Behålla eller sälja och vänta på nya modeller ...?

Diskussion i 'Allmänt' startad av SwedBear, 16 jul 2009.

1. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Jag tänkte lyssna lite till råd av folk här som alla äger eller planerar att köpa Android telefoner.

Jag är i en lite konstig situation där jag känner mig lite villrådigt om vad jag ska göra med min Vodaphone HTC Magic.

Jag är lite av en telefonnörd. Jag tycker om att prova nya saker och är alltid på jakt efter nästa bra telefon. Med Android så känner jag att jag har hittat en plattform som jag kommer ha roligt många år med.

Förra året köpte jag mig en iPhone och bytte till Telia från 3 just för det (var inte nöjd med Tre's täckning vid vårt sommarhus på Gotland). Jag har varit väldigt nöjd med min iPhone. Dess musik och media kapabilitet är underbar och appstore har så mkt trevligt i sig att jag slutade jailbreaka efter ett tag.

Men självklart så har det funnits en hel del saker jag inte gillat med den. Jag är t ex inte specielt impad av deras gränssnitt längre då det är irriterande att ha 6 sidor med ikoner där man får leta efter sina program. Jag saknar också möjlighet till "Widgets" etc. Dessutom är den lite stor.

Jag köpte HTC Magic från tyskland lite av en slump då jag läst en del bra på prisjakt och sett en länk hit. Jag var inte heller intresserad av att köpa Tre's variant (då visste vi inte att andra skulle få den så snabbt) så det blev enklast och billigast att skaffa en från Tyskland.

Jag bestämmde mig att jag skulle bara använda min HTC Magic under sommaren och efter sommaren bestämma mig om jag skulle sälja den eller sälja min iPhone.

Jag har varit enormt nöjd med min Magic. Visst finns det irritationsmoment. ävem om jag klockat upp den och kör ION rom så kan den bli seg ibland efter något dygn. Den har också ganska dålig media-kapabilitet och jag saknar verkligen 3.5"-uttag.

Men i grunden har jag nog bestämt mig för att det ska bli Android i fortsättningen. Men .... vilken lur?

Jag känner mig faktiskt ganska villråd om vad som är en bra lur. Den Magic jag har har visst mindre minne än t ex HTC Hero eller den från Tre. Det borde väl påverka prestandan i längden ifall det finns Widgets/program som läcker minne eller bara det faktum att man har mycket saker igång ...?

Om jag skulle skaffa en HTC Hero istället så får jag en telefon med 288 MB minne, en CPU som redan från början är klockad till 524 MHz. Men - kommer jag kunna roota den för att kunna köra Market-enabler? Eftersom det är en HTC-lur så kommer ju XDA-communities att jobba på den så chansen borde väl bli stor att de hittar lösningar ...?

Samsungs Galaxy är ju en annan variant ... där förlorar jag ju XDA-communities men jag funderar lite samtidigt om det gör så mkt. Enda anledningen att jag t ex kör andra ROM är att få ut den mesta hastigheten ... men om det inte går att roota Galaxyn så kommer jag alltså inte kunna göra mkt med market enabler etc. ...

Just nu är jag väldigt villråd. Jag har inte riktigt råd att behålla både iPhone och HTC Magic så någon ska direkt säljas. Min fundering har varit om det är bättre att sälja Magic nu och vänta in HTC Hero eller någon av de andra snabbare Androids i höst ...

Hur skulle ni tänka i mitt ställe?

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag skulle sälja den som troligen kommer tappa mest i värde fram till höst då du ev ville köpa en annan lur. Antar att din iPhone redan har tappat det mesta i värde, så då blir det din Magic som du skall sälja(?)

3. eklund

eklund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag skulle sålt magic direkt innan alla blocket/tradera-köpare börjar kolla på hero eller galaxy och inte vill betala så mycket som de gör idag. sen behöver du inte vänta så länge till i höst för ny androidlur. då du importerat telefon innan så kan du ju göra det igen, redan nu.

4. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Sitt på iPhonen ett tag till, sälj Magicen medan den fortfarande inbringar lite pengar.. vänta sedan till nästa generation av androidlurar (där klivet tas från HVGA till WVGA och från MSM7200A till Snapdragon). Med andra ord: bit ihop med iPhone något halvår till, sedan kommer Android vara i en klass för sig.

5. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Mm, tack för förslagen. Det får bli att jag säljer min HTC Magic nu och iPhone sen när jag köpt en ny Android-lur. Jag vet inte om jag kommer orka vänta ett halvår dock ;) utan en Hero eller Galaxy kan det nog bli innan dess. Om nån är intresserad av den så pm'a mig ;).

6. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Pma Heniva här på forumet. Han jagar magic.