite under natten. är ju samma sak som att ha den på sync under dagen och då får den ju inte heller suga slut på batteriet.

att 72% av batteriet försvinner under 8 h är sjukt, speciellt när den bara ligger och idlar. som det ser ut nu skulle den ändå dö efter ca 8h då phone idle dragit nästan hälften den med.

jag väntar på en ny telefon från dustin, om denna är lika kass som de två jag haft hittills ska jag försöka få ihop en grupptalan mot LG då batteritiden inte stämmer för fem öre mot vad de annonserar att telefonen ska klara.

20-30h vid normal användning av upp till 7.8 taltid och 400h standby är det närmsta jag hört folk komma upp till.

18. ninetwozero

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Exactly my thought - klarar den inte att synca på natten när ingenting annat händer... ja, då behöver vi antingen instifta kortare dagar, eller så får man glatt bära en laddstation på ryggen.

Vad har du skickat in dina telefoner för - batteriet eller andra problem? Dock låter 400h standby som önsketänkande, i verkligheten skulle nog dessa timmar aldrig gå att uppnå med O2X (stock)... någon får gärna visa mig att deras klarar av detta!

Jag har lagt upp länken till mitt inlägg på deras Facebooksida, hoppas att vi får svar därifrån.

19. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

i första telefonen var samtalshögtalaren trasig. den andra (nuvarande) har kass standbytid.

20. Drakenhielm

Drakenhielm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Samma hände mig i natt och annars brukar jag bara förlora 1-3%. Kollade spare parts och det visade sig att mobilen hade vart vaken 100%, kollade sen på program som har hållt mobilen vaken, ett program som jag nyss hade installerat hade tidligen blockat vilo-läget i 8h. Var bara och avinstallera det och sen var allt bra igen. Så jag tycker du ska testa spare parts och se om du hittar problemet :)

ninetwozero gillar detta.