Problem: Battertid/Laddning

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av rafflan, 25 jun 2012.

  1. rafflan

    rafflan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej! Har problem med batteritiden på min lur. Har haft den i cirka 1 år nu och har märkt att batteritiden är väldigt dålig. Det tar väldigt långt tid att ladda telefonen och det känns som d 15 % tar slut på 15 minuter. Det jag gör när jag använder telefonen är att jag kollar Facebook och andra sidor. Spelar inte spel. Har inga andra program eller något i bakgrunden.

    Info: Använder den senaste verisionen( dvs ICS, uppdaterade när det kom ut.) 4.0.3.
    Använder 3G internet för är borta på camping. När jag laddar så hinner jag 1 % på några minuter medan kompisen som använder iPhone hinner 60 % när jag hinner 15..


    Någon som vet varför batterit tar slut så snabbt?

    Tack så mycket på förhand!
     
    Last edited: 25 jun 2012
  2. madcow

    madcow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi9
    Telefon 3:
    LG V30
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A
    Platta 2:
    Nexus 9
    Min beter sig likadant. Har haft den strax över ett år. Mitt batteri strul började efter ICS. Har återställt o wipe:at. Smått störigt...
     
  3. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Många som har prob med ics på s2an.

    Något hindrar telefonen att gå i deepsleep.
    Själv har jag gått tillbaka till ginger igen.

    Vill man öka på laddströmmen så går det att göra med en custom kernel o t.ex voltage control som man hittar på google play. Obs: ju fortare batteriet laddas, ju varmare blir det = sämre livslängd på batteriet.
     
    Last edited: 25 jun 2012
  4. rafflan

    rafflan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Okej. Kommer jag få bättre batteri om jag återställer?
     
  5. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Min får mycket bättre batteritid efter en wipe cache. Tack vare att androidOS inte väcker den hela tiden men det håller bara i sig ett par dagar, sedan är man tillbaka.

    Precis som boss302 skriver är det många (alla?) som har stora problem med att få telefonen att gå mer i deepsleep. fattar inte varför de inte får till någon rättning på detta. kolla i forumet, det finns många trådar/inlägg om detta.
     
    Last edited: 26 jun 2012
  6. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Jag skulle testa att gå in i recovery (vol upp + home + power)

    Sedan wipe data/factory reset (OBS!!) & wipe cache. (Har funkat för andra, men det verkar inte vara någon garanti.)
    Wipe data = återställer telefonen helt = inga appar eller inställningar osv kvar.
    Wipe cache = rensar bara cache, då tar det en stund för luren att starta första gången efteråt.

    @brobjo
    Ja det är väldigt märkligt.. Tycker många med cm9 också har problem vad jag läst, så det verkar inte bara vara att samsung har tummen mitt i handen.
     
    Last edited: 25 jun 2012
  7. rafflan

    rafflan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tycker du jag ska återställa telefonen helt? Är det säkert att jag får bättre batteritid?
     
  8. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Jag citerar... "(Har funkat för andra, men det verkar inte vara någon garanti.)"
     
    Boss302 gillar detta.
  9. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Precis, det kan fungera, beror på vad problemet är, det kan vara en widget som ligger och håller telefonen vaken.

    prova först med Wipe cache det är det enklaste och ställer inte till några bekymmer. hjälper inte det så kolla dina synk.inställningar och appar. sedan skulle jag prova en reset.
     
  10. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Jag har återställt min S2 två gånger sen ICS. Men detta satans batteristrul återkommer igen efter ett par dagar/nån vecka. Körde wipe cache, slet ut batteriet och höll in on-knappen i typ 20sekunder. Verkade till en början funka nu den sista gången. Men ack så fel jag hade.

    Har laddat nallen 2ggr idag och den snittar på 4-5timmar på en dag. Och när allt funkar som det ska snittar jag på 12-13 timmar.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  11. tolare

    tolare Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 3 LTE
    Testa att stänga av den och plocka ur batteriet någon minut sen sätt i det igen och starta om, det hjälpte mig, fick det rådet på xda.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  12. mamedi

    mamedi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2009
    Inlägg:
    707
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Efter att ha haft en riktigt dålig batteritid senaste månaderna (håller i cirka 12h) så bestämde jag mig för att köpa batteriet på 2000mha. Bästa köpet!! Jag har dock inte hunnit testa batterilängden riktigt men min mobil känns plötsligt mer gedigen då den blir lite tyngre men ändå perfekt, lite tjockare men ändå skön att hålla i.

    Återkommer med feedback kring batteritiden men kan inte tänka mig att den blir sämre än när jag köpte den.

    För er som undrar så har jag testat i princip varenda populär ROM, även stock roms 2.3.3,2.3.5, 2.3.6 samt 4.0.3 med olika kernels och alla hade lika dålig batteritid. Min telefon är endast 1 år gammal men batteriet började ge sig efter 9 månader.
     
  13. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Har också 2000mAh matteriet.. Det borde suttit på s2an från början tycker jag.

    Jag kör checkrom v6 (2.3.6) med neak kernel.. Kan inte klaga på batteritiden eller flyt/prestanda.
     
  14. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Använder 2000mAh batteriet. I början kunde telefonen klara sig 3-4 dagar med normal användning, lite surfning "via wifi samt 3g nätet" ett par samtal då och då, och skicka sms, synkning avstängt, gps av, strömsparläge av, display styrka på lägsta, nu klarar sig telefon ungefär 2 dagar + 3 - 8 timmar. Nu undrar jag om det är rimligt att nåt som heter Batteriviloläge ska dra 23% av batteriet på 1dag + 6timmar ? android OS drar 29% "kör ICS" senaste för S2. Vad är era tips för att öka batteritiden är det lönt att sätta igång strömsparläge ?,
     
  15. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Tycker inte man ska ge avkall på funktionerna för att klara batteriet en extra dag om det redan håller i två dagar! Batterisparläget ska du bara använda om du inte har möjlighet att ladda den under den närmsta tiden.

    Ja det är rimligt att Batteriviloläge drar 23% tycker det låter riktigt bra.

    Testa de tipsen som finns högr upp i tråden om Wipe cache m.m.
     
    Last edited: 6 jul 2012
  16. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Min drar mycket ström om man surfar via 3g, tömmer batterier fort då, speciellt om mottagningen är lite dålig. Tänkte på om du surfar på en camping. Annars ics med speedmod kernel får jag runt 3-4 timmar skärmtid då jag har Wifi, med stora batteriet då.

    Skickat från min GT-I9100
     
  17. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    På senare tid har det hänt mig att samsung-knappsats har löpt amok och börjat konsumera cpu konstant, så jag tvingats avsluta den med Watchdog. Verkar hända efter att Chrome hängt sig medan man skriver något och man fått avsluta den. Kappsatsen blir då som tokig och suger CPU (och därmed batteri som en tok) Vet inte om någon annan råkat ut för det?
     
  18. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    facebookappen är en bra batteritorsk... Starta den och gå ur och gå sen in i "enhetshanteraren" så får ni se att den käkar cpu som ett fetto äter non-stop.