BDB Uploadr - Ladda upp bilder till Bilddagboken.se [Släppt på Android Market 04-13]

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Berglund, 6 apr 2010.

1. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har STHLM Traveling men visste inte att den gjorde det efter OS:ets språk. Men som sagt: gör så att man kan ändra manuellt åtminstone. Vilket språk det blir när man installerat det skiter jag i, bara man kan ändra det.

2. Berglund

Berglund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hade nog mest tänkt att det i sådana fall tar telefonens språk och frågar om du sedan vill ändra till det andra.

Egentligen är jag emot att ha svenska alls, då jag föredrar att apps är skapade på engelska. Men att kunna byta till svenska skadar ju inte.

Ja, det var lite det jag hade tänkt i så fall. Och ja, när BDB blir lite mer on-the-go så kanske det är dags. :)
    Hehe, ja, blev lite intressant när jag läste att BDB också verkar arbeta på en officiell app. Vi får se hur framtiden blir.

3. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Använder inte bilddagboken, men jag håller tummen för att du fixar något bra här. Den typen av applikationer som behövs för att få in lite yngre folk på Androidmarknaden också. (verkligen inget illa menat mot dom här som använder bilddagboken)

4. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

*Tar VÄLDIGT illa upp* :sealed: :(

5. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja, det var det jag tänkte. Om jag lyckas få folket på BDB att sedan göra någon form av nyhet av det när den väl åker ut på Market (vilket jag satsar på till början av nästa vecka) - så kanske Android kan få ännu lite mer uppmärksamhet av den åldersgruppen.

Version 0.8 släppt nu;

Nya features i 0.8:
    Val mellan svenska/engelska - svenska förinställt.
    Välja datum att ladda upp till.
    Kopia av URL:en till bilden i urklipp.

Whoops, verkar bli tradition. Liten NullPointerException som gömmer sig. Fixad. 0.8.1 släppt.

Last edited: 9 apr 2010
  6. finrist

finrist Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fan vad nice! Ska genast prova!

/Anders (pjotr på bdb), utvecklare på Bilddagboken

7. finrist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Resultat på min Galaxy (gamm-skräpet):

Från kamera: Kraschar när jag trycker attach
    Från galleri: Hänger sig när jag trycker ladda upp

8. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Intressant. Har du lust att dra ner Log Collector från Android Market - återskapa problemen, öppna Log Collector och skicka till [email protected]?

Men det är nice, HTC Magic och HTC Hero verkar fungera - Tattoo och Galaxy har problem. Bara några till att testa sedan.

9. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Är det möjligt eller har du några planer på att göra så att man kan se ifall andra har lagt upp bilder - och i så fall kolla på dem?

10. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Okej, lagt upp en 0.8.2 med en möjlig fix. Är inte säker på att den fungerar. Har du lust att prova igen?

Och Galleri-problemet är för att Android tror att programmet har hängt sig när bilden laddas upp - med stor risk, om man trycker på wait, så kommer den igång igen. (hoppas jag, annars har vi en till bugg). Det ska jag fixa till i nästa version.

Planerna är att fortsätta tills du har ett mobilt BDB. Åtminstone så du kan kolla vänners/dina egna bilder, och kommentarer. Det lär ju ta ett tag dock. Nu är prio att kunna ladda upp med säkerhet.

11. finrist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kraschar på samma sätt även nu. Nu vill inte Log Collector samarbeta riktigt (share via google mail -> compose titeln kommer fram -> poff den stänger allt och går ur mail). Ska se om en omstart löser biffen.

12. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Fick loggen. Har lagt upp ännu en version. Om inte detta fixar problemet så går jag ut i regnet!

Fast jag ångrade mig, direkt. Det kommer nog kanske inte fungera. Tror inte Galaxyn använder sig av MediaStore för att hålla koll på vart bilder och så ligger.

Last edited: 9 apr 2010
  13. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Sweet. Ville bara veta framtidsplanerna och ifall det var möjligt. :)

14. nofowuw

nofowuw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sedan uppdateringen till 0.8.3.1 fungerar INTE uppladdning via galleriet på min Hero 1.5 original ROM. Forceclose varje försök.. Uppladdning direkt via kameran funkar dock fortfarande.

:o

15. JoakimE

JoakimE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Jobbtelefon.
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Provade installera 0.8.3.1 på en Milestone, men får Force Close på både kamera som galleriknappen...

Logg kommer på mailen till utvecklaren.

16. Androidnisse

Androidnisse Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Kraschar direkt när jag väljer från galleri, och kan inte skicka med kamera.

17. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Borde fungera igen i senaste.

Tack så mycket.

Även du, testa senaste, 0.8.3.7.

Dessa problem uppstår i och med att Heron (och allt annat med SenseUI) hanterar bilder från kameran annorlunda mot andra android-mobiler. Det har jag först märkt nu när loggar börjar ramla in från andra mobiler - jag har bara kunnat felkolla mot min egen Magic med SenseUI.

18. JoakimE

JoakimE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Jobbtelefon.
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Fick en Force Close när jag försökte ladda upp direkt från kanten, galleriet fungerade fint dock.

Denna gången testades det från en Samsung Galaxy Spica.

19. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Fick din logg, dock fanns det inga meddelanden från BDB Uploadr med - öppnade du Log Collector direkt efter att programmet hade kraschat?

20. Berglund

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Funderar på om jag ska lägga kamerabiten åt sidan - bara för tillfället. Den sinkar utvecklingen och är något som självklart skulle komma tillbaka i en senare version, när den verkligen är komplett och fungerande på alla mobiler.

Är detta något ni tycker är väldigt viktigt att ha i första ordentliga releasen, eller är det något jag skulle kunna lägga tillbaka som en feature i senare versioner?

Det blir ju inte mer avancerat än att man först måste ta bilden med kameran och sedan starta BDB Uploadr och ladda upp den?

Det finns ju flertalet problem (om jag inte skriver en helt egen kameraapp, vilket inte känns så lockande) med kameradelen redan på API-nivå, som jag inte kan lösa öht. Exempelvis att bilden blir väldigt liten i jämförelse med om man laddar upp från galleriet.

Last edited: 10 apr 2010