Bebis-säker guide till att flasha in en ROM på din Blade

Diskussion i 'Blade' startad av qviz, 26 nov 2011.

  1. qviz

    qviz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Viktigt!

    Innan du börjar att flasha in en ny ROM så vill jag passa på att säga att jag står inte för någon skada skedd på din Blade. Detta gör du på din egen risk.

    GryphGryph ska ha cred för mycket hjälp med tråden.

    Varning! Lång text.

    Jag vill bara säga att jag ber om ursäkt för eventuella grammatikfel, stavfel och liknande. Jag är bara 12 år så något Svenska-proffs är jag inte. (Än ;)).

    Viktigt är att Bladen är fulladdad när du utför processen och ett plus i hörnet är att du har ca 500mb ledigt på ditt minneskort. Orkar du inte ladda ner dina appar igen så kan Titanium Backup vara bra att ha, finns på Android Market. Även om du vill behålla dina SMS, så kan MyBackup Pro även vara värt något. Finns på Market, även den.

    Innan du börjar, så vill jag även informera er om att man behöver root. Nu undrar ni säkert vad "root" är. Detta gör att du får tillgång till systemfiler, som är nödvändigt innan flashning av en Custom ROM.

    Hur rootar man då?


    Personligen så föredrar jag z4root. Du laddar ner det här. Skrolla ner på sidan där det står "Attatched files". Precis under den texten finns en nerladdningslänk, som ska heta "z4root.1.3.0.apk". Tryck på filnamnet så laddas filen ner. Placera filen du nyligen laddat ner på skrivbordet.

    Okej, nu då?

    Nu händer det saker! Nu ska du koppla in din USB-sladd i din telefon och dator. Om detta är första gången så kommer du kanske behöva ladda ner drivrutiner. Detta gör Windows automatiskt. Om inte, ladda ner dom här. När du har installerat drivrutinerna, så ska du göra en viktig sak vilket tillåter dig att ladda ner appar som inte kommer från Market. Så, när du är på din homescreen, så trycker du "Menu" knappen som sitter på bladen. Sedan Inställningar > Appar (Program i vissa fall) och checkar i "Okända källor". Ibland kan "Okända källor" kallas för Utveckling, men det är samma alternativ.

    När du har gjort det, så drar du fram din topbar. Topbar = det längst uppe. Dra ner den, sen lokaliserar du fram valet "USB-Ansluten" och under den ska det stå "Välj om du vill kopiera filer till/från din dator.". Tryck på den knappen. Du kommer nu mötas av en Android-gubbe (alla vet väl hur han ser ut) som håller i en USB-kontakt. Under där ska det finnas en knapp där det står "Aktivera USB-lagring". Tryck på den knappen och vänta tills Android gubben blir Orange. Nu, via din dator, ska du få tillgång till ditt sd-kort. För att öppna upp mappen till dit sd-kort, gör så här.

    Tryck på "Dator" via Start-menyn, på din Datorn. Har du Windows XP så står det "Den här datorn" istället för "Dator". I alla fall. Tryck på "Dator". Här kan du se din hårddisk som finns på datorn. Men det ska vi inte gå in på nu. Under menyn "Enheter med flyttbara lagringsmedia" så ska det finnas någonting som heter "Flyttbar disk (G:)". Ibland är det olika bokstäver på G:et men oftast är det likadant. Tryck på texten/ikonen för "Flyttbar disk".

    Här ser du en massa mappar. Rör inte någon mapp, utan dra filen du hade lokaliserat på ditt skrivbord till "Flyttbar disk". Spelar ingen roll vart, bara det inte är i någon mapp. Såja. Nu har du z4root på ditt sd-kort! Mer om hur du använder z4root förklarar jag senare.

    Men! Ha fortfarande kvar USB-kontakten isatt. För nu ska vi installera en app som heter OneClickRecovery.

    Vad är OneClickRecovery?

    När vi ska installera en ny ROM, så behöver vi en Recovery. Det är här vi installerar våran ROM. Det kan även vara din sista utväg om du får bootloops ( telefonen startar om hela tiden, automatiskt). Men detta händer inte om du följer guiden precis som sagts.

    Jaja, Recovery... jag ville få reda på vad OneClickRecovery var för något!

    OneClickRecovery är ett riktigt, riktigt simpelt program. Den installerar Recovery (i detta fall så installerar OneClickRecovery en Recovery som heter ClockwordMod) genom att trycka på en, enda knapp. Den bootar (boot = starta, i plural bootar) in i ClockworkMod, och det är där vi installerar våran ROM. Du laddar ner OneClickRecovery här, och du vet ju redan hur man installerar en app från datorn till minneskortet, så det är väl inga större problem, hoppas jag? :) Så då behöver jag inte förklara igen :) Det är egentligen samma process som när du installerade z4root.

    Att välja en ROM

    Nu ska du lägga in en ROM. Eller, installera en ROM. Detta är enkelt. Jag skulle rekommendera Swedish Spring till en början. Swedish Spring är en riktigt stabil ROM. Den har även överklockingsmöjligheter. Du laddar ner Swedish Spring här.

    Men vill du gå hardcore från början så är CM7 ett starkt alternativ. CM7 är även en stabil ROM, men inte lika stabil som Swedish Spring. Vad som är så speciellt med CM7 är att även här har du överklockningsmöjligheter och du har en massa andra inställningar att pilla med. Det finns två olika typer av CM7.

    Stable

    En stabil release av ROM:en CM7.

    Nightly

    En inte lika stabil release av CM7, dock med fler funktioner. Nightlies släpps varje natt.

    CM7 Stable laddas ner här, CM7 Nightly laddas ner här.

    Om jag inte missminner mig så laddas Google Apps (Market, Gmail och andra program från Google) inte med CM7. Detta får man göra själv. Lägg in "gapps" på ditt sd-kort, ladda ner det här. Det är inte alltid säkert att YouTube följer med, men det går att ladda ner via Market enkelt.

    Installera apparna på mobilen

    Nu, för att du ska installera apparna på din mobil, så behöver du Inaktivera USB-lagring. Du trycker på samma knapp som vi gjorde för att få åtkomst till vårat SD-kort på datorn. Du har vanligtvis en Filhanterare redan på din Blade, så för att starta upp denna så tar du upp din App-meny (där du har alla dina appar samlade) och letar upp en App som heter "Filer" eller "Filhanterare" med en mapp som ikon. Starta upp denna. Leta efter z4root-filen. När du har hittat din z4root-fil, så trycker du på den filen och där kan du välja om du vill installera appen eller inte. Tryck på Installera.

    När den har installerat klart så trycker du på "Öppna". z4root öppnas och du kan nu välja om du vill ha en Temporär root (root finns inte kvar efter reboot då) eller Permament root. Jag skulle rekommendera att roota den permament. När du har gjort det, så har du rootat din Blade. Grattis! :D Nu ska vi installera OneClickRecovery.

    Egentligen är det bara samma process med att installera OneClickRecovery som att ladda ner z4root. Så du installera likadant som du gjorde med z4root, sen så trycker du på "Öppna" när installeringen är klar. Sedan trycker du på den stora knappen som visas i appen. Det kan komma upp en pop-up bar från Appen "Superuser" som man får med root. Den kommer fråga om du ska tillåta åtgärden som OneClickRecovery eller inte. Tryck på "Allow". Superuser kan du få mer info om genom att googla Superuser.

    Nu kommer telefonen starta om sig själv. Rör ingenting under omstart!

    Telefonen kommer nu in i ClockworkMod (som vi pratade om förut). Ser användargränssnittet ganska krångligt ut, få då inte panik! Det är ganska simpelt egentligen. Home-knappen för att välja, volym + & - för att gå igenom menyvalen. Tillbaka knappen för att ja, komma tillbaka.

    Innan vill du göra en Nandroid-backup, om någonting skulle gå fel. Detta gör du genom menyvalet Backup/Restore sedan Nand backup sedan trycker du på Home. Detta kan ta en stund, oftast inte mer än 10 minuter. När du är klar med detta så trycker du på Tillbaka knappen tills du är du började. Om du inte kom tillbaka dit du var från början automatiskt förstås. Gå ner till menyvalet "Wipe data/factory reset" och tryck på Home knappen för att välja.

    Sedan när du är klar med detta, så går du tillbaka till huvudmenyn där du började, om du inte kommit dit automatiskt. Väl där så väljer du menyvalet "Wipe data". När detta är klart så går du tillbaka till huvudmenyn. Sedan Advanced, för att sedan trycka på Wipe dalvik cache. Tryck sedan på tillbaka knappen.

    Sedan när du väl är på huvudmenyn, så borde det finnas ett menyalternativ som heter någonting i stil med "Install Flash Zip from SD card". Tryck på Home för att välja menyalternativet. Sen finns det en menyalternativ där det står "choose zip from sdcard" och välj sedan din ROM. Detta kan ta lite tid. Sedan så gör du samma sak med gapps-filen som du även lade in på ditt sd-kort. Du väljer menyalternativet "choose zip from sdcard". Sedan väljer du gapps.

    Sedan när allting är klart så väljer du menyalternativet "reboot system now" och sen borde du få se en fin omstart med din valda ROM :)

    Hoppas detta hjälpte dig som är ny inom Android. Säg till om ni har något problem med Guiden eller om denna hjälpte er. Ser gärna att ni påminnner mig om något jag missat.

    Jag tål kritik! Ha så kul med din ROM! Ses!
     
    Last edited: 26 nov 2011
    eraluno, gayweena, Chabbe11 och 1 annan gillar detta.
  2. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Tack! Detta är precis vad jag behövde. Har läst igenom några gånger nu och tycker redan att jag börjar förstå. Ska dock prova imorgon när jag är utvilad. Är du bara 12år? Säg till din lärare att du ska ha MVG i svenska. Jättebra var det. Supernöjd. Återkommer gärna om jag har frågor sedan :)
     
  3. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Btw kommer telefonen bli på svenska efteråt eller får man vara nöjd med engelska? Menar i menyer och sånt.
     
  4. qviz

    qviz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ja, jag är bara 12 år ;) Hehe, tack så mycket :)

    Ja, efter första omstarten från ClockworkMod så kan man ändra språk till Svenska ;)
     
  5. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Du är en kanonkille ju! Detta ska jag lätt prova direkt när jag vaknar. Går det fel så är det mitt fel för att jag klantat mig. Tänkte även på det där med temporär(eller vad hette?)och permantent. Du rekommenderade permanent men varför då? Det var nog faktiskt det enda jag inte riktigt hängde med på, alltså skillnaden.
     
  6. tcmixx

    tcmixx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tänkte höra lite, är CM7 den bästa 2.3 rommen till ZTE Blade, va det gäller batteritid och sånt?
     
  7. qviz

    qviz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Man tackar :)

    Jo, det är en personlig åsikt. För att det är ju ganska surt om man inte har alla möjligheter som man hade innan om man startar om telefonen. Så därför föredrar jag helst permament. :)
     
  8. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Tack förstår vad du menar nu, men vad betyder reboot? :)
     
  9. qviz

    qviz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Reboot är när man startar om telefonen ;)

    Sent from my Blade using Tapatalk
     
  10. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Tack, det här kommer gå som en dans för mig :)
     
  11. qviz

    qviz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Trevligt :) Berätta hur det gick senare då ;)

    Sent from my Blade using Tapatalk
     
  12. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Behöver inte roota för att köra oneclickrecovery så det kan man hoppa över.
     
  13. qviz

    qviz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Men det kan vara användbart för framtiden :)

    Sent from my Blade using Tapatalk
     
  14. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Rommen man sätter in är ju rootad ändå så enda orsaken att göra det är om man vill köra titanium backup före man flashar in en ny rom.
     
  15. qviz

    qviz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jo iofs. Någon som har haft framgång med guiden?

    Sent from my Blade using Tapatalk
     
  16. Axer

    Axer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bra skrivet, jag personligen förstår inte hur man inte man fatta hur man ska göra. Trodde det skulle vara mycket svårare att roota och flasha in custom ROM, men det tar ju bara några sekunder... Fast för dom lite mindre "kunniga" kanske sånt här är bra att ha.

    Är du medlem på flashback? Om inte så borde du vara det...
    Eftersom det är 18års gräns där så blir det lite mer vuxet att skriva där, mer seriösa svar och sånt. Du skriver jävligt bra för att vara 12 måste jag säga..

    Är själv 14 bast, och har skrivit närmare 1000 inlägg på flashback. Utan att bli avstängd eller ens misstänkt att jag är under 18, haha.
     
  17. qviz

    qviz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Man tackar så mycket, men rykterna runt flashback som mina föräldrar hört pratats om är alledes för allvarliga, för dom. Men man tackar åter igen för dom positiva kommentarerna :)

    Sent from my Blade using Tapatalk
     
  18. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Nu blir det root och grejer för hela slanten! :D
     
  19. qviz

    qviz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Gött! Hur gick det?
     
  20. qviz

    qviz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Personligen, ja. Batteritiden är klockren, prestandan också. CM7 rekommenderas stort. Jag kommer senare lägga till fler ROM:ar.