Behöver hjälp med Chromecast med Canal Digital

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Torparn61, 5 aug 2018.

  1. Torparn61

    Torparn61 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej. Nu behöver jag all hjälp som går att få.
    För 1 månad sedan bytte vi TV-leverantör, från Boxer till Canal Digital. En av anledningarna till att vi bytte var att vi skulle slippa avgiften för Tvilling-/ och Trillingkort, de sa att vi skulle använda något som heter Chromecast, ett ord jag aldrig hört tidigare.
    Men det fungerar ju inte alls som de sa, blir tokig på det där skiten snart. Och är 23 månader kvar på avtalet.
    Köpte i alla fall 2 stycken lika Chromecast (art.nr. 38-7248 hos Clas Ohlson, pris 399kr/st).

    Har bredband från Telia, koppartråd som är ansluten till deras router/modem Technicolor TG799, och pga dåligt Wifi så har vi även en D-link DAP-1520 Wifi-repeater AC750 (art.nr. 61277 hos Kjell & Co.). Kör Wifi-repeatern på 2,4 GHz-bandet.
    Som fjärrkontrollrar till Chromecastrarna har vi varsin iPhone-6.

    Technicolor 799 står i ett sovrum. Wifi-repeatern står i vardagsrummet där vi även har HD-boxen Smart från Canal Digital.
    Om vi kallar Wifi som kommer från Technicolor för ’Nätverk-1’ och den ifrån Wifi-repeatern för ’Nätverk-2’.
    När de installerade HD-boxen Smart så anslöts den till ’Nätverk-2’.
    Vad jag förstår så ska både Chromecastrarna och iPhonen också vara anslutna till ’Nätverk-2’, rätt eller fel?
    Ibland kan det fungera suveränt, en hel dag med lite tur, men sedan kan det börja strula, ofta står det och buffrar i telefonerna. Kan strula så pass att det bara är 15 minuter kvar av programmet när det kommer igång!!
    Har provat att ställa om det mesta, bl.a. bytt Nätverk i både Chromcastrarna och iPhonarna, gjort Chromcastrarna strömlösa emellanåt, MEN strular ändå.

    Kan någon/några vänliga själar berätta för mig vad som är fel, och hur jag ska åtgärda det?
    Har snart blivit lika gråhårig som en 100-åring.

    Något annat som jag inte fattar är hur det med Gäst-funktionen fungerar, kan det fungera bättre?


    /Tackar så mycket på förhand!!!!
     
  2. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Hej.

    Har du olika namn(SSID) på nätverken.
    Bättre att de kör samma. Då ansluter dina klienter (IPhone, chromecast, smartbox) till den enhet som den har starkast signal till och de betraktas som att de ligger på samma nätverk.

    Kan misstänka att chromecast inte har tillräckligt bra signal då de kanske ansluter till ett nätverk som ligger längre bort.

    Nu vet jag ju inte hur det ser ut eller var du har dina chromecast och telefoner kopplade.

    Chromecast behöver iaf inte hänga ihop med din canal digital box då chromecast inte kopplat sig till dem utan direkt mot internet och canal digitals server.

    Sedan kanske det rentav är canal digital som strular? Har aldrig testat dem.

    Har du provat om det går att Casta annat (tex youtube) när canal digital strular.

    Funkar youtube bra så bör du ju ha bra internet uppkoppling till dina chromecast.

    Gäst-läge ska inte spela någon roll. Det avgör bara om man kan starta något när man inte är på samma nät. När väl videon startat är det chromecast ens uppkoppling som är det väsentliga.

    Hoppas det är till någon hjälp.
     
    Mikael8.0 gillar detta.
  3. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag skulle ansluta CC till 2,4 GHz nätet då det är längre räckvidd på det. En annan aspekt är ju hur snabb uppkoppling du har och i vilken upplösning du streamar och vilka fler prylar i hemmet som använder nätverket
    Du säger adsl från Telia. Det brukar ju inte vara super så länge du inte bor granne med en telestolpe. Vad får du ut för hastighet via tex bredbandskollen?
     
    Mikael8.0 gillar detta.
  4. Torparn61

    Torparn61 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Johan76
    Nä, har inte samma namn på nätverken, trodde jag inte att man kunde ha. Du menar alltså det som heter TeliaGateway30-xx-xx-xx-xx-xx, kan jag använda något annat namn istället, och då använda samma namn på Router och Wifi-repeater ?? (alltid lär man sig något)
    Så det blir inga märkliga kollisioner eller så?
    Ja, telefonerna ändrar ibland nätverk, beroende på var i huset man är.
    Jaha, nu lärde jag mig något ytterligare, då jag får veta att TV-programmen kommer från deras server, via internet. Hade jag inte en susning om.......
    Har inte testat t.ex. Youtube när det strular, men lovar jag ska göra det direkt vid tillfälle.
    Okej, var bara lite nyfiken på vad Gäst-läge är för något, men då vet jag. Tack!
    Tack så jättemycket för din support, återkom gärna om du kommer på något mer.

    Cherokee
    Jag har Cc anslutna till 2,4GHz-nätet, eftersom de sa att det skulle vara samma som boxern, men den som är i sovrummet är 3 meter från Telias router, så där använder jag nog den. Om jag gör som Johan76 föreslagit, använder samma SSID så borde det väl lösa sig automatiskt. På denna Wifi-repeater kan man välja på 2,4GHz resp. 5GHz.
    Vi har Bredband 30 vdsl hemma, och med nedladdning på ca. 25Mbit/s och uppladdning på ca. 11Mbit/s, enl. Bredbandskollen.
    Vi har väl 3-4 datorer som står på, 2 stycken iPhone-6 och 1 Surfplatta, sedan tror jag inte att det är så mycket mer, förvisso boxen också, men om jag fattat rätt så behöver ju inte den vara ansluten.
    Vet inte om detta räknas som mycket, allt används ju inte samtidigt.
    Tack så jättemycket för din hjälp, hör gärna av dig igen om du kommer på något ytterligare.

    /Tomas
     
  5. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Svårt att säga vad ni kan göra. Testa i YouTube och se om det blir likadant, eller kolla i canal digitals app on du kan ändra kvalitén på streamingen om den buffrar för mycket. När jag hade adsl gick det inte att spela cs:go samtidigt som frun kollade på Netflix. Då hade jag förvisso bara 10 Mbit på linan men kvalitén på streamingtjänsterna har blivit avsevärt bättre sen dess så de äter nog mer Mbit.
     
  6. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Glöm att köra med wifi repeaters.
    speciellt på 2.4ghz. Med kanalbred 40mhz så får du kanske ut 80mbps enväg, när du sen har repeater kan du lungt dela det på 4... det räcker knappt till en SD ström. HD kräver 15+ mbps.

    Köp accesspunkter typ ubiquiti eller några enheter som stödjer bra 5ghz backhaul typ google wifi. Men blanda in så få wifi-enheter (repeaters, mesh-blaj enheter osv) som möjligt, WIFI är bekvämt men knappast något som har garanterad prestanda.
     
  7. Torparn61

    Torparn61 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaren. Eftersom jag är totalt okunnig på Chromecast så är det jättebra att få massor av inputs så här i början, då kan man förhoppningsvis komma fram till något bra senare.

    En ny fråga: Mitt emellan de TV-apparater som vi använder Chromecast på, så står vår Router. Kan man dra en kabel från Routern och ansluta denna till TV:n eller Chromecasten? På bägge TV-apparaterna finns det HDMI, USB, Scart. Om jag får gissa så tror jag att det även skulle varit RJ-45 kontakt för att fungera.
    Rätt/Fel?
    Men tänkte ifall det finns någon form av "omkopplingslåda", switch eller så.
    Vet inte, kanske är helt fel ute, någon av er kunniga kan säkert svara.

    Öppen för fler idéer och förslag.

    /Tomas
     
  8. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Med denna så kan du koppla chromecast med kabel till routern, verkar dock inte att gå köpa

    Ethernet-adapter till Chromecast – Google Store

    Eller denna

    UGREEN Ethernet USB Adapter Micro USB to RJ45 Network Adaptor Fr Chromecast 1,2 603305734597 | eBay
     
    Last edited: 6 aug 2018
  9. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Om nu telia routern står mitt emellan dina chromecast. Räcker verkligen inte räckvidden till dina chromecast? Om du stänger av din wifi repeater funkar dina chromecast med canal digital då?
     
  10. Torparn61

    Torparn61 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Johan76:
    Inte en aning, men ska kolla det snarast.
    Eftersom installatören loggade in Boxen till WIFI-repeatern och de sa att allt måste vara till samma wifi, så trodde jag på det.
    När allt funkar på bägge TV-apparaterna så är det kanonbild osv. upplösningen är 1080p tror jag, står så i rutan iaf när man startar TV:n.
    Tack så jättemycket för förslaget.

    /Tomas
     
  11. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Alla enheter måste vara på samma nätverk, alltså routerns LAN, sedan om du har 10 olika wifi (accesspunkter) spelar ingen roll, jag kopplar chromecasten till det wifi som är närmast. Har dock en ansluten via adapter till trådat nätverk då det strulade mycket, buffrade spontant, har ej testat med trådlöst sedan dess.
     
  12. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    OT men tack som f@n för tipset, jag trodde också att man var tvungen att ha olika SSID.
     
  13. Torparn61

    Torparn61 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har varken försvunnit eller avlidit, hade bara sådan otur att Wifi-repeatern givetvis pajade.
    Har varit inne och köpt en ny och ska installera den snarast. Återkommer med resultat så snart som jag testat allt. Blev ett annat fabrikat, TP-Link istället, de har slutat att sälja D-Link eller om den hade utgått.
    /Tomas
     
  14. Torparn61

    Torparn61 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja ni, någon nätverkstekniker är jag absolut INTE, men borde väl för f@n kunnat få igång denna "WiFi range extender". Åkte till Kjell & Co, där jag hade köpt den tidigare (hade garanti kvar på den).
    Köpte nu en TP-Link RE210, AC750 WiFi Range Extender, art.nr. 61242.
    Men hur jag än försöker att köra Snabbinstallation eller manuell installation så skiter det sig.
    Skriver in samma SSID & lösenord som jag har på befintligt nätverk. Har både valt & icke valt 5GHz vid Range Extender Network.
    Det som oftast händer är att nätverket inte fungerar på våra iPhones.
    Även om jag inte väljer att ha 5GHz igång på räckviddsförlängaren så är det endast den som vår Box till TV:n hittar.
    Boxen är denna; HD-box Smart med 1TB hårddisk.

    Alltså allvarligt, jag blir skogstokig om jag inte får igång detta snart.
    Finns knappt några hårstrån kvar som inte är gråa.
    Så snälla, Ni som kan, försök att hjälpa mig.

    /Tomas
     
  15. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Fungerar telefonerna helt okej, hela tiden, om de alltid finns i närheten av Telias gateway och inga andra repeaters o.dyl. är igång?
    Behöver ju ha en pålitlig referens.

    Sett denna?
    How to set up a TP-Link Range Extender (No BGM) - YouTube
     
    Last edited: 15 aug 2018
  16. Torparn61

    Torparn61 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej igen alla kunniga.
    I detta hus händer tydligen det mesta, efter en hel del letande som upptäckte vi att Telias modem/router inte fungerade som den skulle. Så ringde dem och lyckades övertala dem att skicka en ny direkt utan massor av tester osv. som drar ut på tiden.
    Resultat? Faktiskt så fungerar allt väldigt bra, helt otroligt :P
    Att modem/router och räckviddsförlängare har strulat beror troligen på åska, det har dånat en hel del här.
    Numera är det väldigt sällan (peppar, peppar ta i trä) som det snurrar och texten buffrar kommer fram,
    utan det fungerar.

    Såg att Canal Digital har en App som innehåller en fjärrkontroll. Någon som vet om den fungerar ihop med en Chromecast?

    Det enda irriterande som är kvar är, att om man ska byta kanal så visas programmet i telefonen, så måste trycka på Fyrkanten och välja t.ex. "Huvudsovrum". Men så blir det bara om man inte använt telefon / chromecasten på några timmar, så kan väl leva med det.

    Använder följande:
    - Telias Bredband (kopparkabel)
    - Telias modem/router Technicolor 799
    - Wifi-repeater RE210
    - Canal Digital Box Smart 1TB
    - 2 stycken Chromecast
    - Ett antal Iphones
    - Och givetvis ett antal TV-apparater

    Ett STORT TACK till er som hjälp mig med detta, utan den hjälpen hade jag varit helt flintis nu.
    Hoppas jag kan hjälpa er någon gång.
     
  17. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Så fort någon nämner "wifi repeater" så brukar det vara problem. Har sällan varit med om att det funkat bra.
     
  18. Torparn61

    Torparn61 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
  19. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Spelar ingen roll i sammanhanget