Behöver hjälp med buttons

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av DV7, 5 aug 2011.

1. DV7

DV7 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja, började utveckla lite enklare appar för Android. Har gjort hello world och lite annat.

Nu har jag börjat på en ny app, en app som ska beskriva något, som t.ex. spel.

Jag har gjort en front page där jag har skrivit "Den här applikationen listar mina 5 favorit spel." & så har jag infogat en knapp där det står fortsätt/continue. Den är clickable.

Nu till det jag behöver hjälp med. Hur ska jag ta mig vidare därifrån? Alltså att när man trycker på continue-knappen så ska nästa sida komma fram med 5 knappar till med spelens namn på. När man har klickat på en av spelen så kan man läsa info om den.

Alltså:

|Continue| -----> |Assassins Creed| , |FIFA11| , |NFS| ... om ni förstår.

Här är koden om den nu behövs.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
    <AbsoluteLayout
    android:id="@+id/widget0"
    android:layout_width="fill_parent"
    android:layout_height="fill_parent"
    xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    >
    <TextView
    android:id="@+id/widget30"
    android:layout_width="wrap_content"
    android:layout_height="wrap_content"
    android:text="Spel appen"
    android:textSize="20sp"
    android:layout_x="103px"
    android:layout_y="5px"
    >
    </TextView>
    <LinearLayout
    android:id="@+id/widget32"
    android:layout_width="298px"
    android:layout_height="71px"
    android:orientation="vertical"
    android:layout_x="12px"
    android:layout_y="112px"
    >
    <TextView
    android:id="@+id/widget33"
    android:text="Den här appen listar mina 5 favorit spel"
    >
    </TextView>
    </LinearLayout>
    <Button
    android:id="@+id/widget34"
    android:text="Continue"
    android:layout_x="123px"
    android:layout_y="250px"
    android:clickable="true">
    </Button>
    </AbsoluteLayout>

Hur får man det att fungera? Ska man skriva en kod själv? Finns det något man bara klickar på i eclipse?

Last edited: 5 aug 2011
  2. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Din kod beskriver bara gränssnittet. Nu behöver du i din kod skapa en lyssnare som lyssnar efter knapptryck.

tex:

Kod:
    @Override
        public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
            super.onCreate(savedInstanceState);
            setContentView(R.layout.myfirstpage);
            okButton = (Button) findViewById(R.id.okButton);

okButton.setOnClickListener(new View.OnClickListener() {
                public void onClick(View v) {
                	loadNextPage();
                }
            });
        }

I funktionen loadNextPage() skriver du sedan koden som startar din nästa sida...

3. DV7

DV7 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mjo, det är bara gränssnittet. Bara det jag har gjort hittils med hjälp av drag'n drop på eclipse. Det sista jag gjorde var att infoga knappen som ska ta mig till nästa sida, men problemet är bara att jag inte vet hur eller vilken kod man ska använda.

Tack för svaret. Får väl se hur jag ska ta mig vidare. Verkar vara lite för komplicerat för mig så det kanske blir till att testa google app inventor :P

4. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Du måste ha kunskaper i java för att programmera android. Det låter inte riktigt som du har det :) Om du vill lära dig java finns det många bra böcker.

Jag trodde jag skulle klara mig med kunskaper i C, Python och PHP (Trodde att C och PHP skulle vara tillräckligt likt java för att lite stapplade lära mig det samtidigt som jag lärde mig android - helt fel. Visst kan jag åstakomma en funktion som är hyffasat nära det jag vill, men det ser för jäkligt ut och tar tid.
    Så om du vill lära dig programmera för android gör inte som jag. Försök lära dig "rätt" och köp gärna en bok. (Javaguider finns på internet, dock är androidspecifika sådanna väldigt snålt med (iaf. om man vill ha några med bra kvalité))

5. DV7

DV7 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, jag är inte så insatt i Java. Det enda jag har gjort är hello world och andra basic grejer genom att följa guider. Gick även Programmering A på gymnasiet, där gjorde vi inte heller så mycket mer än att skriva ett program som skriver ut vad vi heter, ålder, black jack spel, if sats osv.

Jag vet att det blir svårare och svårare ju längre man kommer, men räknade inte med att jag redan här skulle fastna.

Ska försöka få till det, annars blir det att försöka lära sig App inventor :P

6. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag börjar bli trött på alla som förespråkar att man ska ta sig igenom Skansholms sövande tråkiga Java - med Swing innan man ska skriva något till sin telefon.

Visst är det grymt bra att kunna java för då behöver man ju aldrig fråga eller göra fel. Men handen på hjärtat, vari ligger det roliga med programmering? Är det inte just utvecklingen och problemlösningen man vill åt?

Jag föreslår, som alltid, att du googlar fram olika små tutorials som visar olika saker. Du kopierar koden och modiferar den tills den inte bara passar dina behov utan tills du också begriper varför koden ser ut som den gör. Sen går du på nästa moment, googlar, kopierar, förstår.... Osv osv...

7. Thoast

Thoast Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

@Adam2

Jag har läst boken Java for dummies och sen började jag knåpa med den metoden du beskriver. Fungerat utmärkt!

Går ju inte att jämföra vilken belöning man får när man ser att koden fungerar och det händer något på telefonen, jämfört med att traggla sig igenom tråkiga exempel som inte gör något man själv vill åstadkomma!

Började med en bok i c++ för några år sedan och gjorde den metoden, kan inte skriva många rader c++ idag....