Begränsade surfabonnemang problem för Västtrafiks resenärer.

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Moby, 14 apr 2015.

  1. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Här är en länk till en lite rolig nyhet om bekymren Västtrafik och Nettbuss fått på grund av att de valt abonnemang med för snål datamängd till sina bussar. http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2679575-surfen-tog-slut-pa-borasbussen

    Nettbuss kör ju också långfärdsbussar och där borde det gå åt ännu mer data än bussar mellan Borås och Göteborg så de borde ju ha abonnemang med högre datamängd hos TDC, som jag tror är deras operatör. Men möjligen har de slutat erbjuda stora datamängder eller så har de annan operatör till Västtrafikbussarna. Någon som vet lite mer?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Känns ju onekligen som en väldigt dålig lösning... 100GB är inte speciellt mycket, speciellt inte när vi användare ser WiFi som obegränsat. Några Netflix-filmer per dag och det är slut.

    UL verkar ju ha en bättre lösning. De kör med 3 och det verkar inte finnas någon begränsning, ej heller har något liknande kommit upp.
     
  3. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Surf på bussen? Det var något nytt för mig iaf
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    På vilka bussar har de wifi? Hur mycket betalar de för obegränsade abonnemang?
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Dubbeldäckarna. Hur mycket de betalar vet jag inte.
     
  6. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Västtrafik är till stor del skattefinansierat.
    Varför lägger de pengar på att erbjuda uppkoppling?
    De pengarna borde läggas på att antingen förbättra transporten eller minska skatteberoendet.
     
    antonholmstedt, swedem och ASR gillar detta.
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om man med sina färdmedel kan konkurrera med andra, och bli bättre, så ökar man ju antalet resenärer. Detta gör ju i sin tur så att inkomsterna ökar och man får möjlighet att minska skatteberoendet samt förbättra trafiken.
     
  8. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 821
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    X-trafik ska installera wifi i bussarna här, och efter det i X-tågen.

    Norrtåg erbjuder wifi, men begränsad datamängd för varje passagerare.
     
  9. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Utan statistiska underlag vågar jag mig på att säga att i detta fallet har det nära noll relevans.
    Att någon skulle välja sin dagliga transport pga att det erbjuds internet är extremt osannolikt, den största konkurrenten är att ta bilen pga tidsbesparing (eller kostnadsbesparing kombinerat med tid, för mig är det en rejäl tidsvinst kombinerat med att buss inte skulle vara billigare).

    Pratar vi istället långdistansbuss där konkurrens förekommer blir dit tankesätt relevant, men då är det såvitt jag vet ändå inte skattefinansierat.
     
  10. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Eller så kan Västtragik sänka priserna istället, härifrån kör SJ och Västtragik tåg till GÖteborg, SJ kostar cirkus 70kr och Västragik det dubbla, tar hellre bilen där jag är garanterad en plats (tågen är 90% av gångerna fulla då dom är för korta) till nästan samma pris.
     
  11. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Tycker det kan ingå i förbättra transporterna som jag skrev. Fler turer, billigare, smartare planering osv.

    Jag är politiskt kluven till hur det ska hanteras. Privatisera helt hade lett till mycket förbättringar, men samtidigt måste mer eller mindre många icke lönsamma linjer finnas.
    Dagens variant verkar ju fungera rätt uselt dock.
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det beror på vad alternativen är. Om man väljer mellan två olika bussbolag eller t.ex. buss och tåg så kan nog internet avgöra.

    Sedan är nog merkostnaden ganska försumbar. Säg att de betalar 1000 kr per fordon och månad för abonnemang + utrustning. Det är kaffepengar mot förarens lön, bränsle och slitage på fordonet. Om det höjer kundnöjdheten det minsta så är det nog meningsfullt att göra.

    Sedan kan ju kapaciteten bli ett problem på t.ex. tåg. Jag åkte med snälltåget från Åre en gång. Där körde man med Net1 och tåget var fullsatt. Även om man skulle ha ett modem per vagn(vilket jag betvivlar) så får man 5-6 Mbit att dela på. Förmodligen mindre eftersom masten blir så hårt belastad på just den platsen. Det blev inte mycket till varje passagerare kan jag säga.
     
    Last edited: 16 apr 2015
  13. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Enligt wikipedia har västtrafik ca 1900 fordon. Skulle alla vara utrustade är det nästan 2 miljoner per månad om 1000/fordon räcker (vilket jag tvivlar på). Nu är det väl säkert servicefordon och annat inräknat så säg 1 miljon per månad. Det är lite i förhållande till andra kostnader, men fortfarande mycket pengar.
    Och de flesta av deras linjer saknar konkurrens (förutom bil/taxi/cykel/etc).
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det låter alltid mycket när man slår ihop kostnaden på det sättet. Det intressanta är hur stor del av utgifterna den utgör. En buss kostar lätt 300 kr/mil att köra om man räknar ihop värdeminskning, bränsle, underhåll etc. Om varje buss kör 25 mil om dagen så blir det 7500 kr. Säg att föraren har en lön på 20000 kr/mån. För arbetsgivaren kostar det runt 30000 Kr/mån att ha honom anställd. Det är 1000 kr till om dagen. Även om varje abonnemang skulle kosta 2000 kr/mån så blir det bara 67 kr om dagen för internet. Visst är det pengar, men du behöver inte många extra passagerare per fordon för att räkna hem det.
     
  15. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Som företag ja, men nu blandas skattepengar in.
    Dessutom, tveksam konkurrensfördel när alternativet innebär eget fordon.
    Så lägger vi på att alla redan har sin egen uppkoppling i telefonen, så vill man jobba/surfa på bussen har man alla möjligheter till det ändå.
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det funkar bättre med en router som har ordentlig antenn på taket än mobilen inne i bussen, så en viss nytta finns ju fortfarande. Många är även rädda om batteri etc.

    Kanske har man kommit fram till att det ökar resandet så mycket att det är värt utgiften? Det är nog inte omöjligt att några t.ex. tar tåget istället för bilen för att passa på att jobba lite om man vet att det finns bra och stabilt internet som inte drar på den egna kvoten/batteriet. Men vad vet jag...

    På tågen mellan Uppsala och Stockholm jobbas det för fullt och det är rätt svårt att få en stabil uppkoppling med egen mobil inne i vagnarna. Det skulle nog uppskattas väldigt mycket som SJ införde wifi. Inte omöjligt att det skulle locka över några från både buss och bil med tanke på hur snabbt och bekvämt tåget också är.
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Viktigt att räkna in är att väldigt många personer ansluter till i princip alla trådlösa nätverk som finns tillgängligt publikt på olika ställen - stationer, tåg, köpcentrum osv. Det är allts något som lockar. Om det inte skulle lockat, varför skulle fler och fler satsa på det? Varför finns det då i köpcentrum, på cafeér om ändå alla har en egen uppkoppling som de skulle kunna använda?
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag tror att det handlar främst om att man slipper använda sin egen datakvot och till viss del också stabilitet(mest på tåg och bussar). Sedan finns det ju många utlänningar som är i Sverige tillfälligt. För dessa är det fruktansvärt dyrt med mobilsurf.
     
  19. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Jag har åkt en del tåg och mitt 3G har i regel fungerat bättre än deras wifi. Där har funnits ström dessutom. Antar att det inte finns på pendeltåg dock.
    Svårt att se relevans att jämföra västtrafik med sthlm-uppsala dessutom.


    Det finns många utländska besökare. Jag har precis spenderat 3v i USA, jag och kollegorna anslöt till varenda wifi vi kom åt. Men vi hade inte valt annat färdsätt pga att det fanns wifi.
    Caféer etc som du nämner är väldigt konkurrensutsatta dessutom, återigen en ganska orelevant jämförelse.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Anledningen till att din egna anslutning fungerat bättre är ju för att det är så många som ansluter till det publika WiFi-nätet. Så det finns ju en marknad för det.

    Tycker det är en ytterst relevant jämförelse. Caféer konkurrerar ju med varandra, på samma sätt som att olika kollektivtrafikbolag konkurrerar med varandra. Om man åker med ett bolag där det trådlösa nätverket fungerar dåligt, samtidigt som det finns andra aktörer på samma sträcka som också erbjuder wifi är det ju väldigt stor chans att man väljer den andra aktören istället. Många jobbar ju och vill inte använda sin datakvot till det. Detta gäller ju även de som har mycket surf i abonnemanget.

    Ett abonnemang med 100GB kostar för övrigt inte speciellt mycket. Är man ett företag som köper några abonnemang så blir det faktiskt riktigt billigt. Hos Telia kostar det 399kr/månad och Tele2 tar 349kr/månad. Det handlar alltså om små kostnader.