Problem: Battery drain DELUX, Android OS buggen

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av lumba, 31 mar 2012.

1. lumba

lumba Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hallo,

Jag hade bra batteritid på gingerbread. Efter uppdateringen till ICS, så har jag, liksom många andra, fått gräsligt dålig batteritid. Det är något som håller telefonen vaken, väcker den stup i kvarten ser man i batterihistoriken. Jag har mixtrat, avinstallerat appar, kontrollerat uppdateringsfrekvenser i olika appar osv, men inget fungerar. Igår gjorde jag en fabriksåterställning, men ingen som helst skillnad. Telefonen klarar sig typ 8 timmar sen är den död. Den är död varje morgon om jag inte sätter den på laddning vid sängdags. Jag har googlat och sökt på olika forum efter någon lösning, utan något resultat. Installerat Better Battery Stats, men den kommer inte med någon särskilt vettigt. Audio_out process som har mkt partial wakelock tid, men inget konkret. Wtf liksom, vad ska jag göra? Kan någon rekommendera en stabil ICS rom att flasha som fungerar bra?

Jag har även haft problem med USB kontakten och laddning av telefonen. Men det har gått över nu. Plöstligt plingade den till, att jag anslutit USB till datorn, fick krupp och plingade i ett om och om igen tills den gav upp, pausade ett tag,. och sen började om, gaaah liksom. Det gick inte stänga av telefonen heller, den slog på sig själv igen så fort den blev avstängd. Fick ta ut batteriet...

Well well, det gick iaf över efter ett tag.

Fan ruttet att det inte ska gå å få va nöjd med sin telefon nån gång!! Samma skit var det med föregångaren galaxy S. Men jag trodde de hade löst sånna här battery drain och Android OS problem som funnits sen tidgare i gb, nu i ICS!

2. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag installerade GB, 2.3.5, igår. Installerade Bastista Foxhound 7 och speedmod-kernel från slutet av Oktober.

Jag tyckte även att telefonen vart varm och drog batteri i 2.3.6. Så jag gick hela vägen tillbaka till 2.3.5 för att se om det är ett hjärnspöke eller om det verkligen drar mindre batteri. Framför allt tyckte jag att vid vanlig surfning blev telefonen lätt varm. Vad jag har förstått så har inte 2.3.5 någon hårdvaru-accelerering, i 2.3.6 var browsern accelerad.

Jag tyckte inte ICS drog varken mer eller mindre batteri mot 2.3.6. Det främsta problemet jag hade med ICS, Omega 6, var att den ibland och oförklarligt startade om sig. Inte helt från boot utan Omega-loggan visades sen var jag tillbaka i launchern, apex, utan att behöva knappa in SIM-koden. Gjorde en fabriks-återställning men Samsungs TW krashade direkt och höll på att starta om i oändlig loop så jag kunde göra annat än starta om telefonen. Ledsnade och installerade formaterade allt jag kunde i CWM och installerade Foxhound.

Får se hur länge jag blir med räven :)

3. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

När jag tog bort appen Samsung pushservice under data/app så återgick min batteritid tillbaka till det "normala".

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

4. lumba

lumba Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hmm... var då under data/app ? Med root explorer då typ eller vad?

5. lumba

lumba Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Läste på ett annat ställe att disabla fast dormancy kan hjälpa mkt
    *#9900# är koden för att komma åt det.

Push service verkar inte vara igång, syns inte när jag kör Better battery stats iaf.

6. Purpledodi

Purpledodi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Sen jag uppdaterade så är det android os som tar mest batteri. Varför vet jag ej. Batteri tiden är nästan för bra på min nu dock. Svårt att matcha laddningarna över natten nu. Men jag blir fundersam när skärmen inte är det som tar mest nu som det alltid gjorde innan.

7. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

med root explorer. Hette något i stil med com.samsung......

Den fanns upplistad i better battery stats och vräkte ut sig batteri :)

8. lumba

lumba Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

(Vad är det för idiotiskt script som laddar om sidan 40 gånger när man ska skriva ett inlägg i forumet? Kör chrome)

Jag läste lite mer, och det verkar som det är en bugg i wifi so gör att telefonen hålls vaken onödigt mkt. Jag kör med sleep policy never, och anävnder wifi mkt. Nu har jag installerat green power och telefonen för 3 gånger längre batteritid typ.. så det är nog nån bugg där i ICS. Klarar mig med green power så länge tills de fixar sånna där barnsjukdomar.

Detta med partial wakelocks, vore väl enkelt om man kunde välja i OS inställningarna bara att man vill ha strikt vakenhetspolicy, den ska sleepa gärnet när den väl sover helt enkelt, sådant vore väl inte så svårt att fixa. Eller att ha full kontroll över vad som får vara igång osv, verkligen dåligt att de inte kommit längre på dessa grejjer nädet är smartphones som är beroende av batterisparsamhet. Pinsamt nästan.

9. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

i ics samlas allt som inte har en egen process under "android os", så den SKA dra mer än den i gingerbread.
    sen är det dessutom en bugg som gör att det ser ut som android os drar mer än den egentligen gör.

har du bra batteritid men android os ser ut att vara batteritjuv är allt i sin ordning, alltså ;)

mer info:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1456265#

Purpledodi gillar detta.
  10. Purpledodi

Purpledodi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Skönt att höra. Slipper jag försöka felsöka nånting som fungerar som det ska xD

11. lumba

lumba Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Iaf, sedan jag installerade Green Power igen så drar min telefon knappt nåt. Så det är med andra ord problem nånstans med wifi för min del, tror det är wifibuggen, att telefonen vaknar stup i kvarten när wifi är igång, att den inte går ner i deepsleep med wifi på med andra ord. Under 9 timmar inatt har min telefon dragit 6% av batteriet, det är skitbra. Tack Green Power...

12. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Eller så har du en kass router... Vissa routrar får mobilen att dra enormt mycket batteri.

13. lumba

lumba Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Inte omöjligt, men borde inte det varit samma problem med GB då? Detta hände ju när jag uppgraderade till ICS

14. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

så här lite drar min uppkopplad mot routern där hemma (gMIUI v4 2.3.31, ingen undervoltning eller nåt sånt, inget greenpower eller liknande):

...12% på drygt 30 timmar, alltså.

routern är en TP-Link TL-WR1043ND, förresten.

15. lumba

lumba Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Såhär ser mitt batteristats ut nu med green power: